ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator
Skoč na obsah Skoč na navigaci

MŠMT ČR MŠMT ČR

Navigace

  • Ministerstvo
    • Základní informace
    • Služby veřejnosti
    • Legislativa
    • Hospodaření resortu
    • Kariéra na MŠMT
    • Pro novináře
    • Ceny MŠMT
    • Genderová rovnost
    • Archiv
  • Vzdělávání
    • Školství v ČR
    • Pedagogičtí pracovníci a pracovnice
    • Společné vzdělávání
    • Předškolní vzdělávání
    • Základní a základní umělecké vzdělávání
    • Střední vzdělávání
    • Vyšší odborné vzdělávání
    • Vysoké školství
    • Zahraniční studium
    • Spec.vzděl., prevence, inst. vých.
    • Školní stravování
    • Další vzdělávání
    • Školský rejstřík
    • Organizace školního roku
  • Mládež
    • Aktuality
    • Politika mládeže
    • Mládež v pohybu a ve zdraví
    • Finanční podpora
    • Neformální a zájmové vzdělávání
    • Mezinárodní spolupráce
    • Letní tábory
    • Odkazy
    • Kontakty
    • Archiv
  • Sport
    • Kontakty
    • Národní rada pro sport
    • Dokumenty
    • Akreditace - změna od 1. 1. 2020
    • Antidoping
    • Sport
    • Neinvestiční dotace
    • Investiční dotace
    • ARCHIV
  • Výzkum a vývoj
    • BEZPEČNOST VÝZKUMU
    • Aktuality
    • Dokumenty a legislativní předpisy
    • Podpora výzkumu a vývoje
    • Mezinárodní spolupráce ve výzkumu a vývoji
    • Evropský výzkumný prostor
    • Projekty sdílených činností
    • Veřejné rejstříky, registry a seznamy
    • Ceny ministra ve VaVaI
    • Ostatní
  • EU a zahraničí
    • Společné prohlášení 33 zemí a Evropské komise k rozhodnutí Mezinárodního paralympijského výboru
    • Pomoc Ukrajině
    • Stipendijní pobyty v zahraničí
    • Financování - výzvy a peněžní dary
    • Uznávání kvalifikací a vzdělání v EU
    • Rada EU
    • Erasmus+ a Evropský sbor solidarity
    • Evropský prostor pro vzdělávání
    • Evropské školy
    • Další aktivity v oblasti politik EU
    • Studium cizinců v České republice
    • Mezinárodní smlouvy, organizace a sankce
    • Češi v zahraničí, lektoráty a krajané
    • Jazykové vzdělávání a další mezinárodní projekty
    • Archiv
  • Fondy EU
    • Národní plán obnovy
    • OP JAK (2021-2027)
    • OP VVV (2014-2020)
    • OP VaVpI (2007-2013)
    • OP VK (2007-2013)
  • Marwel seznam

    Moje menu

    Přidat stránku pod názvem:

    Naposledy čtené články

    • Finanční gramotnost žáků: Česko mezi nejlepšími, ale nerovnosti přetrvávají

Vyhledávání

Přihlášení   Registrace
x


Poslat heslo

Přepínání jazyků

Výběr jazyka englishEN
Titulní stránka ⁄ Ministerstvo ⁄ Pro novináře ⁄ Tiskové zprávy ⁄ Finanční gramotnost žáků: Česko mezi...

Finanční gramotnost žáků: Česko mezi nejlepšími, ale nerovnosti přetrvávají

FG1
Praha, 11. listopadu 2025 – Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy představilo novou zprávu zaměřenou na finanční gramotnost patnáctiletých žáků. Dokument vychází z mezinárodního šetření PISA 2022, v němž se Česká republika v této oblasti umístila na pátém místě mezi dvaceti zúčastněnými zeměmi. Vzhledem k důležitosti tématu se ministerstvo rozhodlo výsledky dále podrobněji analyzovat. Ukázalo se, že za tímto úspěchem se skrývají výrazné nerovnosti, které je třeba systematicky řešit. Finanční gramotnost žáků je totiž silně ovlivněna rodinným zázemím, a právě škola má potenciál tyto rozdíly účinně vyrovnávat.    

