Data ukazují, že 85 % romských žáků navštěvuje základní školy, v nichž probíhá vzdělávání podle Rámcového
vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (RVP ZV), což představuje mírný pokles oproti loňským 85, 7 %. Zhruba
13 % romských žáků se vzdělává podle upravených výstupů RVP ZV z důvodu lehkého mentálního postižení (RVP ZV UV) a 2
% v základních školách speciálních, v nichž probíhá vzdělávání podle Rámcového vzdělávacího programu pro obor
základní škola speciální (RVP ZŠ speciální).
Romští žáci tvoří 3,6 % žáků v základních školách a jejich celkový počet je odhadován na 36 094. Data ukazují značnou
regionální variabilitu v počtu romských žáků na základních školách, s nejvyšším podílem romských žáků v základních
školách v Ústeckém kraji (12,8 %) a nejnižším v Praze (0,8 %). Zjištění také ukázala, že 10 % romských žáků se
vzdělává ve 46 základních školách, kde podíl tohoto etnika dosahuje 50 % a více, přičemž na 16 z těchto základních
škol, ve kterých se vzdělává zhruba 2 700 romských žáků, je tento podíl 90 % a vyšší.
Dále analýza ukázala, že romští žáci tvoří 29,1 % všech žáků vzdělávaných podle RVP ZV UV, což představuje nárůst
oproti předchozímu roku (26,1 %). Základní školy speciální navštěvuje 694 romských žáků, což činí 9,8 % z
celkového počtu žáků těchto škol. Lze však konstatovat, že postupně dochází vlivem změn spojených se společným
vzděláváním k častějšímu zařazování žáků s lehkým mentálním postižením do běžných škol, kde jsou tito žáci
integrováni s využitím podpůrných opatření.
Zjištění této zprávy jsou klíčová pro identifikaci škol a regionů, kde je nutné zaměřit se na desegregační strategie
a posílení podpory pro romské žáky. Data poskytují cenný základ pro další plánování a realizaci opatření zaměřených
na podporu inkluzivity českého vzdělávacího systému a integraci romských žáků do hlavního vzdělávacího proudu, ale i
pro následné vyhodnocování těchto opatření. Tyto kroky jsou v souladu s plněním výkonu rozsudku Evropského soudu pro
lidská práva ve věci D. H. a ostatní proti ČR.
Zpráva je ke stažení zde