AKTUALIZACE DLOUHODOBÉHO ZÁMĚRU VZDĚLÁVACÍ A VĚDECKÉ, VÝZKUMNÉ, VÝVOJOVÉ, UMĚLECKÉ A DALŠÍ TVŮRČÍ ČINNOSTI PRO OBLAST VYSOKÝCH ŠKOL
(Aktualizace Dlouhodobého záměru ministerstva pro oblast vysokých škol)
PRO ROK 2003
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen "ministerstvo")
1) podpoří postupný nárůst počtu studentů na vysokých školách tak, aby v roce 2005 mohlo vstoupit do terciárního sektoru 50 % 19leté populace. Současným přechodem ke strukturovanému studiu i v takto zvětšeném terciárním sektoru musí vysoké školy zajistit nejen zachování, ale i zlepšení kvality magisterských a doktorských studijních programů, do kterých se v cílovém stavu kvalifikuje asi 50 % absolventů bakalářských studijních programů. Ministerstvo podpoří formou rozvojových a transformačních programů ta opatření vysokých škol, která k cílovému stavu směřují;
2) vytvoří podmínky pro plynulý průběh udělování akreditací bakalářských a magisterských studijních programů uskutečňovaných v souvislosti s poslední novelou zákona o vysokých školách - zákonem č. 147/2001 Sb.;
3) provede úpravy v pravidlech rozdělování dotací na veřejné vysoké školy s cílem:
a) zvýšit efektivitu studia ve všech typech studijních programů, zejména ve studijních programech doktorských,
b) lépe postihnout finanční náročnost akreditovaných studijních programů,
c) zahrnout vliv uplatnění výsledků ve vědecké, výzkumné, vývojové, umělecké a další tvůrčí činnosti,
d) pokračovat v dotaci transformačních a rozvojových programů a zlepšit materiální a technické podmínky pro uskutečňování akreditovaných studijních programů,
e) neposkytovat dotaci na vzdělávání studentů, kteří studují déle než je standardní doba studia prodloužená o jeden rok.
Konkrétní kroky a opatření vyplynou z jednání s reprezentací vysokých škol;
4) podpoří prostřednictvím rozvojových programů:
a) rozvoj bakalářských studijních programů, které umožňují:
- odchod do praxe, ale i pokračování v dalším studiu,
- vstup do oborově širšího spektra navazujících magisterských studijních programů,
- prostupnost studia,
- modulární stavbu studia a uznávání studia nebo jeho části s využitím kreditního systému (ECTS nebo s ECTS kompatibilní kreditní systém),
b) vybrané studijní programy reagující na:
- požadavky přípravy pracovníků veřejné správy,
- zájem o studium v kombinované nebo distanční formě,
c) rozvoj učitelských vzdělávacích programů za účelem:
- řešení aktuálních problémů regionálního školství vyplývajících z nedostatku kvalifikovaných učitelů,
- změny způsobu studia a obsahu vzdělávacích programů a jejich struktury uskutečňovaných v rámci pregraduálního studia i celoživotního vzdělávání učitelů,
- rozšíření a zkvalitnění přípravy učitelů cizích jazyků,
d) projekty celoživotního vzdělávání, které budou:
- vytvářet podmínky pro zvyšování odborné a pedagogické úrovně akademických pracovníků umožňující dosažení kvalifikace docenta nebo profesora a zvýší jazykovou úroveň akademických pracovníků a jejich schopnost přednášet v cizích jazycích,
- vytvářet podmínky pro zajištění vzdělávání pracovníků státní správy,
- podporovat rozvoj univerzit třetího věku a dalších forem celoživotního učení za účelem podpory vzdělávání a zvýšení životních aktivit seniorů,
- zaměřeny na používání nových informačních a komunikačních technologií,
e) mezinárodní mobilitu studentů vysokých škol v rámci:
- mezinárodních smluv vládní a resortní povahy,
- bilaterálních smluv o přímé spolupráci mezi vysokými školami, popř. formou "free movers",
f) bakalářské studijní programy uskutečňované vysokou školou a vyšší odbornou školou podle § 81 zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách),
g) rozvoj a materiálně technické zajištění nových technologií a médií a jejich soustavnou integraci do studijních programů vysokých škol,
h) zlepšování materiálních a technických podmínek pro uskutečňování akreditovaných studijních programů v oblasti informačních a komunikačních technologií, infrastruktury a řízení, technických požadavků stanovených obecně závaznými předpisy nebo pokyny orgánů státní správy,
i) projekty na podporu:
