ETICKÁ VÝCHOVA - DOPLŇUJÍCÍ VZDĚLÁVACÍ OBOR
Obsah doplňujícího vzdělávacího oboru tvoří následující témata:
1. Mezilidské vztahy a komunikace.
2. Důstojnost lidské osoby. Pozitivní hodnocení sebe.
3. Pozitivní hodnocení druhých.
4. Kreativita a iniciativa. Řešení problémů a úkolů. Přijetí vlastního a společného rozhodnutí.
5. Komunikace citů.
6. Interpersonální a sociální empatie.
7. Asertivita. Zvládnutí agresivity a soutěživosti. Sebeovládání. Řešení konfliktů.
8. Reálné a zobrazené vzory.
9. Prosociální chování v osobních vztazích. Pomoc, darování, dělení se, spolupráce, přátelství.
10. Prosociální chování ve veřejném životě. Solidarita a sociální problémy.
Na deset základních témat navazuje šest aplikačních témat, mezi která patří:
Etické hodnoty
Sexuální zdraví
Rodinný život
Duchovní rozměr člověka
Ekonomické hodnoty
Ochrana přírody a životního prostředí
Hledání pravdy a dobra jako součást přirozenosti člověka
Etická výchova vytváří celou řadu mezipředmětových vztahů. Ve vzdělávací oblasti Jazyk a jazyková komunikace ve
vzdělávacím oboru Český jazyk a literatura navazuje etická výchova na učivo naslouchání, mluvený projev, písemný
projev a tvořivé činnosti s literárním textem a ve vzdělávacím oboru Cizí jazyk na učivo pravidla komunikace
v běžných každodenních situacích. Ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět navazuje na učivo domov, škola,
rodina, soužití lidí, chování lidí, základní globální problémy, ohleduplné chování k přírodě, ochrana přírody,
partnerství, rodičovství a základy sexuální výchovy. Ve vzdělávací oblasti Člověk a společnost ve vzdělávacím oboru
Výchova k občanství navazuje na učivo naše škola, obec, region, kraj, lidská setkání, vztahy mezi lidmi, zásady
lidského soužití, podobnost a odlišnost lidí, osobní rozvoj, vnitřní svět člověka a lidská práva. Ve vzdělávací
oblasti Člověk a příroda ve vzdělávacím oboru Přírodopis navazuje na učivo životní styl a ochrana přírody a životního
prostředí. Ve vzdělávací oblasti Člověk a kultura ve vzdělávacím oboru Výtvarná výchova navazuje na učivo prostředky
pro vyjádření emocí, pocitů, nálad, fantazie, představ a osobních zkušeností a ověřování komunikačních účinků. Ve
vzdělávací oblasti Člověk a zdraví ve vzdělávacím oboru Výchova ke zdraví navazuje na učivo vztahy mezi lidmi a formy
soužití, změny v životě člověka a jejich reflexe, zdravý způsob života a péče o zdraví, rizika ohrožující zdraví
a jejich prevence a osobnostní a sociální rozvoj. V doplňujícím vzdělávacím oboru Dramatická výchova navazuje na
učivo základní předpoklady dramatického jednání a proces dramatické a inscenační tvorby. Z průřezových témat
navazuje především na vzdělávací obsah osobnostní a sociální výchovy, multikulturní výchovy, environmentální výchovy
a mediální výchovy.
Etická výchova žáka především vede: k navázání a udržování uspokojivých vztahů, k vytvoření si pravdivé představy o
sobě samém, k tvořivému řešení každodenních problémů, k formulaci svých názorů a postojů na základě vlastního úsudku
s využitím poznatků z diskuze s druhými, ke kritickému vnímání vlivu vzorů při vytváření vlastního
světonázoru, k pochopení základních environmentálních a ekologických problémů a souvislostí moderního světa.
Doplňující vzdělávací obor etická výchova u žáka rozvíjí: sociální dovednosti, které jsou zaměřeny nejen na vlastní
prospěch, ale také na prospěch jiných lidí a celé společnosti, na samostatné pozorování s následným kritickým
posouzením a vyvozením závěrů pro praktický život, samostatnost při hledání vhodných způsobů řešení problémů, správné
způsoby komunikace, respekt k hodnotám, názorům a přesvědčení jiných lidí, schopnost vcítit se do situací
ostatních lidí, pozitivní představu o sobě samém a schopnost účinné spolupráce.
Hlavním důvodem pro zařazení etické výchovy do RVP ZV je skutečnost, že v naší školské soustavě chybí předmět,
který by systematicky rozvíjel mravní stránku osobnosti žáků. Důležitost a aktuálnost tohoto kroku podporují i
zkušenosti z většiny zemí OECD, ve kterých je předmět s podobným obsahem do vzdělávacího systému zařazen.
