Finanční gramotnost žáků ZŠ a výuka finanční gramotnosti na SŠ

Česká školní inspekce se ve školním roce 2022/2023 věnovala
výuce finanční gramotnosti žáků na základních a středních školách . Cílovou
skupinou šetření byli žáci prvních ročníků středních škol (kvinta G8, tercie
G6). Šetření proběhlo v listopadu 2022 a v rámci inspekční
činnosti České školní inspekce se
opíralo jednak o informace získané od
ředitelů a učitelů výběrového souboru středních
škol v rámci elektronického dotazování, jednak o odpovědi žáků
1. ročníku těchto škol na testové položky testu finanční
gramotnosti , který byl dále doplněn
o dotazník zjišťující kontextové
informace o rodinných podmínkách žáků, stejně jako o jejich postojích
a chování ve vybraných oblastech relevantních pro koncept
finanční gramotnosti. V tomto tematickém
šetření byla základem definice finanční gramotnosti pro
mládež vymezená
OECD a používaná v mezinárodním šetření
PISA: „Znalosti a porozumění finančních konceptů a rizik a dovedností, motivace
a sebevědomí při uplatňování těchto znalostí a porozumění za účelem účinného rozhodování v celé řadě
finančních souvislostí pro zlepšení finančního blahobytu jednotlivců a společnosti a umožnění jejich účasti
na ekonomickém životě.“ V návaznosti na tuto definici byly ve spolupráci s dalšími organizacemi definovány
nástroje, které byly následně využity pro zajištění sběru dat k vyhodnocení.
Článek je odkazem na dokument
https://www.csicr.cz/cz/Aktuality/Tematicka-zprava-%E2%80%93-Financni-gramotnost