ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator
Skoč na obsah Skoč na navigaci

MŠMT ČR MŠMT ČR

Navigace

  • Ministerstvo
    • Základní informace
    • Služby veřejnosti
    • Legislativa
    • Hospodaření resortu
    • Kariéra na MŠMT
    • Pro novináře
    • Ceny MŠMT
    • Genderová rovnost
    • Archiv
  • Vzdělávání
    • Školství v ČR
    • Pedagogičtí pracovníci a pracovnice
    • Společné vzdělávání
    • Předškolní vzdělávání
    • Základní a základní umělecké vzdělávání
    • Střední vzdělávání
    • Vyšší odborné vzdělávání
    • Vysoké školství
    • Spec.vzděl., prevence, inst. vých.
    • Školní stravování
    • Další vzdělávání
    • Školský rejstřík
    • Organizace školního roku
  • Mládež
    • Aktuality
    • Politika mládeže
    • Mládež v pohybu a ve zdraví
    • Finanční podpora
    • Neformální a zájmové vzdělávání
    • Mezinárodní spolupráce
    • Letní tábory
    • Odkazy
    • Kontakty
    • Archiv
  • Sport
    • Kontakty
    • Národní rada pro sport
    • Dokumenty
    • Akreditace - změna od 1. 1. 2020
    • Antidoping
    • Sport
    • Neinvestiční dotace
    • Investiční dotace
    • ARCHIV
  • Výzkum a vývoj
    • BEZPEČNOST VÝZKUMU
    • Aktuality
    • Dokumenty a legislativní předpisy
    • Podpora výzkumu a vývoje
    • Mezinárodní spolupráce ve výzkumu a vývoji
    • Evropský výzkumný prostor
    • Projekty sdílených činností
    • Veřejné rejstříky, registry a seznamy
    • Ceny ministra ve VaVaI
    • Ostatní
  • EU a zahraničí
    • Pomoc Ukrajině
    • Stipendijní pobyty v zahraničí
    • Financování - výzvy a peněžní dary
    • Uznávání kvalifikací a vzdělání v EU
    • Rada EU
    • Erasmus+ a Evropský sbor solidarity
    • Evropský prostor pro vzdělávání
    • Evropské školy
    • Další aktivity v oblasti politik EU
    • Studium cizinců v České republice
    • Mezinárodní smlouvy, organizace a sankce
    • Češi v zahraničí, lektoráty a krajané
    • Jazykové vzdělávání a další mezinárodní projekty
    • Archiv
  • Fondy EU
    • Národní plán obnovy
    • OP JAK (2021-2027)
    • OP VVV (2014-2020)
    • OP VaVpI (2007-2013)
    • OP VK (2007-2013)
  • Marwel seznam

    Moje menu

    Přidat stránku pod názvem:

    Naposledy čtené články

    • Muži v mateřských a základních školách: Jiří Blatný

Vyhledávání

Přihlášení   Registrace
x


Poslat heslo

Přepínání jazyků

Výběr jazyka englishEN
Titulní stránka ⁄ Ministerstvo ⁄ Pro novináře ⁄ Tiskové zprávy ⁄ Muži v mateřských a základních školách: Jiří...

Muži v mateřských a základních školách: Jiří Blatný

1
Praha, 28. února 2024 - MŠMT připravilo k výročí narození Jana Amose Komenského seriál medailonků mužů-učitelů zaměstnaných převážně v mateřských školách a na prvním stupni základních škol. Přesto, že toto povolání patřilo v minulosti právě hlavně mužům, v současnosti je paradoxně v učitelských sborech převaha žen. Co tedy láká muže vzdělávat malé děti v mateřských a základních školách? Odpovědi Vám přineseme jednou měsíčně prostřednictvím zajímavých příběhů. Dalším z mužů ve školství je učitel v lesní mateřské škole Jiří Blatný.    

Jiří Blatný pochází z Brna, působí ve dvou lesních školkách, vede kroužky pro děti a chodí se, jak sám tvrdí, pedagogicky "občerstvovat" do nově vybudované komunitní lesní školy. Sám o sobě tvrdí, že je učitel a také umělec. Jeho život je neodmyslitelně spojen s hudbou v mnoha tvářích. Má také rád přírodu, čas s rodinou a nemalý čas věnuje svému osobnímu i profesnímu rozvoji. Před dvěma lety společně s kolegou Tomášem Chalupským založili projekt “Průvodce”, kde se na výpravách vzájemně setkávají, podporují i vzdělávají muži, kteří působí v předškolním vzdělávání.

2

Jiří založil společně s kolegou Tomášem neformální společenství "Průvodce", kde se setkávají muži působící v předškolním vzdělávání.