- integrace zdravotně handicapovaných studentů do studia a vyrovnávání příležitostí přístupu ke studiu uchazečů z různě znevýhodněných sociálních skupin,
- výchovy k demokratickému občanství (Strategie MŠMT v oblasti výchovy k lidským právům, usnesení vlády ze dne 3. 1. 2001 č. 28/01, usnesení vlády ze dne 21. 5. 2001 č. 498),
- prevence extremismu a dalších sociálně-patologických jevů (usnesení vlády ze dne 18. 3. 2002 č. 268 k Návrhu koncepce vzdělávacích aktivit v oblasti boje proti extremismu),
- multikulturní výchovy, výchovy k toleranci a proti rasismu, zejména s ohledem na vzdělávání dětí z romské komunity a její integraci do společnosti (Strategie MŠMT k zlepšení vzdělávání romských dětí, usnesení vlády ze dne 29. 10. 1997 č. 686, usnesení vlády ze dne 7. 4. 1999 č. 279),
- environmentální výchovy, vzdělávání a osvěty (Státní program environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty v České republice přijatý usnesením vlády ze dne 23. 10. 2000 č. 1048);
5) podpoří prostřednictvím Fondu rozvoje vysokých škol vzdělávací rozvojové projekty zaměřené na:
a) uplatnění informačních technologií ve vysokoškolském vzdělávání, budování otevřených počítačových laboratoří s nepřetržitým provozem především pro samostatnou práci studentů, zřízení špičkových digitálních vzdělávacích pracovišť a laboratoří a zřízení a inovaci pracovišť sloužících specializované výuce studentů,
b) odborné a osobnostní formování studenta v programech připravujících učitele především pro základní a střední školy,
c) zvýšení úrovně poskytování poradenské péče o studenty vysokých škol v oblasti psychologického, pedagogicko-psychologického a profesního poradenství a volno-časových aktivit zaměřených na rozvoj osobnosti studentů,
d) budování komplexního knihovnicko-informačního zázemí vysokých škol a zavádění moderních informačních a komunikačních technologií do knihovnicko-informačních služeb,
e) uplatňování nových vzdělávacích metod a uplatňování nových poznatků a uměleckých směrů ve výuce,
f) výchovu a vzdělávání talentovaných studentů prezenční formy studia pro vědeckou činnost,
g) modernizaci laboratoří, ateliérů a rozšiřování pracovišť pro praktickou výuku a experimentální činnost studentů;
6) zvýší objem dotačních prostředků na stipendia v doktorských studijních programech s cílem stimulovat zájem o získání nejvyšší kvalifikace potřebné pro novou generaci akademických pracovníků vysokých škol, vědců a špičkových odborníků;
7) podpoří dofinancování mobility studentů i akademických pracovníků v rámci programů Socrates - Erasmus, popř. Leonardo da Vinci a dalších aktivit těchto programů;
8) v rámci procesu vytváření společného evropského prostoru vysokoškolského vzdělávání:
a) bude podporovat aktivity Akreditační komise v koordinaci hodnotících postupů a kritérií s jinými státy, zejména členskými státy Evropských společenství,
b) bude věnovat zvýšenou pozornost uznávání studia absolvovaného v zahraničí, jako součásti studia v akreditovaných studijních programech,
c) podpoří vznik dalších paralelních studijních programů uskutečňovaných v cizích jazycích, především v angličtině, které budou alespoň zčásti otevřené i pro české studenty;
9) bude podporovat zapojení vysokých škol do regionálních projektů podporovaných dotacemi evropských strukturálních fondů;
10) bude podporovat tvorbu multimediálních vzdělávacích pomůcek a metod pro využívání informačních technologií ve vysokoškolském vzdělávání. Preferovány budou programy vyvíjené ve spolupráci jednotlivých center distančního vzdělávání či vysokých škol nebo programy s možností celostátního využití.
Rozsah priorit Dlouhodobého záměru ministerstva odpovídá předpokládanému navýšení rozpočtu veřejných vysokých škol v rozpočtové kapitole MŠMT pro rok 2003 o 3,075 miliardy Kč oproti roku 2002. Výše finanční podpory z prostředků státního rozpočtu pro jednotlivé priority Dlouhodobého záměru ministerstva bude určena skutečnou výší disponibilních prostředků v rozpočtu veřejných vysokých škol na rok 2003 v rozpočtové kapitole MŠMT.
V Praze dne 3. května 2002
Soubor ke stažení:
AktualizaceDZM2003web.doc
(typ: ms-word, velikost: 45056B)