Monitorovací rámec má sloužit primárně pro monitoring trendů u vybraných ukazatelů, které vypovídají o stavu vzdělávací soustavy. V současné době umožňuje sledovat vývoj ukazatelů, které se týkají:
- výsledků vzdělávání,
- well-beingu,
- účasti na vzdělávání,
- nerovností ve vzdělávání,
- škol a zřizovatelů,
- průběhu výuky,
- zaměstnanců v regionálním školství
- i financování školství.
Monitorovací rámec byl konzultován též s odborníky v projektu podpořeném Programem na podporu strukturálních reforem (Support to reform education policy making in the Czech Republic).
O vzniku
V průběhu roku 2021 vznikl návrh Monitorovacího rámce, který byl následně v roce 2022 vydán a je stále průběžně aktualizován. Monitorovací rámec stavu a vývoje vzdělávací soustavy ČR doplňuje implementaci Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+ (S2030+). Jde o aktivitu, která navazuje na závazky z předchozí Strategie 2020 a má sloužit primárně pro monitoring vývoje vybraných ukazatelů o stavu vzdělávací soustavy ČR v porovnatelných časových řadách z národních i mezinárodních šetření.
Některé klíčové údaje v Monitorovacím rámci jsou označeny jako Indikátory (Soubor indikátorů S2030+), pomocí nichž by se primárně měly vyhodnocovat dopady vzdělávací politiky ČR ve vazbě na cíle S2030+.
Další informace o Monitorovacím rámci jsou aktualizovány na webu Edu.cz.