1. Jak jste si vybral práci, kterou děláte? Chtěl jste k práci s dětmi odjakživa?

Moje učitelská dráha začala na Pedagogické fakultě v Brně, kde jsem vystudoval speciální pedagogiku a technickou a informační výchovu, i když jsem tenkrát ještě nevěděl, zda a jak bych chtěl učit. Po studiích jsem pracoval jako provozní a dramaturg hudebního klubu, ale už v té době jsem začal působit jako lektor v nízkoprahovém klubu pro děti a mládež. V roce 2013 jsem se stal koordinátorem a lektorem výchovně-vzdělávacích programů “Hele lidi”. Společně s nevidícími kolegy jsme objeli mnoho desítek škol, školek i dětských domovů. Tam jsme seznamovali děti i mládež zábavnou i netradiční cestou se světem handicapovaných, s tím, jaké to je dělat a vnímat věci jinak, a také s tím, že život není zdaleka černobílý. 
Poté, co do mého života vstoupily moje vlastní děti, jsem se začal ještě více zajímat o učení, moderní i inovativní přístupy ve výchově a vzdělávání. V roce 2018 jsem se stal průvodcem v lesní mateřské škole Sýkorka. Práce předškolního pedagoga v přírodě mě učarovala, a tak jsem se stal o dva roky později také hlavním pedagogem lesního klubu Letorost, který vznikal na kopci nad mým bydlištěm. Aktuálně tak působím současně i v družině v komunitní lesní škole Proutek, který na Letorost navazuje, a musím říct, že tato kombinace "průvodcovstí" a vzdělávání mě velice těší a naplňuje.

2. Co Vás na této práci baví a co je na ní nejnáročnější?

Baví mě se podílet na tom, aby děti mohly vyrůstat zdravě, tedy vychovávat je v přírodě, v menší skupině, v bezpečném a laskavém prostředí, se vzájemným respektem a rozvojem individualit, rozvíjet v nich zdravý vztah k sobě, přírodě i ostatním.
Taky mě baví přinášet do školky v různých formách hudbu, pohádky, příběhy i divadlo. Užívám si slavnosti, které pořádáme v rámci koloběhu roku. Baví mě i moje skvělé kolegyně. Jsem vděčný, že můžu pracovat v kvalitních týmech s podobně naladěnými lidmi.
Poslední dobou jsou mi výzvou nejmladší děti, stále mě učí větší trpělivosti, laskavosti i zpomalení. Náročné je někdy sladit práci ve školkách a zároveň mít dostatek elánu a energie užít si čas s vlastními dětmi. Výzvou je také období zimy, kdy je méně slunce, tepla i sil. Snažím se pracovat na tom, abych si uhlídal dostatek kvalitně stráveného volného času. Někdy je to hra na nástroje, jindy samota a klid nebo výlet do přírody s rodinou a naším pasteveckým psem. Ten mimochodem chodí do školky dohlížet na děti se mnou a je velmi oblíbený. :-)

4

Jiřího práce s malými dětmi baví, baví ho přinášet do školky v různých formách hudbu, pohádky, příběhy i divadlo.

3. Čím to podle vás je, že v předškolním vzdělávání a na 1. stupni základních škol učí tak málo mužů?

Pro mě je hlavním důvodem stereotypní vnímání rolí ve společnosti. U nás je to dobře patrné i na samotném názvu "mateřská škola". Běžně se předpokládá, že péče o děti je ženskou doménou. Osobně vnímám, že muži umí také kvalitně pečovat o děti, ale dělají to jinak. Velký smysl mi dává propojení žen i můžu. V mužsko-ženských dvojicích pracuji v obou školkách a funguje to výborně. S kolegyněmi se dobře doplňujeme a zároveň jsme vlastně taková “větší rodina”. To na děti působí přirozeně a z mého pohledu i celistvěji.
Další věcí je samotná prestiž a docenění učitelské profese a její ohodnocení. Například učitelé v mateřských školách mají z celého vzdělávacího systému největší zodpovědnost, vzhledem i k tomu, že mohou děti nejvíce osobnostně poškodit. Ve vzdělávání, především pak malých dětí, by z mého pohledu měli být nejen profesně, ale i osobnostně dostatečně zralí lidé - učitelé - průvodci (nebo takoví, kteří k tomu jasně směřují). Takoví lidé jsou hodnotní nejen pro děti a jejich rodiny, ale i pro celou společnost a mohou podporovat onu prestiž.
V neposlední řadě je to pak zřejmě i samotný fakt, že se kluci nesetkávají častěji s muži ve vzdělávání. Ti by pro ně následně mohli být profesním vzorem. Myslím, že děti by měly vidět a zažívat, že muži mohou být stejně dobří učitelé jako ženy, a že je to přirozené.

4. Berou děti jinak učitele muže než učitelku ženu? Vnímáte nějaký rozdíl ve svém přístupu k dětem, než jaký mají Vaše kolegyně?

