ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator
Skoč na obsah Skoč na navigaci

MŠMT ČR MŠMT ČR

Navigace

  • Ministerstvo
    • Základní informace
    • Služby veřejnosti
    • Legislativa
    • Hospodaření resortu
    • Kariéra na MŠMT
    • Pro novináře
    • Ceny MŠMT
    • Genderová rovnost
    • Archiv
  • Vzdělávání
    • Školství v ČR
    • Pedagogičtí pracovníci a pracovnice
    • Společné vzdělávání
    • Předškolní vzdělávání
    • Základní a základní umělecké vzdělávání
    • Střední vzdělávání
    • Vyšší odborné vzdělávání
    • Vysoké školství
    • Spec.vzděl., prevence, inst. vých.
    • Školní stravování
    • Další vzdělávání
    • Školský rejstřík
    • Organizace školního roku
  • Mládež
    • Aktuality
    • Politika mládeže
    • Mládež v pohybu a ve zdraví
    • Finanční podpora
    • Neformální a zájmové vzdělávání
    • Mezinárodní spolupráce
    • Letní tábory
    • Odkazy
    • Kontakty
    • Archiv
  • Sport
    • Kontakty
    • Národní rada pro sport
    • Dokumenty
    • Akreditace - změna od 1. 1. 2020
    • Antidoping
    • Sport
    • Neinvestiční dotace
    • Investiční dotace
    • ARCHIV
  • Výzkum a vývoj
    • BEZPEČNOST VÝZKUMU
    • Aktuality
    • Dokumenty a legislativní předpisy
    • Podpora výzkumu a vývoje
    • Mezinárodní spolupráce ve výzkumu a vývoji
    • Evropský výzkumný prostor
    • Projekty sdílených činností
    • Veřejné rejstříky, registry a seznamy
    • Ceny ministra ve VaVaI
    • Ostatní
  • EU a zahraničí
    • Pomoc Ukrajině
    • Stipendijní pobyty v zahraničí
    • Financování - výzvy a peněžní dary
    • Uznávání kvalifikací a vzdělání v EU
    • Rada EU
    • Erasmus+ a Evropský sbor solidarity
    • Evropský prostor pro vzdělávání
    • Evropské školy
    • Další aktivity v oblasti politik EU
    • Studium cizinců v České republice
    • Mezinárodní smlouvy, organizace a sankce
    • Češi v zahraničí, lektoráty a krajané
    • Jazykové vzdělávání a další mezinárodní projekty
    • Archiv
  • Fondy EU
    • Národní plán obnovy
    • OP JAK (2021-2027)
    • OP VVV (2014-2020)
    • OP VaVpI (2007-2013)
    • OP VK (2007-2013)
  • Marwel seznam

    Moje menu

    Přidat stránku pod názvem:

    Naposledy čtené články

    • Muži v mateřských a základních školách: David Bělůnek
    • MŠMT podpoří integraci dětí z Ukrajiny do církevních škol
    • MŠMT opět podpořilo aktivity mladých včetně letních táborů pro děti
    • Stránka nenalezena
    • Informace k podrobnému rozpisu rozpočtu pro školy a pedagogickou práci školních družin, které jsou zřízené krajem, obcí, nebo dobrovolným svazkem obcí v roce 2022

Vyhledávání

Přihlášení   Registrace
x


Poslat heslo

Přepínání jazyků

Výběr jazyka englishEN
Titulní stránka ⁄ Ministerstvo ⁄ Pro novináře ⁄ Tiskové zprávy ⁄ Muži v mateřských a základních školách: David...

Muži v mateřských a základních školách: David Bělůnek

4
Praha, 28. listopadu 2023 – MŠMT připravilo k výročí narození Jana Amose Komenského seriál medailonků mužů-učitelů zaměstnaných převážně v mateřských školách a na prvním stupni základních škol. Přesto, že toto povolání patřilo v minulosti právě hlavně mužům, v současnosti je paradoxně v učitelských sborech převaha žen. Co tedy láká muže vzdělávat malé děti v mateřských a základních školách? Odpovědi Vám přineseme jednou měsíčně  prostřednictvím zajímavých příběhů. Dalším z mužů ve školství je ředitel Mateřské školy Zlín David Bělůnek.    