Vzdělávání je založeno na zásadách svobodného šíření poznatků, které vyplývají z výsledků soudobého stavu poznání
světa a jsou v souladu s obecnými cíli vzdělávání (§ 2, odst. 1, písm. e školského zákona).
Vzdělávací obsah
1. stupeň
Očekávané výstupy - 1. období
žák
-
si osvojí oslovování křestními jmény, používání vhodných forem pozdravu, naslouchání,
dodržování jednoduchých komunikačních pravidel ve třídě, poděkování, omluvu, přiměřenou
gestikulaci
-
se podílí na vytváření společenství třídy prostřednictvím dodržování jasných a splnitelných
pravidel
-
si osvojí základní (předpoklady)vědomosti a dovednosti pro vytvoření sebeúcty a úcty
k druhým
-
si osvojí základy pozitivního hodnocení a přijetí druhých
-
zvládá prosociální chování: pomoc v běžných školních situacích, dělení se, vyjádření
soucitu, zájem o spolužáky
-
vyjadřuje city v jednoduchých situacích
-
využívá prvky tvořivosti při společném plnění úkolů
-
reflektuje situaci druhých a adekvátně poskytuje pomoc
Očekávané výstupy - 2. období
žák
-
reflektuje důležitost prvků neverbální komunikace, eliminuje hrubé výrazy z verbální
komunikace, zvládá položit vhodnou otázku
-
si uvědomuje své schopnosti a silné stránky, utváří své pozitivní sebehodnocení
-
se dokáže těšit z radosti a úspěchu jiných, vyjadřuje účast na radosti i bolesti druhých,
pozitivně hodnotí druhé v běžných podmínkách
-
identifikuje základní city, vede rozhovor s druhými o jejich prožitcích, na základě
empatického vnímání přemýšlí nad konkrétní pomocí
-
jednoduchými skutky realizuje tvořivost v mezilidských vztazích, především v rodině a
v kolektivu třídy
-
iniciativně vstupuje do vztahů s vrstevníky, dokáže rozlišit jejich nabídky
k aktivitě a na nevhodné reaguje asertivně
Učivo
ZÁKLADNÍ Komunikační dovednosti
-
komunikace při vytváření výchovného kolektivu - představení se, vytvoření základní
komunikačních pravidel kolektivu, zdvořilost, otevřená komunikace
-
základní prvky verbální komunikace v mezilidských vztazích -
pozdrav, otázka, prosba, poděkování, omluva
-
základy neverbální komunikace- seznámení se s možnostmi neverbální komunikace,
postoje těla, mimika, zrakový kontakt, gesta, podání ruky
-
komunikace citů - identifikace, vyjádření a usměrňování základních citů, pocity
spokojenosti, radosti, sympatie, smutku, obav a hněvu
Pozitivní hodnocení sebe a druhých
-
sebepojetí - sebepoznání, sebehodnocení, sebepřijetí, sebeprezentace, sebeovládání,
podpora sebeoceňování
-
pozitivní hodnocení druhých - v běžných podmínkách projevování pozornosti a
laskavosti, vyjádření uznání, účinnost pochvaly, připisování pozitivních vlastností druhým, správná reakce
na pochvalu
-
akceptace druhého - zážitek přijetí pro každé dítě, nácvik přátelského přijetí, umění
odpustit, pomocí empatie předpokládat reakci druhých
Tvořivost a základy spolupráce
-
tvořivost v mezilidských vztazích - vytváření prožitků radosti pro druhé, společné
plnění úkolů, zbavování se strachu z neznámého řešení úkolu a z tvořivého experimentování
-
schopnost spolupráce - radost ze společné činnosti a výsledku, vyjádření zájmu, základní
pravidla spolupráce
-
elementární prosociálnost - darování, ochota dělit se, povzbuzení, služba, vyjádření
soucitu, přátelství
Základy asertivního chování
-
iniciativa - ve vztahu k jiným, hledání možnosti jak vycházet s jinými lidmi
v rodině, ve třídě, mezi vrstevníky, iniciativa nepřijatá jinými, zpracování neúspěchu
-
asertivní chování - rozlišování mezi nabídkami druhých, schopnost odmítnutí nabídky
k podvodu, krádeži, pomlouvání, zneužívání návykových látek a sexuálnímu zneužívání
|
2. stupeň
Očekávané výstupy
žák
-
komunikuje otevřeně, pravdivě, s porozuměním pro potřeby druhých a přiměřeně
situaci
-
respektuje velikost a důstojnost lidské osoby, objevuje vlastní jedinečnost a identitu a
vytváří si zdravé sebevědomí
-
analyzuje a aplikuje empatii v kolektivu
-
