Trend životního stylu v posledních letech ukazuje na významný pokles přirozených pohybových aktivit a s tím související významný nárůst zdravotních obtíží a nemocí spojených s nedostatkem pohybu. Velmi silně se tato situace týká také dětí a mladých lidí, u nichž byl navíc v důsledku období pandemie covid-19 a s ní souvisejících opatření dlouhodobě nedostatečný rozsah pohybových aktivit ještě více umenšen.
Je naprosto jednoznačné, že role školy a školního prostředí, kde děti, žáci a studenti po mnoho let tráví značnou část dne a získávají také významné návyky pro další život, je pro podporu řešení problémů spojených s nedostatkem pohybových aktivit mládeže zcela zásadní a je potřeba jej v rámci cílené státní politiky adekvátně využívat. Škola samozřejmě nemůže plně nahradit komplexní akcent na zdravý životní styl kladený jak v době vzdělávání, tak v době mimo něj, v rámci volného času a rodinných aktivit. Může ale významně ovlivnit dopad rodinného prostředí, které z různých důvodů u mnoha žáků důraz na zdravý životní styl a s ním související dostatek pohybových aktivit neposkytuje, a tím i snížit negativní vliv socioekonomických aspektů na vzdělávání konkrétních dětí.
Problematiku školního a vysokoškolského sportu nově definovala novela zákona o podpoře sportu, která s účinností od 1. 4. 2023 ukládá MŠMT tuto oblast podporovat. „Oblast školního a vysokoškolského sportu je MŠMT vnímána jako součást širšího konceptu opatření, aktivit a činností, které ve vzájemné synergii významně zvýší pohybovou aktivitu dětí, žáků a studentů a současně sníží negativní dopady nedostatečného pohybu na jejich fyzické i duševní zdraví.
Plán podpory pohybu dětí žáků a studentů 2024 -
2028.pdf
Dokument je rozdělen do dvou částí. Ta první se věnuje podpoře pohybových aktivit žáků ve školách a školských zařízeních a staví na několika základních pilířích:
-
Podpora aktivního pohybového režimu žáků během celého dne (aktivní transport z/do školy, aktivní přestávky, pohybové chvilky, otevřená hřiště, kampaň na podporu pohybu).
-
Výuka tělesné výchovy (úprava kurikula, větší využití disponibilních hodin pro tělesnou výchovu, inovace pregraduální přípravy učitelů tělesné výchovy, další vzdělávání pedagogických pracovníků, metodické aktivity a metodicko-vzdělávací portál).
-
Pohybové a sportovní aktivity v zájmovém vzdělávání.
-
Rozvoj sportovní infrastruktury.
-
Monitoring podpory pohybových aktivit.
Druhá část dokumentu se explicitně věnuje oblasti školního a vysokoškolského sportu:
-
Školní sport (Školní sportovní soutěže, příprava sportovně talentovaných žáků).
-
Vysokoškolský sport (Podpora pohybových aktivit na VŠ, podpora duální kariéry sportovců).