Údaje popisující romskou tématiku v oblasti základního vzdělávání jsou také nezbytné pro sledování postupu plnění výkonu rozsudku Evropského soudu pro lidská práva ve věci D. H. a ostatní proti ČR. Současně se sledováním některých indikátorů počítají národní strategie a jejich prováděcí dokumenty, kde má MŠMT gesci za oblast vzdělávání.
Odhady počtu romských žáků středních škol, konzervatoří a studentů vyšších odborných škol umožní MŠMT také analyzovat účelnost a dopad dotační výzvy Podpora sociálně znevýhodněných romských žáků středních škol, konzervatoří a studentů vyšších odborných škol.
Zjišťování je založeno na kvalifikovaném odhadu počtu romských dětí, žáků a studentů, v souladu s metodikou zpracovanou v rámci Analýzy sociálně vyloučených romských lokalit a absorpční kapacity subjektů působících v této oblasti, kterou v roce 2006 zpracovalo MPSV a Rada vlády pro záležitosti romské menšiny. Podle obecně používané definice, kdy je za Roma označen takový jedinec, který se za něj sám považuje, aniž by se nutně k této příslušnosti za všech okolností hlásil, a/nebo je za něj považován významnou částí svého okolí na základě skutečných či domnělých (antropologických, kulturních nebo sociálních) indikátorů.
Příklady možných indikátorů, na jejichž základě může okolí dítěte usuzovat na romský původ dítěte, naleznete ve vyjádření vládní zmocněnkyně pro záležitosti romské menšiny ke sběru kvalifikovaných odhadů romských žáků a studentů.