ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator
Skoč na obsah Skoč na navigaci

MŠMT ČR MŠMT ČR

Navigace

  • Ministerstvo
    • Základní informace
    • Služby veřejnosti
    • Legislativa
    • Hospodaření resortu
    • Kariéra na MŠMT
    • Pro novináře
    • Ceny MŠMT
    • Genderová rovnost
    • Archiv
  • Vzdělávání
    • Školství v ČR
    • Pedagogičtí pracovníci a pracovnice
    • Společné vzdělávání
    • Předškolní vzdělávání
    • Základní a základní umělecké vzdělávání
    • Střední vzdělávání
    • Vyšší odborné vzdělávání
    • Vysoké školství
    • Spec.vzděl., prevence, inst. vých.
    • Školní stravování
    • Další vzdělávání
    • Školský rejstřík
    • Organizace školního roku
  • Mládež
    • Aktuality
    • Politika mládeže
    • Mládež v pohybu a ve zdraví
    • Finanční podpora
    • Neformální a zájmové vzdělávání
    • Mezinárodní spolupráce
    • Letní tábory
    • Odkazy
    • Kontakty
    • Archiv
  • Sport
    • Kontakty
    • Národní rada pro sport
    • Dokumenty
    • Akreditace - změna od 1. 1. 2020
    • Antidoping
    • Sport
    • Neinvestiční dotace
    • Investiční dotace
    • ARCHIV
  • Výzkum a vývoj
    • BEZPEČNOST VÝZKUMU
    • Aktuality
    • Dokumenty a legislativní předpisy
    • Podpora výzkumu a vývoje
    • Mezinárodní spolupráce ve výzkumu a vývoji
    • Evropský výzkumný prostor
    • Projekty sdílených činností
    • Veřejné rejstříky, registry a seznamy
    • Ceny ministra ve VaVaI
    • Ostatní
  • EU a zahraničí
    • Pomoc Ukrajině
    • Stipendijní pobyty v zahraničí
    • Financování - výzvy a peněžní dary
    • Uznávání kvalifikací a vzdělání v EU
    • Rada EU
    • Erasmus+ a Evropský sbor solidarity
    • Evropský prostor pro vzdělávání
    • Evropské školy
    • Další aktivity v oblasti politik EU
    • Studium cizinců v České republice
    • Mezinárodní smlouvy, organizace a sankce
    • Češi v zahraničí, lektoráty a krajané
    • Jazykové vzdělávání a další mezinárodní projekty
    • Archiv
  • Fondy EU
    • Národní plán obnovy
    • OP JAK (2021-2027)
    • OP VVV (2014-2020)
    • OP VaVpI (2007-2013)
    • OP VK (2007-2013)
  • Marwel seznam

    Moje menu

    Přidat stránku pod názvem:

    Naposledy čtené články

    • Katalogy požadavků pro zkoušky společné části maturitní zkoušky konané v roce 2015
    • Oznámení o výsledku veřejné zakázky "Výzkum postojů společnosti"
    • Stanovisko České asociace pedagogického výzkumu
    • Debata o reformě vysokého školství zahájena
    • Stránka nenalezena

Vyhledávání

Přihlášení   Registrace
x


Poslat heslo

Přepínání jazyků

Výběr jazyka englishEN
Titulní stránka ⁄ Vzdělávání ⁄ Střední vzdělávání ⁄ Katalogy požadavků pro zkoušky společné části...

Katalogy požadavků pro zkoušky společné části maturitní zkoušky konané v roce 2015

MŠMT logo bez textu
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy zveřejňuje v souladu s ustanovením § 78a odst. 1 školského zákona katalogy požadavků zkoušek společné části maturitní zkoušky ze zkušebních předmětů český jazyk a literatura, matematika, anglický jazyk, německý jazyk, ruský jazyk, francouzský jazyk a španělský jazyk. V souladu s těmito požadavky budou koncipovány zkoušky a dílčí zkoušky společné části maturitní zkoušky konané po 1. lednu 2015.    

30. duben 2013

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy zveřejňuje v souladu s ustanovením § 78a odst. 1 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, katalogy požadavků zkoušek společné části maturitní zkoušky ze zkušebních předmětů český jazyk a literatura, matematika, anglický jazyk, německý jazyk, ruský jazyk, francouzský jazyk a španělský jazyk. V souladu s těmito požadavky budou koncipovány zkoušky a dílčí zkoušky společné části maturitní zkoušky konané po 1. lednu 2015.