Současný ředitel Mateřské školy Zlín, jejímž mottem je „Dobré místo pro Vaše děti.“ David Bělůnek absolvoval Pedagogickou fakultu Univerzity Palackého v Olomouci a téměř patnáct let pracoval u dětí s mentálním a kombinovaným postižením. I to přispělo k tomu, že je dodnes vášnivým podporovatelem hledání přístupů k dětem jako individualitě a k posílení jejich kompetencí k sociální sounáležitosti. David Bělůnek je také mentorem v rámci projektu České školní inspekce pro vzájemnou podporu ředitelů a ředitelek škol. V roce 2019 obdržel za svou vynikající práci ocenění MŠMT.

Dva roky poté se stal lektorem programu Řízení a evaluace pedagogického procesu jako nutná součást kvality školy určeného pro mateřské školy na Ukrajině, přičemž jeho aktivity neustávají, spíše se zintenzivňují. Od roku 2003 pracuje také v Českém hnutí Speciálních olympiád, které se věnuje rozvoji sportu dětí, mládeže a dospělých osob s mentálním postižením.  Tato organizace má celosvětovou působnost a založila ji rodina prezidenta Kennedyho. David je zde aktuálně na pozici sportovního ředitele, který má na starosti rozvoj takřka dvacítky sportů i přípravu mezinárodní reprezentace. V České republice má toto hnutí více než 2.500 členů a celosvětově se jedná dokonce o 3 miliony sportovců.

8

David Bělůnek je podporovatelem hledání přístupů k dětem jako individualitě. 

1. Jak jste si vybral práci, kterou děláte? Směřoval jste k práci s dětmi ve školství odjakživa?

Moje cesta ke školství nebyla mojí první volbou.  Na začátku mé pedagogické cesty byl kroužek country tanců, který jsem vedl v rámci domu dětí a mládeže. Následně jsem byl osloven paní ředitelkou, že má možnost nabídnout mi místo vychovatele za mateřskou dovolenou, a tak jsem si postupně dodělal patřičné vzdělání. Následně jsem takřka 15 let působil ve speciálním školství a pak přišla výzva v podobě prvního konkurzu na místo ředitele klasické jednotřídní  vesnické MŠ. A jak to tak bývá, u toho nezůstalo, a v tuto chvíli jsem již šestým rokem ředitelem jedné z největších mateřských škol uprostřed zlínského sídliště Jižní Svahy. 

9

Jako ředitel mateřské školy nese David odpovědnost nejen za nastavení kvality vzdělávání, ale také za dobré školní klima, o které je potřeba pečovat.

2. Co Vás na této práci baví a co je na ní nejnáročnější?

Odpověď na obě otázky je stejná – děti. Je mojí velkou výsadou, že můžu stát na počátku cesty dětí za poznáním, podporovat jejich první kroky ve školském systému, sledovat jak se formují jako osobnosti a hledat cesty k řešení jejích problémů. Nejtěžší je to v ten moment, když se něco z výše zmíněného nedaří. Pocit odpovědnosti za to, že právě často formujeme pohled dítěte i rodiny na školství jako na místo, které je vůči jejich potřebám přátelské a podporující. Zvlášť obtížné je to tehdy, když jsem ředitelem školy a nesu odpovědnost za nastavení kvality vzdělávání, za dobré školní klima a za mnohé další, které by jistě každý z kolegyň a kolegů ředitelů tady doplnil..

3. Čím to podle vás je, že v předškolním vzdělávání a na 1. stupni základních škol učí tak málo mužů?

