ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator
Skoč na obsah Skoč na navigaci

MŠMT ČR MŠMT ČR

Navigace

  • Ministerstvo
    • Základní informace
    • Služby veřejnosti
    • Legislativa
    • Hospodaření resortu
    • Kariéra na MŠMT
    • Pro novináře
    • Ceny MŠMT
    • Genderová rovnost
    • Archiv
  • Vzdělávání
    • Školství v ČR
    • Pedagogičtí pracovníci a pracovnice
    • Společné vzdělávání
    • Předškolní vzdělávání
    • Základní a základní umělecké vzdělávání
    • Střední vzdělávání
    • Vyšší odborné vzdělávání
    • Vysoké školství
    • Spec.vzděl., prevence, inst. vých.
    • Školní stravování
    • Další vzdělávání
    • Školský rejstřík
    • Organizace školního roku
  • Mládež
    • Aktuality
    • Politika mládeže
    • Mládež v pohybu a ve zdraví
    • Finanční podpora
    • Neformální a zájmové vzdělávání
    • Mezinárodní spolupráce
    • Letní tábory
    • Odkazy
    • Kontakty
    • Archiv
  • Sport
    • Kontakty
    • Národní rada pro sport
    • Dokumenty
    • Akreditace - změna od 1. 1. 2020
    • Antidoping
    • Sport
    • Neinvestiční dotace
    • Investiční dotace
    • ARCHIV
  • Výzkum a vývoj
    • BEZPEČNOST VÝZKUMU
    • Aktuality
    • Dokumenty a legislativní předpisy
    • Podpora výzkumu a vývoje
    • Mezinárodní spolupráce ve výzkumu a vývoji
    • Evropský výzkumný prostor
    • Projekty sdílených činností
    • Veřejné rejstříky, registry a seznamy
    • Ceny ministra ve VaVaI
    • Ostatní
  • EU a zahraničí
    • Pomoc Ukrajině
    • Stipendijní pobyty v zahraničí
    • Financování - výzvy a peněžní dary
    • Uznávání kvalifikací a vzdělání v EU
    • Rada EU
    • Erasmus+ a Evropský sbor solidarity
    • Evropský prostor pro vzdělávání
    • Evropské školy
    • Další aktivity v oblasti politik EU
    • Studium cizinců v České republice
    • Mezinárodní smlouvy, organizace a sankce
    • Češi v zahraničí, lektoráty a krajané
    • Jazykové vzdělávání a další mezinárodní projekty
    • Archiv
  • Fondy EU
    • Národní plán obnovy
    • OP JAK (2021-2027)
    • OP VVV (2014-2020)
    • OP VaVpI (2007-2013)
    • OP VK (2007-2013)
  • Marwel seznam

    Moje menu

    Přidat stránku pod názvem:

    Naposledy čtené články

    • Společné vzdělávání je přirozená věc: M. S. WALLISOVÁ

Vyhledávání

Přihlášení   Registrace
x


Poslat heslo

Přepínání jazyků

Výběr jazyka englishEN
Titulní stránka ⁄ Ministerstvo ⁄ Pro novináře ⁄ Tiskové zprávy ⁄ Společné vzdělávání je přirozená věc: M. S....

Společné vzdělávání je přirozená věc: M. S. WALLISOVÁ

1
„Ve výchově přistupuji ke svému synovi jako ke zdravému, samozřejmě s respektem k jeho problému, “ říká Michaela Selmi Wallisová, matka devítiletého Jakuba, kterému byl diagnostikován atypický autismus, vývojová dysfázie a hyperkinetická porucha ADHD – neurovývojová porucha charakteristická především poruchou pozornosti, impulzivitou a hyperaktivitou.    

DALŠÍ PŘÍKLADY DOBRÉ PRAXE


1

„Když Kubíček nezačal v jednom roce věku mluvit, nejdříve jsme se domnívali, že může být sluchově postižený, jako můj mladší bratr. Ten navštěvoval v osmdesátých letech běžnou základní školu, což mu umožnilo se začlenit a uspět v dalším životě. Kromě několika měsíců po ukončení střední školy nebyl nikdy evidován na úřadu práce a to je také jedním z důvodů, proč považuji společné vzdělání za důležité a proč jsem ho zvolila i pro své syna Jakuba,“ vzpomíná Kubova maminka na počátky jejich nelehké cesty.