Cílem zveřejněných katalogů požadavků pro rok 2015 není zásadní změna struktury a rozsahu maturitní zkoušky bez řádné odborné diskuse. V katalozích jsou proto provedeny jen změny reagující na zkušenosti předešlých čtyř zkušebních období maturitní zkoušky, změny reflektující názory a náměty odborné pedagogické veřejnosti a změny a úpravy směřující ke konsolidaci struktury a srozumitelnosti textu, a to i s přihlédnutím k zachování meziroční srovnatelnosti zkušebních úloh a zadání.

Katalogy vymezují očekávané vědomosti a dovednosti, které mohou být ověřovány v rámci společné části maturitní zkoušky a k jejichž získání směřuje výuka v předmětech, z nichž se podle školského zákona koná maturitní zkouška v oborech středního vzdělávání ukončených maturitní zkouškou. Součástí jednotlivých katalogů jsou příklady testových úloh a pro tzv. komplexní zkoušky (český jazyk a literatura, cizí jazyky) i příklady zadání písemné práce
a pracovního listu pro ústní zkoušku.

K obsahu, náročnosti a struktuře katalogů požadavků zamýšlených pro zkoušky společné části maturitní zkoušky pro rok 2016 se uskuteční rozsáhlá odborná diskuse za účasti mj. představitelů asociací středních škol, zástupců vysokých škol a Jednoty českých matematiků a fyziků. Tato diskuse se povede i s ohledem na plánované využití počítačem podporovaného testování při realizaci maturitní zkoušky (tzv. metoda CBT).

 

Ve srovnání s katalogy požadavků platnými pro roky 2013 a 2014 upravují katalogy pro rok 2015 požadavky na vědomosti a dovednosti pro maturitní zkoušku odlišně v následujícím rozsahu:

Český jazyk a literatura

Část A – Očekávané vědomosti a dovednosti

Úprava formulace: „Požadavky na žáka, který bude skládat maturitní zkoušku z českého jazyka a literatury v rámci společné části maturitní zkoušky, jsou formulovány v souvislosti s RVP  a zahrnují požadavky na vědomosti a dovednosti žáka v těchto oblastech: jazykové, komunikační a literární.“

 

1  Didaktický test

Doplněny požadavky v bodech:

1.5

- rozezná typy promluv (přímá řeč, nepřímá řeč, polopřímá řeč, neznačená přímá řeč);

- rozezná vyprávěcí způsoby, rozliší monolog a dialog;

- identifikuje v textu námět, motiv, téma.

1.6

- přiřadí text k funkčnímu stylu, slohovému útvaru, určí slohový postup;

- rozliší prózu, poezii, lyrický, epický, lyrickoepický a dramatický text;

- identifikuje na základě textu charakteristické rysy literárních druhů a žánrů.

Přidání požadavku „orientuje se ve vývoji české a světové literatury“ (1.9)

- prokáže základní přehled o vývojovém kontextu české a světové literatury;

- identifikuje podle charakteristických rysů základní literární směry a hnutí;

- přiřadí text k příslušnému literárnímu směru.

Původní požadavek 1.9 „uvědomuje si interdisciplinární souvislosti a orientuje se v nich“ nyní uveden pod číslem 1.10.

 

3  Ústní zkouška

Změněna formulace bodu 3.1: „při charakteristice textu využívá znalostí literárněhistorického kontextu“.

 

Část B – Základní specifikace povinné zkoušky z českého jazyka a literatury

1  Didaktický test

Do didaktického testu byly přidány otevřené úlohy se stručnou odpovědí.

 

2  Písemná práce

Změna formulace: „Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání stanoví pro každé zkušební období 10 tematicky různorodých zadání.“

 

3  Ústní zkouška

3.1  Kritéria pro výběr maturitních zadání k ústní zkoušce.

Rozšířena kritéria pro výběr maturitních zadání k ústní zkoušce:

Přidáno: „Světová a česká literatura do konce 18. století – min. 2 literární díla.

Vymezeno samostatně: „Světová a česká literatura 19. století – min. 3 literární díla.

Úprava specifikace kritérií pro výběr maturitních zadání k ústní zkoušce: „Minimálně dvěma literárními díly musí být v seznamu žáka zastoupena próza, poezie, drama. Seznam žáka může obsahovat maximálně dvě díla od jednoho autora. Seznam literárních děl, z něhož žák vybírá, sestavuje škola. Minimální celkový počet nabízených literárních děl je 60, horní hranice není stanovena.“

3.2  Pracovní listy

Úprava formulace: „Jednotlivé části obecné struktury zkoušky jsou konkretizovány v závislosti na podmínkách každé školy.“

Doplněna informace o formální stránce pracovního listu:

-       rozsah pracovního listu nepřesáhne rozsah dvou stran formátu A4 (měřítko: písmo Times New Roman, velikost 11, řádkování jednoduché), minimální rozsah není stanoven;

-       „o rozsahu pracovního listu rozhoduje také funkčnost daných výňatků“.