Zvláštní pozornost by měla být věnována žákům z rodin s nižším socioekonomickým statusem (SES), kteří mají často omezený přístup k finančním znalostem a dovednostem. Právě pro tyto děti je škola klíčovým prostředím, kde mohou získat nejen teoretické poznatky, ale především praktické nástroje pro každodenní život. Výuka by měla být nastavena tak, aby podporovala jejich sebedůvěru při správě osobních financí, rozvíjela schopnost plánovat, odpovědně se rozhodovat a orientovat se v základních principech finančního systému. Cílem je, aby i žáci z méně podnětného prostředí odcházeli ze školy s kompetencemi, které jim umožní činit informovaná rozhodnutí a vyhnout se rizikovému chování.

Klíčovou roli hrají učitelé, kteří by měli klást důraz na interaktivní formy výuky a žáky aktivně zapojovat – například prostřednictvím simulace finančního plánování nebo modelových situací z každodenního života. Tyto metody pomáhají žákům lépe porozumět finančním konceptům a rozvíjet schopnost se správně rozhodovat.

Významným zjištěním analýzy je, že nejefektivnější formou výuky finanční gramotnosti je její začlenění do běžných předmětů, jako je matematika, občanská výchova nebo český jazyk. Tento přístup nejen zvyšuje úroveň znalostí, ale také podporuje praktické dovednosti, jako je plánování výdajů, porovnávání cen nebo schopnost odolat tlaku vrstevníků. Naopak samostatné předměty nebo jednorázové akce, které se často realizují na školách se žáky s nižším SES, vykazují nižší efektivitu. Důležitým zjištěním je také vzájemné propojení finanční gramotnosti s gramotností matematickou a čtenářskou.

Analýza rovněž upozorňuje na důležitost sebedůvěry žáků při nakládání s financemi. Ti, kteří si věří při správě osobních financí, dosahují v testech výrazně lepších výsledků. Naopak impulzivní chování, časté utrácení pod vlivem emocí nebo snaha napodobovat spotřební chování vrstevníků jsou spojeny s nižší finanční gramotností. Významným faktorem je i digitální prostředí – mnoho žáků si nevěří při online platbách nebo zabezpečení svých údajů, což ukazuje na potřebu posílit digitální složku finančního vzdělávání.

„Finanční gramotnost není luxus, ale základní dovednost pro život v moderní společnosti. Nestačí, aby se o penězích mluvilo jen doma – škola musí být místem, kde se děti naučí rozumět financím, plánovat, spořit a rozhodovat se odpovědně. Proto budeme i nadále podporovat školy v systematickém rozvoji finančního vzdělávání,“ uvedl ministr školství Mikuláš Bek.

Ministerstvo školství doporučuje školám, aby finanční gramotnost vyučovaly jako průřezové téma napříč předměty, využívaly interaktivní metody výuky a zaměřily se na praktické dovednosti. Zároveň je třeba věnovat zvláštní pozornost žákům z méně podnětného prostředí, kteří mají omezené možnosti získat finanční návyky v rodině. Školy při tom mohou využít programy z Národního registru projektů finančního vzdělávání.

Celá analýza je k dispozici zde.

Nahoru

Navigace v sekci

  • Aktuality
  • Kontakty pro média
  • Tiskové zprávy
  • Ministr
  • Logo MŠMT
  • Archiv tiskových zpráv

Patička

small-logo.png Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

mapa stránek | novinky e-mailem | prohlášení o přístupnosti | RSS 


Rejstříky, databáze
  • Statistika školství
  • Pro veřejnost
  • O školské statistice
  • Sběry statistických dat
  • Statistické výstupy a analýzy
  • Číselníky a klasifikace
  • Adresáře školských institucí
  • Důležité odkazy
  • Školský rejstřík
  • Přehled vysokých škol
  • Plán veřejných zakázek 2024
  • Otevřená data
  • PORTÁL YOUR EUROPE
Kontakt pro veřejnost

Karmelitská 529/5
118 12 Praha 1
tel. ústředna:
+420 234 811 111

Podatelna pro veřejnost:

pondělí a středa - 7:30-17:00
úterý a čtvrtek - 7:30-15:30
pátek - 7:30-14:00


8:30 - 9:30 - bezpečnostní přestávka
(více informací ZDE)

Elektronická podatelna:
posta@msmt_gov_cz

ID datové schránky: vidaawt

Snadné čtení

1Snadne cteni

© 2013 – 2025  MŠMT

Nastavení soubrů cookies

Tvorba webových stránek a aplikací Tvorba webových stránek a aplikací