ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator
Skoč na obsah Skoč na navigaci

MŠMT ČR MŠMT ČR

Navigace

  • Ministerstvo
    • Základní informace
    • Služby veřejnosti
    • Legislativa
    • Hospodaření resortu
    • Kariéra na MŠMT
    • Pro novináře
    • Ceny MŠMT
    • Genderová rovnost
    • Archiv
  • Vzdělávání
    • Školství v ČR
    • Pedagogičtí pracovníci a pracovnice
    • Společné vzdělávání
    • Předškolní vzdělávání
    • Základní a základní umělecké vzdělávání
    • Střední vzdělávání
    • Vyšší odborné vzdělávání
    • Vysoké školství
    • Spec.vzděl., prevence, inst. vých.
    • Školní stravování
    • Další vzdělávání
    • Školský rejstřík
    • Organizace školního roku
  • Mládež
    • Aktuality
    • Politika mládeže
    • Mládež v pohybu a ve zdraví
    • Finanční podpora
    • Neformální a zájmové vzdělávání
    • Mezinárodní spolupráce
    • Letní tábory
    • Odkazy
    • Kontakty
    • Archiv
  • Sport
    • Kontakty
    • Národní rada pro sport
    • Dokumenty
    • Akreditace - změna od 1. 1. 2020
    • Antidoping
    • Sport
    • Neinvestiční dotace
    • Investiční dotace
    • ARCHIV
  • Výzkum a vývoj
    • BEZPEČNOST VÝZKUMU
    • Aktuality
    • Dokumenty a legislativní předpisy
    • Podpora výzkumu a vývoje
    • Mezinárodní spolupráce ve výzkumu a vývoji
    • Evropský výzkumný prostor
    • Projekty sdílených činností
    • Veřejné rejstříky, registry a seznamy
    • Ceny ministra ve VaVaI
    • Ostatní
  • EU a zahraničí
    • Pomoc Ukrajině
    • Stipendijní pobyty v zahraničí
    • Financování - výzvy a peněžní dary
    • Uznávání kvalifikací a vzdělání v EU
    • Rada EU
    • Erasmus+ a Evropský sbor solidarity
    • Evropský prostor pro vzdělávání
    • Evropské školy
    • Další aktivity v oblasti politik EU
    • Studium cizinců v České republice
    • Mezinárodní smlouvy, organizace a sankce
    • Češi v zahraničí, lektoráty a krajané
    • Jazykové vzdělávání a další mezinárodní projekty
    • Archiv
  • Fondy EU
    • Národní plán obnovy
    • OP JAK (2021-2027)
    • OP VVV (2014-2020)
    • OP VaVpI (2007-2013)
    • OP VK (2007-2013)
  • Marwel seznam

    Moje menu

    Přidat stránku pod názvem:

    Naposledy čtené články

    • Standard studia pedagogiky k získání kvalifikace pedagoga volného času, který vykonává dílčí přímou pedagogickou činnost v zájmovém vzdělávání ve školách a školských zařízeních pro zájmové vzdělávání (40 hodin)

Vyhledávání

Přihlášení   Registrace
x


Poslat heslo

Přepínání jazyků

Výběr jazyka englishEN
Titulní stránka ⁄ Vzdělávání ⁄ Další vzdělávání ⁄ Akreditace v systému DVPP ⁄ Archiv ⁄ Standard studia pedagogiky k získání...
Předchozí kapitola Zpět na obsah Následující kapitola

Standard studia pedagogiky k získání kvalifikace pedagoga volného času, který vykonává dílčí přímou pedagogickou činnost v zájmovém vzdělávání ve školách a školských zařízeních pro zájmové vzdělávání (40 hodin)

Standard studia pedagogiky k získání kvalifikace pedagoga volného času, který vykonává dílčí přímou pedagogickou činnost v zájmovém vzdělávání ve školách a školských zařízeních pro zájmové vzdělávání

(č.j. MSMT-42447/2013)

 

Studium pedagogiky podle § 22 odst. 1 písm. b) zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a změně některých zákonů, a § 3 odst. 2 písm. d) vyhlášky č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému, ve znění pozdějších předpisů.

 

Cíle studia pedagogiky: Absolvent získá znalosti a dovednosti v oblasti pedagogiky

a psychologie, které podmiňují výkon činnosti pedagoga volného času vykonávajícího dílčí přímou pedagogickou činnost v zájmovém vzdělávání.

 

Kritéria výběru účastníků: Studium je určeno pedagogickým pracovníkům, kteří získali minimálně střední vzdělání s výučním listem získané ukončením vzdělávacího programu středního vzdělávání.

 

Hodinová dotace: nejméně 40 vyučovacích hodin

 

Ukončení studia:

Studium se ukončuje obhajobou závěrečné písemné práce a závěrečnou zkouškou před komisí. Po jejím úspěšném složení získává absolvent osvědčení.

 

Obsah studia:

 

  1. 1.      Tematický okruh:  ZÁKLADY PEDAGOGIKY PRO PEDAGOGY VOLNÉHO ČASU

Základní témata: pedagogika (předmět, pojmy, moderní pedagogické směry), pedagogika volného času, speciální pedagogika, sociální pedagogika.

Pedagogický proces: Didaktika pedagogiky volného času. Příprava (stanovení cílů, metod, forem, výběr aktivit a technik), fáze vzdělávacího procesu (motivace, seznámení s novými poznatky, fixace, zhodnocení), příprava zájmové činnosti (výukové jednotky) v návaznosti na školní vzdělávací program a její realizace – (zadávání instrukcí, rizika při práci pedagoga volného času - bezpečnost/fyzické bezpečí, rizikovost her a aktivit/ psychické bezpečí), vyhodnocení (základní pojmy - evaluace, hodnocení a sebehodnocení, reflexe - hodnotící normy, zásady hodnocení).

