6. Je možné čerpat šablony na podporu inkluzivního vzdělávání z OP VVV?
7. Jak se změní normativ na žáka ve speciální třídě soukromé základní školy?1. Jak bude financováno přesně inkluzivní vzdělávání.? Dostane škola peníze na psychologa a speciálního pedagoga?
Zásady financování společného vzdělávání jsou k dispozici v sekci Společné vzdělávání ve složkách pro jednotlivé školy. Pokud bude škola vzdělávat žáka se zdravotním postižením, pro jehož vzdělávání je dle zákona o pedagogických pracovnících nezbytný speciální pedagog, může škola dostat toto podpůrné opatření. Pokud je ve škole taková skladba žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, kdy by pro jejich vzdělávání a podporu byla přítomnost školního psychologa nezbytná, pak je možné ho získat jako podpůrné opatření pro školu.
2. Děkuji za odpověď, ale chybí mi informace o hrazení mzdy asistenta. V minulosti jsme nedostávali od kraje prostředky na asistenta v plné výši. Pokud dojde ke snížení počtu žáků k 1. 9. 2016, dostanu od kraje navíc peníze k přidělenému rozpočtu?Od 1. 9. 2016 platí upravený systém vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, kdy žáci, kterým školské poradenské zařízení doporučí podpůrná opatření, obdrží tzv. Doporučení ke vzdělávání žáka se speciálními vzdělávacími potřebami, kde je uvedeno, jaká podpůrná opatření žák získává a jaká je jejich normovaná finanční náročnost. Podpůrná opatření mají normovanou finanční náročnost ze zákona. K podpůrným opatřením patří mimo jiné i Asistent pedagoga. Doporučení získává škola, která se k návrhům vyjadřuje a podepisuje s rodiči žáka nebo se zletilým žákem, která podpůrná opatření bude poskytovat, případně která postupně zajistí. Finanční prostředky bude škola vykazovat několikrát v roce, krajskému úřadu. Údaje povede ve školní matrice. Pokud se dotazujete na normovanou finanční náročnost, tak ta se odvíjí od nároku pro 8. platovou třídu na AP k 1. 9. 2016. Stanovení mzdy se odvíjí od katalogu prací, zastávané práce a profesní přípravy pedagogického pracovníka.
3. Ráda bych věděla, jak bude hrazena mzda asistenta pedagoga, pokud vyšetření proběhne v červnu 2016 a asistent pedagoga nastoupí od září 2016. Zda podle nové či staré platové stupnice a třídy.Podle původně platného mechanismu, kdy vedle sebe budou fungovat oba, nový i starý.
4. Kolik peněz můžeme nabídnout případným zájemcům o funkci asistenta?Pokud se dotazujete na normovanou finanční náročnost tak ta je pro 8. platovou třídu k 1. 9. 2016. Stanovení mzdy se odvíjí od katalogu prací, zastávané práce a profesní přípravy pedagogického pracovníka.
5. Budou moci být podpůrná opatření hrazena z OP VVV?Podpůrná opatření nemohou být z OP VVV hrazena, neboť se jedná nárokovou položku ze státního rozpočtu. Z ESF podpoříme opatření nenároková, doplňková.
6. Je možné čerpat šablony na podporu inkluzivního vzdělávání z OP VVV?
Školy si budou moci vybírat řádově z desítek šablon, a to na základě výsledků sebehodnotícího dotazníkového šetření. Pokud se škola rozhodne vybrat si některou z připravených šablon, bude podmínkou výběr alespoň jedné ze šablon určených k podpoře inkluzivního vzdělávání.
7. Jak se změní normativ na žáka ve speciální třídě soukromé základní školy?Z hlediska financování soukromých škol se v zásadě nic nemění. Dosud byly v rámci normativů pro soukromé školy financované dle zákona 306/1999 Sb., o poskytování dotací soukromým školám, předškolním a školským zařízením, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“), pro výuku dětí, žáků a studentů (dále jen „žáků“) se zdravotním postižením, kteří jsou ve specializovaných třídách běžných škol stanoveny příplatky na zdravotní postižení. Od 1. 9. 2016 nabývá účinnosti vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, kde jsou stanovena konkrétní podpůrná opatření včetně jejich normované finanční náročnosti. Poskytování podpůrných opatření podle této vyhlášky bude postupně nahrazovat dosud přiznávané příplatky na zdravotní postižení v rámci normativů. Podpůrná a vyrovnávací opatření podle vyhlášky č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných, ve znění pozdějších předpisů, budou moci být nadále poskytována, nejdéle však do 31. 8. 2018. Z výše uvedeného tedy vyplývá, že již od 1. 9. 2016 po dobu dvou let, tj. do 31. 8. 2018, bude v platnosti stávající systém příplatků na zdravotní postižení a zároveň bude v platnosti i nový systém financování podpůrných opatření dle prováděcí vyhlášky č. 27/2016 Sb. Dva roky budou mít všechny školy na to, aby zajistily podmínky pro vzdělávání žáků se speciálními potřebami dle vyhlášky č. 27/2016 Sb. Stále však platí, že dotace pro soukromé školy „se zvýší o procentní podíl z normativu“ a záleží na tom, zda se bude ještě jednat o příplatky na zdravotní postižení dle stávající vyhlášky (č. 73/2005 Sb.) nebo již nově, v případě zařazení žáka v rámci konkrétních podpůrných opatření, dle nové vyhlášky (č. 27/2016 Sb.). Konkrétní informace o normativech od 1. 9. 2016 pro školy nezřizované státem, krajem, obcí nebo svazkem obcí MŠMT zveřejní na svých webových stránkách společně s dodatkem pro nové obory vzdělání.