Klíčová zjištění
Analýzy ukazují, že žáci z rodin s nižším socioekonomickým statusem dosahují obecně nižších výsledků v gramotnostních testech, mají menší sebedůvěru a často jim chybí podpora ze strany rodiny. Významný vliv má také region, ve kterém žák vyrůstá. V některých krajích, například Ústeckém a Karlovarském, se školy potýkají s nedostatkem učitelů, nestabilitou týmů a nízkou atraktivitou učitelské profese. V Praze a Středočeském kraji se projevuje tlak způsobený migrací obyvatel a rostoucími nerovnostmi mezi školami.
Ministerstvo reaguje na tyto výzvy cílenými opatřeními, jejichž cílem je snížit vzdělávací nerovnosti. Patří mezi ně například indexové financování škol, které pomáhá znevýhodněným žákům a podporuje školy v náročných podmínkách.
Tvůrčí myšlení
Součástí šetření PISA 2022 byl také nový modul zaměřený na tvůrčí myšlení. Analýzy ukazují, že kreativita a tvořivost mohou pomoci vyrovnávat rozdíly mezi žáky. Žákům s nižším socioekonomickým statusem tak může například zvídavost či představivost pomoci kompenzovat dopady jejich nepříznivého rodinného prostředí a napomáhat jejich rozvoji napříč jednotlivými předměty.
Finanční gramotnost
Data PISA 2022 ukazují, že žáci z méně podnětného prostředí mají odlišné vzorce finančního chování. Více informací na toto téma naleznete v samostatné tiskové zprávě.
Podporu školám v této oblasti poskytuje nová platforma Národního pedagogického institutu, která nabízí praktické materiály, kurzy, podcasty i digitální nástroje zaměřené na rozvoj finanční gramotnosti.
Shrnutí odborného panelu, příklady inspirativní praxe, prezentace a videozáznam budou zveřejněny na portálu edu.gov.cz (v části „Odborné panely“). Pro více informací navštivte webovou stránku projektu IPs DATA, který realizuje MŠMT ve spolupráci s Českou školní inspekcí.
Realizace odborného panelu je financovaná z projektu „Datově-analytická podpora pro hodnocení a řízení vzdělávací soustavy ČR“ (IPs Datová politika), reg. č. CZ.02.02.XX/00/22_005/0002901.