„První diagnóza zněla těžší forma autismu. Přiznám se, že mě to dost rozhodilo, ale přestěhovali jsme se z Prahy do Slaného, kde je speciální školka se zaměřením na logopedické problémy a tam se o něj bezvadně postarali,“ vypráví paní Wallisová o Kubově prvním kontaktu se vzdělávacím systémem. „Společné vzdělávání našeho syna v běžné škole jsme pak zvolili po důkladném zvážení a po dohodě s odborníky (psycholog, pedopsychiatr, logoped) a speciálně pedagogickým centrem. Primární inteligence je u Kuby totiž zachována a tak bylo konstatováno, že s příslušnou podporou by měl běžnou základní školu zvládnout,“ dodává Michaela Selmi Wallisová.

 „Nejprve jsme se hlásili do logopedické třídy na 12. základní škole v Kladně, neboť Kuba má stále nemalé problémy s řečí, ale bohužel nebylo místo. V tu dobu tam ale zakládali ve spolupráci s hokejovým klubem Rytířů hokejovou třídu. Náš Kuba je veliký fanoušek hokeje a především Jaromíra Jágra. V době, kdy neřekl ani pořádně slova máma nebo táta, přišel ze školky právě s jeho obrázkem a stále nadšeně opakoval: Ágr, ágr,“ vzpomíná s úsměvem maminka. 

A tak Kuba začal postupně chodit do školičky bruslení pro předškolní děti na kladenském zimním stadionu, kde slavný hokejový klub Rytířů vyhledává už i ty nejmenší hokejové talenty a následně i do hokejové přípravky. „S ředitelem školy, který byl velmi vstřícný, jsme se dohodli, že Kuba zkusí hokejovou třídu, přičemž bude docházet na logopedické doučování. Dva roky to fungovalo víceméně dobře. Se spolužáky žádný zásadní problém nebyl, dokonce ani v hokejové třídě, kde jsou kluci k sobě přeci jen trochu drsnější. Také většina rodičů měla pro Jakubovo začlenění pochopení. Část rodičů však byla bohužel proti, což mělo za následek přeřazení Kuby z hokejové do běžné třídy“, říká paní Wallisová smutně. Přitom ale neopomene dodat, že přístup ředitele, pedagogů a asistenta pedagoga byl veskrze přátelský, vstřícný a zároveň profesionální. „Společné vzdělávání, jak se o něm dnes mluví, rozhodně není pro pedagogy jednoduché, to je potřeba si uvědomit. A vážit si jich za jejich práci a nasazení!“ dodává s pochopením Jakubova maminka.

Přesto paní Wallisová své rozhodnutí Kubu vzdělávat společně s ostatními dětmi nelituje a domnívá se, že dětem se znevýhodněním společné vzdělávání obecně prospívá a rozvíjí je. „Kontakt s dětmi bez postižení je nutí k vyššímu výkonu a vyrovnání se i s hendikepem. Spolužáci se naopak učí, že ne každý je stejný a když mu třeba nejde čeština, tak se mu zase daří jinde, jako například v matematice. Konkrétně Kuba se výrazně zlepšil v řeči i sociálních dovednostech, což by se mu podle mne v autistickém prostředí moc nedařilo. Podle mého názoru i názoru odborníků  nezaostává za svými vrstevníky v obecných znalostech, což je při jeho diagnóze skvělá zpráva,“ uzavírá Kubova maminka.


DALŠÍ PŘÍKLADY DOBRÉ PRAXE

Nahoru

Navigace v sekci

  • Aktuality
  • Kontakty pro média
  • Tiskové zprávy
  • Ministr
  • Logo MŠMT
  • Archiv tiskových zpráv

Patička

small-logo.png Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

mapa stránek | novinky e-mailem | prohlášení o přístupnosti | RSS 


Rejstříky, databáze
  • Statistika školství
  • Pro veřejnost
  • O školské statistice
  • Sběry statistických dat
  • Statistické výstupy a analýzy
  • Číselníky a klasifikace
  • Adresáře školských institucí
  • Důležité odkazy
  • Školský rejstřík
  • Přehled vysokých škol
  • Plán veřejných zakázek 2024
  • Otevřená data
  • PORTÁL YOUR EUROPE
Kontakt pro veřejnost

Karmelitská 529/5
118 12 Praha 1
tel. ústředna:
+420 234 811 111

Podatelna pro veřejnost:

pondělí a středa - 7:30-17:00
úterý a čtvrtek - 7:30-15:30
pátek - 7:30-14:00


8:30 - 9:30 - bezpečnostní přestávka
(více informací ZDE)

Elektronická podatelna:
posta@msmt_gov_cz

ID datové schránky: vidaawt

Snadné čtení

1Snadne cteni

© 2013 – 2025  MŠMT

Nastavení soubrů cookies

Tvorba webových stránek a aplikací Tvorba webových stránek a aplikací