RVP vznikají postupně pro všechny stupně vzdělávání, tj. od mateřských škol po střední školy, své programy
budou mít i základní umělecké školy a vznikají i RVP upravené pro žáky s lehkým mentálním postižením a pro žáky se
speciálními vzdělávacími potřebami.
Vznik příslušných RVP je doprovázen jejich pilotním ověřováním v praxi. K jednotlivým RVP vznikají oficiální manuály pro tvorbu ŠVP podle příslušných RVP.
PRŮBĚH REFORMY – VYDÁVÁNÍ RVP A PŘECHOD NA VÝUKU PODLE VLASTNÍCH ŠVP
|
Schválení RVP |
Školy začínají v prvních ročnících učit podle příslušných ŠVP |
Mateřské školy |
1. 3. 2005 |
1. 9. 2007 |
Základní školy |
31. 8. 2005 |
1. 9. 2007 (povinně v 1. i v 6. roč.) |
Základní umělecké školy |
do 31. 8. 2010 |
1. 9. 2012 |
Gymnázia |
24. 7. 2007 |
1. 9. 2009 |
Dvojjazyčná gymnázia |
do 31. 8. 2009 |
1. 9. 2009 |
Sportovní gymnázia |
24. 7. 2007 |
1. 9. 2009 |
Ostatní střední školy (SOŠ, SOU, VOŠ) |
||
1. etapa (61 RVP OV) |
31. 8. 2007 |
1. 9. 2009 |
2. etapa (82 RVP OV) |
1. 9. 2008 |
1. 9. 2010 |
3. etapa |
do 31. 8. 2009 |
1. 9. 2011 |
4. etapa |
do 31. 8. 2010 |
1. 9. 2012 |
Pozn.: V případě mateřských škol vznikl RVP již v roce 2001, měl ale pouze charakter doporučení.
Jako přípravné opatření pro zavádění RVP ZV byly postupně navyšovány disponibilní vyučovací hodiny do učebních plánů škol:
- od 2003/04: +1 hodina v 8. r., +1 hodina v 9. r.;
- od 2004/05: +1 hodina v 7. r.;
- od 2005/06: +1 hodina v 6. r.;
- od 2006/07: +3 hodiny na 1. stupni, +2 hodiny na 2. stupni.
Financování výuky v navýšených disponibilních hodinách bylo zajištěno ze státního rozpočtu a částečně (v období 2004/05 až 2005/06 v 7 ročníku) z projektu ESF – HODINA. Navýšené disponibilní hodiny byly doporučeny pro rozvoj a upevňování dovedností a k podpoře průřezových témat, po plném zavedení výuky podle RVP je zvýšená hodinová dotace určená na výuku cizích jazyků a ICT (aniž by se zároveň zvýšil objem učiva, naopak větší prostor má být věnován praktickému nacvičování a zažití dovedností).