Vnímám, že děti berou trochu jinak každého učitele a jeho osobnost bez ohledu na pohlaví. Navíc každý muž má v sobě i svou ženskou stránku, a naopak. Je ale pravda, že obecně jsou oblasti, ve kterých mohou být rozdíly mezi muži a ženami větší, a to i přesto, že ve školkách táhneme za jeden provaz a směřujeme k stejným cílům, fungujeme v rámci určité společné filozofie. Muži mohou dětem poskytovat pozitivní mužský vzor, mohou ukazovat, jak přistupovat k řešení situací jinak, přinášet odlišné aktivity a prostě v sobě bytostně nést něco jiného než ženy. To se potom odráží i v tom, jak muže berou děti.
Především pro kluky je pak přínosem, když mohou vidět muže například dělat fyzickou práci, kutit, pracovat se dřevem atd. a taky mají možnost se k němu přidat.
U sebe konkrétně vnímám, že do školky přináším určitou hravost a někdy dobrodružství. S dětmi častěji komunikuji vyžadujícím jazykem, s pečujícím mě doplňují moje kolegyně. Rád například sekám s dětmi dřevo, opravuji věci ve školce, nabízím hry k vybití energie a kultivaci agrese (např. přetahování, dětské sumo, Prahru - Original play atd.). Pro starší rád tvořím výzvy.

3

 Do školky přináším určitou hravost a někdy i dobrodružství, a to baví jak děti, tak i mě:) Na fotce hrajeme Prahru.

5. Myslíte si, že by muži mezi učiteli malých dětí měli být zastoupeni častěji? A co by podle Vás pomohlo, aby ve školkách a na základních školách učil vyrovnanější počet žen a mužů?

Rozhodně, myslím, že je důležité, aby ve školách i školkách byli zastoupení muži i ženy ve vyrovnanějším poměru. Pro mě je takové prostředí pro děti podnětnější, různorodější i přirozenější. Rozmanitost učitelů, přístupů i pestrost vzorů k nápodobě pak jdou ruku v ruce s rozmanitostí dětí a podporou jejich individualit. To mimo jiné u dětí přispívá k jejich rozvoji emoční inteligence, respektu k rozdílům, rozšiřuje jejich zájmy a aktivity.
Věřím, že k vyrovnanějšímu počtu žen i můžu pomáhá podpora větší prestiže povolání a jeho ohodnocení, dále rozmělňování společenských předsudků a stereotypů, osvěta a otevírání diskuze o důležitosti a přínosu obou pohlaví při vzdělávání. Dává mi také smysl podpora samotných mužů formou mentoringu, možností profesního i osobního rozvoje atp. například v rámci různých skupin, tak jako to neformálně realizujeme v rámci našeho projektu “Průvodce”.
Vidím, že tohle všechno už se děje v lesních školkách a je zde čím dál více můžu, kteří s menšími dětmi kvalitně pracují. Jsem rád, že toho můžu být součástí a přál bych si, aby to tak mohlo být ve všech typech školek.
Mimochodem naše další mužská výprava proběhne už v květnu a muži z předškolního vzdělávání z celé ČR, které to láká, jsou velmi vítáni!

Strategie rovnosti žen a mužů na léta 2021 – 2030: https://www.vlada.cz/cz/ppov/rovne-prilezitosti-zen-a-muzu/aktuality/vlada-dnes-schvalila-strategii-rovnosti-zen-a-muzu-na-leta-2021---2030-187164/
Téma rovnosti žen a mužů na webu MŠMT: https://www.msmt.cz/ministerstvo/genderova-rovnost

Nahoru

Navigace v sekci

  • Aktuality
  • Kontakty pro média
  • Tiskové zprávy
  • Ministr
  • Logo MŠMT
  • Archiv tiskových zpráv

Patička

small-logo.png Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

mapa stránek | novinky e-mailem | prohlášení o přístupnosti | RSS 


Rejstříky, databáze
  • Statistika školství
  • Pro veřejnost
  • O školské statistice
  • Sběry statistických dat
  • Statistické výstupy a analýzy
  • Číselníky a klasifikace
  • Adresáře školských institucí
  • Důležité odkazy
  • Školský rejstřík
  • Přehled vysokých škol
  • Plán veřejných zakázek 2024
  • Otevřená data
  • PORTÁL YOUR EUROPE
Kontakt pro veřejnost

Karmelitská 529/5
118 12 Praha 1
tel. ústředna:
+420 234 811 111

Podatelna pro veřejnost:

pondělí a středa - 7:30-17:00
úterý a čtvrtek - 7:30-15:30
pátek - 7:30-14:00


8:30 - 9:30 - bezpečnostní přestávka
(více informací ZDE)

Elektronická podatelna:
posta@msmt_gov_cz

ID datové schránky: vidaawt

Snadné čtení

1Snadne cteni

© 2013 – 2025  MŠMT

Nastavení soubrů cookies

Tvorba webových stránek a aplikací Tvorba webových stránek a aplikací