Podle ustanovení § 12 odst. 5 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů, může hodnocení školy a školského zařízení provádět také jejich zřizovatel podle kritérií, která předem zveřejní.
Musí se osnova hodnocení týkat pouze podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání, nebo může zřizovatel stanovit i body vyplývající spíše z obsahu výroční zprávy (hospodaření školy, prezentace na veřejnosti, dalšího vzdělávání apod.)? Co vše může zřizovatel z této oblasti od mateřské školy požadovat?
Stanovení obsahu a rozsahu hodnocení činnosti školy, které může zřizovatel požadovat na základě ust. § 12 odst. 5 školského zákona, je věcí zřizovatele. Z právního hlediska je ovšem třeba trvat na tom, aby zřizovatelův požadavek nevybočoval z citovaného ustanovení. V souladu s tímto ustanovením by zřizovatel měl:
- vyžadovat pouze údaje odpovídající účelu a předmětu hodnocení. Účelem hodnocení je především zvyšování kvality poskytování vzdělávání, zřizovatel by proto měl vyžadovat pouze údaje, jejichž znalost je z hlediska zřizovatelských práv a povinností využitelná ve vztahu k řečenému účelu (nelze např. požadovat hodnocení jednotlivých žáků).
- Vyžadovat pouze údaje, které nemá k dispozici z jiného právního titulu (např. z oprávnění zřizovatele provádět kontrolu hospodaření příspěvkové organizace podle § 27 odst. 9 zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů),
- Provádět hodnocení způsobem, který hodnoceného zbytečně nezatěžuje.
- Provádět hodnocení ve spolupráci s hodnoceným.
- Dodržovat pravidla ochrany osobních údajů.
- Kritéria hodnocení škol a školských zařízení předem zveřejnit.