Určitě je to dáno mnoha faktory. Jedním z nich, a to i přes snahu o zlepšení, je menší platové ohodnocení. Dalším faktorem je určitě i to, že tato práce není mezi muži na pedagogických fakultách jejich první volbou, ale pohled na to může být různý, protože zrovna v naší mateřské škole tvoří pedagogický sbor 23 % právě muži – celkově 3. Já jako ředitel chápu jejich významný přínos pro školu a snažím se je maximálně podporovat. Zároveň však jde především o to, jestli je zaměstnanec kvalitní a dětem prospěšný, a ne zda-li je to muž nebo žena.

5

Pro děti je důležitý jak ženský, tak mužský vzor či pohled na svět. 

4. Berou děti jinak učitele muže než učitelku ženu? Vnímáte nějaký rozdíl ve svém přístupu k dětem, než jaký mají Vaše kolegyně?

Určitě je to tak, že pro děti je důležité poznávat svět očima mužů i žen. Čím dál více se setkáváme s rodinami, kde nejsou tatínci buď trvale, nebo dočasně -  z důvodu práce, přítomni, a v té chvíli je právě důležité, že děti vidí mužské vzory i jinde, například právě ve škole. Mužský vzor jim může poskytnout jiný pohled na svět, podporovat jejich samostatnost, odpovědnost a hlavně být dobrým příkladem.

7

Podle Davida Bělůnka by bylo prospěšné, kdyby ve školství pracovalo více mužů.

5. Myslíte si, že by muži mezi učiteli malých dětí měli být zastoupeni častěji? A co by podle Vás pomohlo, aby ve školkách a na základních školách učil vyrovnanější počet žen a mužů?

Určitě by bylo dětem prospěšné, kdyby v tomto sektoru školství pracovalo více mužů. Zároveň je však důležité říct, že je stejně tak důležité, aby dětem pohled na svět zprostředkovávaly jak ženy, tak i muži. Při volbě povolání muži často tuto možnost pro svoji profesní cestu přehlížejí. Určitě by pomohla větší propagace práce v oboru. Věřím, že snad i tento cyklus rozhovorů tomu napomůže.

Foto: Archiv D. Bělůnka

Strategie rovnosti žen a mužů na léta 2021 – 2030: https://www.vlada.cz/cz/ppov/rovne-prilezitosti-zen-a-muzu/aktuality/vlada-dnes-schvalila-strategii-rovnosti-zen-a-muzu-na-leta-2021---2030-187164/
Téma rovnosti žen a mužů na webu MŠMT: https://www.msmt.cz/ministerstvo/genderova-rovnost

Nahoru

Navigace v sekci

  • Aktuality
  • Kontakty pro média
  • Tiskové zprávy
  • Ministr
  • Logo MŠMT
  • Archiv tiskových zpráv

Patička

small-logo.png Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

mapa stránek | novinky e-mailem | prohlášení o přístupnosti | RSS 


Rejstříky, databáze
  • Statistika školství
  • Pro veřejnost
  • O školské statistice
  • Sběry statistických dat
  • Statistické výstupy a analýzy
  • Číselníky a klasifikace
  • Adresáře školských institucí
  • Důležité odkazy
  • Školský rejstřík
  • Přehled vysokých škol
  • Plán veřejných zakázek 2024
  • Otevřená data
  • PORTÁL YOUR EUROPE
Kontakt pro veřejnost

Karmelitská 529/5
118 12 Praha 1
tel. ústředna:
+420 234 811 111

Podatelna pro veřejnost:

pondělí a středa - 7:30-17:00
úterý a čtvrtek - 7:30-15:30
pátek - 7:30-14:00


8:30 - 9:30 - bezpečnostní přestávka
(více informací ZDE)

Elektronická podatelna:
posta@msmt_gov_cz

ID datové schránky: vidaawt

Snadné čtení

1Snadne cteni

© 2013 – 2025  MŠMT

Nastavení soubrů cookies

Tvorba webových stránek a aplikací Tvorba webových stránek a aplikací