 

Matematika

Část A – Kompetence

Osvojení matematických pojmů a dovedností

-       na základě reálné situace sestavit výraz s proměnnými.

 

Část B – Tematické okruhy

1  Číselné obory

1.1    Přirozená čísla

-       rozlišit čísla soudělná a nesoudělná.

1.3  Racionální čísla

-       užít dekadického zápisu čísla.

2  Algebraické výrazy

2.2       Mnohočleny

-       užít pojem člen, koeficient, stupeň mnohočlenu.

3  Rovnice a nerovnice

3.1  Algebraické rovnice a nerovnice

-       správně užít pojmy rovnice (nerovnice) s jednou neznámou, levá a pravá strana rovnice (nerovnice), obor rovnice (nerovnice), kořen rovnice, množina všech kořenů rovnice (nerovnice);

-       užít ekvivalentní úpravy rovnice (nerovnice);

-       provádět zkoušku.

3.2  Lineární rovnice a jejich soustavy

-       řešit početně soustavy lineárních rovnic s více neznámými;

-       užít lineární rovnice a jejich soustavy při řešení slovní úlohy.

4  Funkce

4.1  Základní poznatky o funkcích

-       určit hodnoty proměnné x pro dané hodnoty funkce f;

-       přiřadit předpis funkce ke grafu funkce a opačně;

-       určit intervaly monotonie a bod, v němž nabývá funkce extrému;

-       užít definice logaritmu, věty o logaritmech, řešit jednoduché exponenciální a logaritmické rovnice, logaritmování exponenciální rovnice.

4.5  Goniometrické funkce

-       užívat vlastností a vztahů goniometrických funkcí při řešení jednoduchých goniometrických rovnic.

7  Stereometrie

7.1  Tělesa

-       užít polohové a metrické vlastnosti v hranolu.

9  Kombinatorika, pravděpodobnost a statistika

9.1  Základní poznatky z kombinatoriky a pravděpodobnosti

-       rozpoznat kombinatorické skupiny (variace s opakováním …).

 

9.2  Základní poznatky ze statistiky

-       určit charakteristiky polohy (… percentil).

 

Cizí jazyky

Zde nedošlo k žádné změně.

 

MZ2015_AJ_Katalog_pozadavku_MZ2015_fin.pdf
MZ2015_CJL_Katalog_pozadavku_MZ2015_fin.pdf
MZ2015_FJ_Katalog_pozadavku_MZ2015_fin.pdf
MZ2015_Ma_Katalog_pozadavku_MZ2015_fin.pdf
MZ2015_NJ_Katalog_pozadavku_MZ2015_fin.pdf
MZ2015_RJ_Katalog_pozadavku_MZ2015_fin.pdf
MZ2015_SJ_Katalog_pozadavku_MZ2015_fin.pdf

Nahoru

Navigace v sekci

  • Ukončování vzdělávání maturitní zkouškou
  • Žáci cizinci ve středních školách
  • Doložky učebnic a učebních materiálů pro střední vzdělávání
  • Archiv článků
  • Rámcové vzdělávací programy
  • Jazykové školy s právem státní jazykové zkoušky
  • Přijímání do středního vzdělávání a vzdělávání v konzervatoři
  • Opatření na podporu odborného vzdělávání a činnost Rady pro odborné vzdělávání
  • Aktuality
  • Dokumenty
  • Vzdělávání v konzervatoři

Patička

small-logo.png Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

mapa stránek | novinky e-mailem | prohlášení o přístupnosti | RSS 


Rejstříky, databáze
  • Statistika školství
  • Pro veřejnost
  • O školské statistice
  • Sběry statistických dat
  • Statistické výstupy a analýzy
  • Číselníky a klasifikace
  • Adresáře školských institucí
  • Důležité odkazy
  • Školský rejstřík
  • Přehled vysokých škol
  • Plán veřejných zakázek 2024
  • Otevřená data
  • PORTÁL YOUR EUROPE
Kontakt pro veřejnost

Karmelitská 529/5
118 12 Praha 1
tel. ústředna:
+420 234 811 111

Podatelna pro veřejnost:

pondělí a středa - 7:30-17:00
úterý a čtvrtek - 7:30-15:30
pátek - 7:30-14:00


8:30 - 9:30 - bezpečnostní přestávka
(více informací ZDE)

Elektronická podatelna:
posta@msmt_gov_cz

ID datové schránky: vidaawt

Snadné čtení

1Snadne cteni

© 2013 – 2025  MŠMT

Nastavení soubrů cookies

Tvorba webových stránek a aplikací Tvorba webových stránek a aplikací