nahrazuje agresivní a pasivní chování chováním asertivním, neagresivním způsobem obhajuje svá
práva
-
rozlišuje manipulační působení médií a identifikuje se s pozitivními prosociálními
vzory
-
spolupracuje i v obtížných sociálních situacích
-
je vnímavý k sociálním problémům, v kontextu své situace a svých možností přispívá k jejich
řešení
-
analyzuje etické aspekty různých životních situací
-
se rozhoduje uvážlivě a vhodně v každodenních situacích a nevyhýbá se řešení osobních
problémů
-
aplikuje postoje a způsobilosti, které rozvíjejí mezilidské vztahy
Učivo
Komunikace
-
otevřená komunikace - úrovně komunikace, zásady verbální komunikace, komunikační chyby,
dialog, komunikace ve ztížených podmínkách
-
aktivní naslouchání - cíle, výhody, zásady, způsob a nácvik aktivního naslouchání
Důstojnost a identita lidské osoby
-
úcta k lidské osobě - lidská práva, zdroje lidských práv, svoboda, rovnost,
potenciality člověka, pozitivní hodnocení druhých v obtížných situacích, občanská zralost
-
jedinečnost a identita člověka - rozvoj sebevědomí, hodnotová orientace, rozvoj
sebeovládání a morálního úsudku, selfmanagement, úvahy nad mravními zásadami, radost a optimizmus v životě
Asertivní chování
-
asertivní chování - přijatelný kompromis, konstruktivní kritika, přijetí pochvaly,
požádání o laskavost, stížnost, otázka po důvodu, realizace svých práv, řešení konfliktu
-
obrana před manipulací - asertivní techniky - manipulace, vysvětlení a nácvik jednotlivých
asertivních technik
-
fair play - zdravá soutěživost, dodržování pravidel hry, asertivita a prosociálnost v
soutěživých situacích, prosociálnost a sport
Reálné a zobrazené vzory
-
pozitivní vzory versus pochybné idoly - senzibilizace pro rozlišování
vzorů, vliv reálných vzorů, prosociální vzory ve veřejném životě, vzory ve vlastní rodině,
vliv zobrazených vzorů a vhodné literární prameny, smysl autority, vztah k autoritě
-
podpora pozitivního působení televize a medií - nabídka pozitivních vzorů v médiích,
kritický přístup k působení médií, eliminace vlivu agrese, zvládání agrese, rozlišování mezi realitou
a pseudorealitou, účinná obrana proti manipulaci médii, media a volný čas
-
já - potenciální vzor pro druhé - smysl a cíl mého života, postoje, zodpovědný život, mé
schopnosti a společnost, zdravý způsob života, autonomie a konformita
Iniciativa a komplexní prosociálnost
-
iniciativa a tvořivost - renatalizace, nácvik tvořivosti, prosociální aspekt iniciativy a
tvořivosti ve školním prostředí a v rodině, psychická a fyzická pomoc, ochota ke spolupráci,
přátelství
-
iniciativa ve ztížených podmínkách - pozitivní formulace problému, pomoc anonymnímu
člověku, veřejná osobní angažovanost
-
uplatnění komplexní prosociálnosti - bída světa, informovanost o situaci zemí třetího
světa, vztah k menšinám, využití prosociálnosti v multikulturní společnosti, pozitivní vztah k
diverzitám
Aplikovaná etická výchova
-
etické hodnoty - zdroje etiky, osobní odpovědnost, smysl života, aplikace mravních zásad a
hodnot, ctnosti, svědomí a jeho rozvoj
-
sexuální zdraví - zodpovědný vztah k sexualitě, mládí - příprava na lásku, sexuální
identita, nezralé rodičovství
-
rodina - poznání vlastní rodiny a jejích pravidel, práva a povinnosti v rodině, role
v rodině, formulace nevyslovených pravidel a očekávání, hodnota rodiny, zlepšení atmosféry
v rodině, komunikace v rodině, úcta k členům rodiny, úcta ke stáří
-
duchovní rozměr člověka - obrana proti sektám, tolerance k lidem s jiným
světovým názorem, informace o různých světonázorech
-
ekonomické hodnoty - rozumné nakládání s penězi, zájem o otázky národního
hospodářství, vztah mezi ekonomikou a etikou, rozvíjení ekonomických ctností - šetrnost, podnikavost
-
ochrana přírody a životního prostředí - úcta k životu ve všech jeho formách, citový
vztah člověka k přírodě, vnímání krásy a mnohotvárnosti přírody, zodpovědnost za životní prostředí
|