Ve školním roce 2024/2025 nemá odbornou pedagogickou kvalifikaci více než 10 % učitelů, což v přepočtu odpovídá více než šestnácti tisícům úvazků. Podle dostupných modelů by se bez cíleného zásahu ze strany státu mohl tento podíl do roku 2035 zvýšit až na 18,6 %. Problém se přitom netýká pouze učitelů – znepokojivá je také situace v oblasti školní psychologie a speciální pedagogiky. V roce 2025 nemá více než 80 % základních škol žádný úvazek školního psychologa a téměř 70 % škol nemá k dispozici speciálního pedagoga.
Program proto navrhuje systematické navyšování kapacit studijních programů na veřejných vysokých školách. Počty studentů učitelských programů pro 2. stupeň základních škol a střední školy by se měly zvýšit plošně o 10 %, u tzv. nedostatkových aprobací, jako je matematika, fyzika nebo cizí jazyky, až o 20 %. V krajích s nejvyšším podílem nekvalifikovaných učitelů – například v Karlovarském, Středočeském nebo Ústeckém kraji – by mělo dojít k dalšímu navýšení o 10 procentních bodů.
Významné posílení se plánuje také v oblasti psychologie a speciální pedagogiky. Počty studentů v oboru speciální pedagogika by měly vzrůst o 20 %, v oboru psychologie dokonce až o 50 %. Program tak odpovídá na současnou i budoucí poptávku škol po odbornících, kteří mohou cíleně pomáhat žákům se speciálními vzdělávacími potřebami a přispívat ke zlepšení jejich duševního zdraví.
„Chceme-li zajistit kvalitní vzdělávání pro každé dítě, musíme začít u lidí, kteří ho zajišťují. Tento program představuje klíčový krok k tomu, aby ve školách působili kvalifikovaní a motivovaní učitelé, psychologové i speciální pedagogové,“ uvedl ministr školství, mládeže a tělovýchovy Mikuláš Bek.
Náklady na realizaci programu v období 2026–2037 jsou odhadovány na 16,2 miliardy korun. Financování by mělo být zajištěno prostřednictvím rozpočtu MŠMT v rámci mechanismu „společenská poptávka“, přičemž prostředky by byly vysokým školám přidělovány prioritně s ohledem na stanovené cíle programu.
Program byl připraven na základě analýz MŠMT, výsledků mimořádných šetření o stavu výuky a demografických projekcí Českého statistického úřadu. Při jeho návrhu byly zohledněny i výstupy výzkumného projektu Univerzity Karlovy zaměřeného na identifikaci a řešení nedostatku učitelů. Materiál prošel vnitřním připomínkovým řízením a bude nyní předložen k projednání vládě.