Ministr médiím sdělil, že revize rámcových programů pro MŠ a ZŠ je
dokončená a směřuje výuku k rozvoji kompetencí, gramotností a bezpečného klimatu ve školách. V 1. a 2. ročníku ZŠ
se zavádí slovní hodnocení a od září 2026 nastoupí v prvních třídách s alespoň 15 žáky asistenti pedagoga;
souběžně běží metodická podpora pro školy.
Ve středním školství resort spustil digitalizaci přijímacího řízení (elektronické podání, přehledné výsledky, konec zápisových lístků), zajistil posun k širšímu všeobecnému vzdělání díky novému lyceu. Upravuje se profilová část maturity (včetně možnosti profilové práce a uznávání standardizovaných zkoušek), legislativa umožňuje kombinovanou výuku a dále se rozvíjí duální vzdělávání ve spolupráci se zaměstnavateli.
Připravily se také kroky na podporu učitelů a ředitelů: kompetenční rámce, dvouleté adaptační období pro začínající učitele, mentoring i cílené programy pro školy v náročných podmínkách. V roce 2025 došlo k navýšení tarifů o 7 % a posílila se role středního článku a terénní podpory pro školy.
Schválil se nový model financování regionálního školství s indexací škol podle podmínek a potřeb žáků a rozdělením odpovědností mezi stát, kraje a obce, což má přinést stabilnější a spravedlivější systém. Resort zároveň posílil rozhodování založené na datech: vznikla analytická jednotka MŠMT a běží projekt IPs DATA, jejichž přehledy jsou dostupné odborné i širší veřejnosti.
Posílilo se i na bezpečí a duševní zdraví na školách: centrální monitoring šikany, krizové intervenční týmy, systémové financování školních psychologů a speciálních pedagogů. Modernizovalo se školní stravování a zavedly se bezplatné menstruační potřeby ve školách.
Souhrnné výsledky a klíčové kroky jsou přehledně dostupné zde: