Dne 20. listopadu 2023 proběhl ve Zlíně již 9. seminář Nové metody výuky o holocaustu, který pořádá MŠMT a Národní pedagogický institut ČR (NPI) ve spolupráci s Yad Vashem, The World Holocaust Remembrance Center v Jeruzalémě.
Seminář je akreditován MŠMT. Organizaci vzdělávací akce zajišťuje NPI, letošní seminář připravilo krajské pracoviště NPI ve Zlíně.
Semináře se zúčastnilo 58 pedagogických pracovníků a pracovnic, které v úvodu přivítala Ing. Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D., radní Zlínského kraje pro oblast školství a kultury a zastupitelka města Zlín, a vedoucí krajského pracoviště NPI ve Zlíně, Ing. Aleš Skopalík, Ph.D. Seminář proběhl v prostorách 14/15 Baťova institutu, Vavrečkova 7040, Zlín. Poděkování patří městu Zlín za poskytnutí prostor.
Seminář je určen pro učitele/učitelky dějepisu a dalších společenskovědních předmětů na 2. stupni základních škol, na středních odborných školách, středních odborných učilištích, gymnáziích, pro výchovné poradce/poradkyně, vychovatele/vychovatelky a vedoucí pracovníky/pracovnice škol a školských zařízení.
Na semináři vystoupili tito lektoři/lektorka: Mgr. Miriam Mouryc z Yad Vashem, prof. PhDr. Zdeněk Beneš, CSc., z Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze, Martin Šmok, zástupce Open Eye, organizace zřízené USC Shoah Foundation – Institute for Visual History and Education, a Mgr. Petr Lhotka, bývalý historik Muzea romské kultury.
Během semináře Mgr. Miriam Mouryc představila vzdělávací přístup Yad Vashem a doporučení přizpůsobit obsah učiva věku žáků/žákyň a návod, jak se mají vhodně prezentovat příběhy obětí i problematika dalších aktérů genocidy (kromě vrahů a obětí by se měla věnovat pozornost i tzv. přihlížejícím a zachráncům či kolaborantům). Otevřeno bylo i náročné téma proměn rolí v extrémní situaci. Představeny byly didaktické materiály, jež jsou k dispozici na: https://www.yadvashem.org/education.html, přímý odkaz na didaktické materiály v různých jazycích včetně češtiny, angličtiny a ukrajinštiny: https://www.yadvashem.org/education/other-languages.html, přímý odkaz na česko-jazyčné materiály: https://www.yadvashem.org/education/other-languages/czech.html. Pod hlavním odkazem je možné dohledat i videomateriál.
Následovala prezentace „Děvčata z pokoje č. 28“, během níž prof. Zdeněk Beneš představil využití doporučené metody tzv. "malých dějin" - vyprávění osobních příběhů a jejich reflexe žáky/žákyněmi. Na osudech několika dívek vězněných v Terezíně, z nichž jen některé holocaust přežily, lze podat současné mladé generaci svědectví o prožívání tzv. „velkých dějin“ z pohledu lidské bytosti stejného věku jako žáci/žákyně. Citlivé zpracování umožňuje využití na základních školách. Doporučeny byly další publikace sloužící k vlastnímu samostatnému vzdělávání pedagogů. Lektor zmínil i některé dobře zdokumentované příběhy zachycující realitu genocidní situace, relativizaci rolí a složitost vztahů a jejich interpretací v extrémní situaci, problematiku interpretace dějin a zdůraznil význam poučené výuky moderních dějin pro současnost i budoucnost.
Navázala prezentace Martina Šmoka „Jak používat e-learningovou platformu IWitness v české škole“, která seznámila pedagogy s veřejně dostupnými záznamy orální historie, z nichž více než 1500 je spolu s didaktickými materiály k dispozici na platformě IWitness. Představil organizaci Open Eye publikující materiály dobře využitelné při výuce moderních dějin. Prezentoval možnosti integrace učiva (dějepis s jazykovou výukou, filmová střižna, IT dovednosti při vytváření vlastních prezentací). Open Eye je zřízena USC Shoah Foundation - The Institute for Visual History and Education. Kompletní audiovizuální knihovna USC Shoah Foundation je dostupná přes Centrum vizuální historie Malach na Matematicko-fyzikální fakultě Univerzity Karlovy (téměř 56 000 záznamů rozhovorů s přeživšími genocid ve 40 jazycích včetně češtiny). Lektor představil i některé didaktické materiály na portálu Open Eye, mj. materiál o sexuálním násilí páchaném v kontextu genocid a minulé snaze ho tabuizovat (O tom se nemluví – zamlčované příběhy žen), materiály o uprchlících a uprchlictví a materiál Reakcionář Khon, který informuje o tradici sovětského antisemitismu, jehož stopy jsou patrné i v naší současnosti. Představuje institucionalizovaný rasismus, metody propagandy a upozorňuje na současné projevy antisemitismu, který je ve světě a velice znepokojivě i v Evropě na vzestupu. Kvalitní edukace, informace, vzdělanost a schopnost kritického posuzování informací mohou ochránit žáky a žákyně před nenávistným obsahem, jemuž jsou vystavováni/y na sociálních sítích.
Mgr. Petr Lhotka ve své prezentaci "Romové - historické předsudky" představil historii Romů na území ČR, zdokumentované předsudky vůči této menšině, vývoj stereotypů původně vztažených k životnímu stylu a následně pod vlivem nacistické okupační moci vznik nové definice. Prezentace uváděla fakta o genocidě této původní menšiny během II. světové války, z jejíchž příslušníků přežila válku přibližně desetina, a informovala o následném vývoji a povaze předsudků a negativních stereotypů, které přetrvávají do současnosti. Poskytl odkazy na další zdroje informací na dané téma.
Diskuse během kulatého stolu „Jak bojovat proti předsudkům“ se zaměřila především na aktuální témata, konkrétně a zejména na současnou vlnu antisemitismu ve světě a možnosti dokumentace událostí na Ukrajině a v Izraeli metodami historického bádání.
Účastníci a účastnice obdrželi/y knihy, které darovalo MŠMT, Velvyslanectví Státu Izrael v Praze a krajské pracoviště NPI v Olomouci.