Základy sociální pedagogiky: dynamika skupiny - sociální role ve skupině, sociální učení, základy komunikace ve skupině, principy bezpečného prostředí - sociální klima.

 

  1. 2.      Tematický okruh: ZÁKLADY PSYCHOLOGIE PRO PEDAGOGY VOLNÉHO ČASU

Základní témata: obecná psychologie, psychologie osobnosti, vývojová psychologie.

Obecná psychologie: základní činnosti člověka (učení, hra, práce a činnosti ve volném čase). 

Vývojová psychologie: periodizace vývoje člověka, specifika jednotlivých vývojových období, proces poznání a jeho ontogenetický vývoj, proces učení v závislosti na psychickém vývoji dítěte

Psychologie osobnosti: osobnost, faktory utváření osobnosti člověka, osobnostní předpoklady pedagogické profese, sebepoznávání, sebereflexe a poznávání druhých.

Základy sociální psychologie a pedagogické psychologie: malá sociální skupina, sociální interakce, sociálně psychologické profesní dovednosti pedagoga (komunikace pedagog - žák, pedagog - rodič, pedagog – pedagog), interakce pedagog volného času - žák, role pedagoga volného času.

Základní rozdělení speciálních vzdělávacích potřeb žáků a pedagogické principy při práci s nimi, možnosti vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, individuální přístup, metody a zásady inkluze.

 

  1. 3.      Tematický okruh: VYBRANÁ TÉMATA PEDAGOGIKY VOLNÉHO ČASU

Základní témata: volný čas, cíl/funkce pedagogiky volného času, kompetence účastníka zájmového vzdělávání.

Předpoklady pro práci pedagoga volného času: minimální kompetenční profil pro pozici pedagoga volného času vykonávajícího dílčí pedagogickou činnost, osobní kompetenční portfolio.

Současné trendy, metody a formy využitelné v pedagogice volného času: zážitková pedagogika, kooperativní učení, pedagogický projekt, konstruktivistické pojetí pedagogické práce.

Školská řízení pro zájmové vzdělávání a další organizace a instituce nabízející neformální vzdělávání (dětí a mládeže).

Závazné normy pro práci pedagoga volného času: vybrané právní normy pro pedagogiku volného času, vedení dokumentace ve školských zařízeních pro zájmové vzdělávání.

 

 

Doporučená struktura závěrečné písemné práce opisující vybranou výchovně vzdělávací aktivitu:

–        Jméno a příjmení autora

–        Název

–        Cílová skupina

–        Klíčová slova

–        Cíle

–        Vybrané kompetence absolventa, na které je aktivita zaměřena

–        Forma vzdělávání 

–        Metody vzdělávání (popište metody ve vazbě na dosažení cílů)

–        Počet účastníků

–        Časová dotace (v hodinách)

–        Didaktické pomůcky (vše, co umožňuje dosažení cílů)

–        Popis teoretické části

–        Popis praktické části (postup)

–        Způsob ověření dosažených výsledků

–        Sebereflexe pedagoga

–        Přílohy (použitá literatura, podklady pro účastníky atp. - volitelné)

 

 

Zařazení jednotlivých témat do ucelených vzdělávacích bloků je v kompetenci realizátora studia.

Předchozí kapitola Zpět na obsah Následující kapitola

Nahoru

Navigace v sekci

  • Mikrocertifikáty
  • Akreditace v systému DVPP
    • Aktuality
    • Žádost o akreditaci
    • Standardy a metodická doporučení
    • Akreditační komise a termíny
    • Kontrolní činnost MŠMT
    • Databáze udělených akreditací v systému DVPP
    • Archiv
      • Termíny přijímání žádostí o udělení akreditací v systému DVPP v roce 2022
      • Školení informačního systému AKREDIS pro DVPP
      • Zrušení opatření k akreditaci programů zaměřených na společné vzdělávání
  • Autorizace a Národní soustava kvalifikací
  • Rekvalifikace
  • Kariérové poradenství
  • Další vzdělávání a celoživotní učení
  • Statistická šetření a průzkumy v dalším vzdělávání
  • Seznam standardizovaných jazykových zkoušek
  • Aktuality ve vzdělávání dospělých

Patička

small-logo.png Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

mapa stránek | novinky e-mailem | prohlášení o přístupnosti | RSS 


Rejstříky, databáze
  • Statistika školství
  • Pro veřejnost
  • O školské statistice
  • Sběry statistických dat
  • Statistické výstupy a analýzy
  • Číselníky a klasifikace
  • Adresáře školských institucí
  • Důležité odkazy
  • Školský rejstřík
  • Přehled vysokých škol
  • Plán veřejných zakázek 2024
  • Otevřená data
  • PORTÁL YOUR EUROPE
Kontakt pro veřejnost

Karmelitská 529/5
118 12 Praha 1
tel. ústředna:
+420 234 811 111

Podatelna pro veřejnost:

pondělí a středa - 7:30-17:00
úterý a čtvrtek - 7:30-15:30
pátek - 7:30-14:00


8:30 - 9:30 - bezpečnostní přestávka
(více informací ZDE)

Elektronická podatelna:
posta@msmt_gov_cz

ID datové schránky: vidaawt

Snadné čtení

1Snadne cteni

© 2013 – 2025  MŠMT

Nastavení soubrů cookies

Tvorba webových stránek a aplikací Tvorba webových stránek a aplikací