V cíli 2 Reformy pregraduální přípravy učitelů je uvedeno: “Fakulty budou podpořeny v budování vlastních klinických škol, zřizovaných univerzitou.“ (Reforma přípravy učitelů a učitelek v ČR, 2022, s. 16) Vyvstává proto potřeba vyjasnit pojetí klinické školy pro další spolupráci fakult připravujících učitele a MŠMT v této oblasti a mj. také pro realizaci aktivity č. 9 výzvy Podpora budoucích učitelů a učitelek OP JAK, ve které budou vznikat pedagogické koncepce a studie proveditelnosti klinických škol.
Tento standard ukotvuje klinickou školu jako modelovou vzdělávací instituci, na jejímž zřízení se přímo podílí vysoká škola (resp. její fakulty připravující učitele), a kde v úzké vazbě probíhá vedle vzdělávání žáků také praktická příprava studentů učitelství a rovněž i pedagogickopsychologický a didaktický výzkum.
Klinické školy jsou běžnou součástí systému přípravy učitelů v některých zahraničních systémech, a to zejména v těch, které se podobají českému systému přípravy učitelů poměrně nízkým rozsahem praktické přípravy budoucích učitelů v poměru k jiným složkám studia, jako je tomu např. v Rakousku, Německu nebo skandinávských zemích (zejména Finsko, Švédsko). „[Tento] Model spočívá na relativně nízkých objemech praxe, podobným českému systému, ale zároveň na velkém důrazu na kvalitu praxí a jejich reflexi. Praxe probíhají v tandemu, každá hodina praxe je okamžitě reflektovaná supervizorem, supervizoři se studenty podrobně reflektují přípravu hodin.“ (Reforma přípravy učitelů a učitelek v ČR, 2022, s. 7). Klinická škola je v těchto systémech jedním z podstatných způsobů zajišťování vysoké kvality pedagogické praxe studentů učitelství tak, aby i při relativně nízkém hodinovém rozsahu vedla k potřebnému rozvoji profesních kompetencí studenta učitelství. Zároveň jsou klinické školy velmi podstatné pro propojování teoretické a praktické složky přípravy učitelů, protože umožňují úzkou spolupráci vzdělavatelů učitelů z fakult s učiteli ve škole, a také přímo vstupování do obou těchto rolí konkrétními vzdělavateli, ať už v čase postupně či souběžně. Další zřejmou výhodou je společná realizace pedagogicko-psychologického a didaktického výzkumu a dalších forem spolupráce. Institut klinické školy není ani v českém prostředí zcela nový jev a předkládaný standard vychází z dříve publikovaných studií.
Standard klinické školy ke stažení: II_Standard klinické školy.pdf