ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator
Skoč na obsah Skoč na navigaci

MŠMT ČR MŠMT ČR

Navigace

  • Ministerstvo
    • Základní informace
    • Služby veřejnosti
    • Legislativa
    • Hospodaření resortu
    • Kariéra na MŠMT
    • Pro novináře
    • Ceny MŠMT
    • Genderová rovnost
    • Archiv
  • Vzdělávání
    • Školství v ČR
    • Pedagogičtí pracovníci a pracovnice
    • Společné vzdělávání
    • Předškolní vzdělávání
    • Základní a základní umělecké vzdělávání
    • Střední vzdělávání
    • Vyšší odborné vzdělávání
    • Vysoké školství
    • Spec.vzděl., prevence, inst. vých.
    • Školní stravování
    • Další vzdělávání
    • Školský rejstřík
    • Organizace školního roku
  • Mládež
    • Aktuality
    • Politika mládeže
    • Mládež v pohybu a ve zdraví
    • Finanční podpora
    • Neformální a zájmové vzdělávání
    • Mezinárodní spolupráce
    • Letní tábory
    • Odkazy
    • Kontakty
    • Archiv
  • Sport
    • Kontakty
    • Národní rada pro sport
    • Dokumenty
    • Akreditace - změna od 1. 1. 2020
    • Antidoping
    • Sport
    • Neinvestiční dotace
    • Investiční dotace
    • ARCHIV
  • Výzkum a vývoj
    • BEZPEČNOST VÝZKUMU
    • Aktuality
    • Dokumenty a legislativní předpisy
    • Podpora výzkumu a vývoje
    • Mezinárodní spolupráce ve výzkumu a vývoji
    • Evropský výzkumný prostor
    • Projekty sdílených činností
    • Veřejné rejstříky, registry a seznamy
    • Ceny ministra ve VaVaI
    • Ostatní
  • EU a zahraničí
    • Pomoc Ukrajině
    • Stipendijní pobyty v zahraničí
    • Financování - výzvy a peněžní dary
    • Uznávání kvalifikací a vzdělání v EU
    • Rada EU
    • Erasmus+ a Evropský sbor solidarity
    • Evropský prostor pro vzdělávání
    • Evropské školy
    • Další aktivity v oblasti politik EU
    • Studium cizinců v České republice
    • Mezinárodní smlouvy, organizace a sankce
    • Češi v zahraničí, lektoráty a krajané
    • Jazykové vzdělávání a další mezinárodní projekty
    • Archiv
  • Fondy EU
    • Národní plán obnovy
    • OP JAK (2021-2027)
    • OP VVV (2014-2020)
    • OP VaVpI (2007-2013)
    • OP VK (2007-2013)
  • Marwel seznam

    Moje menu

    Přidat stránku pod názvem:

    Naposledy čtené články

    • Muži v mateřských a základních školách: Martin Kocur

Vyhledávání

Přihlášení   Registrace
x


Poslat heslo

Přepínání jazyků

Výběr jazyka englishEN
Titulní stránka ⁄ Ministerstvo ⁄ Pro novináře ⁄ Tiskové zprávy ⁄ Muži v mateřských a základních školách: Martin...

Muži v mateřských a základních školách: Martin Kocur

9
Praha, 28. června 2023 – MŠMT připravilo k výročí narození Jana Amose Komenského seriál medailonků mužů-učitelů zaměstnaných převážně v mateřských školách a na prvním stupni základních škol. Přesto, že toto povolání patřilo v minulosti právě hlavně mužům, v současnosti je paradoxně v učitelských sborech převaha žen. Co tedy láká muže vzdělávat malé děti v mateřských a základních školách? Odpovědi Vám přineseme jednou měsíčně  prostřednictvím zajímavých příběhů. Dalším z mužů ve školství je  ředitel MŠ Beruška ve Frýdku-Místku Martin Kocur.    

Martin Kocur vystudoval obor Pedagoga volného času a následně Učitelství pro MŠ na Ostravské univerzitě. Celoživotně se věnuje práci s dětmi, ať už jako lektor šachu, vedoucí táborů a od roku 2014 jako ředitel MŠ Beruška Frýdek-Místek. Je neodbytným a hrdým propagátorem vzdělávacího programu Začít spolu, neboť je přesvědčen, že tato cesta vzdělávání má pro děti výrazný přínos i přesah, ze kterého budou těžit v dalších etapách svých životů. Rád se obklopuje lidmi, kteří mají učitelské povolání jako poslání, kteří jsou proaktivní, kteří jsou v harmonii s tím, co říkají a dělají.

3

MŠ Beruška Frýdek-Místek není pouze název pro mateřskou školu, má své jasné a reálné obrysy, ke kterým se Martin rád a pyšně hlásí.

1.     Co Vás na této práci baví a co je na ní nejnáročnější?

Baví mě houževnatost mé práce, která je svým způsobem podmiňující k tomu, aby mi vše dávalo smysl, aby mě těšila, abych zdolával nejednu výzvu. Vidím ji v každém okamžiku, který věnuji zaměstnancům, dětem, rodičům a všem ostatním partnerům předškolního vzdělávání. Nejnáročnější a současně velmi motivační je samotné uvědomění si, že mám tu možnost a čest být u počátku něčeho tak důležitého, jako je formování dětské duše a její osobnosti pro život samotný. Této příležitosti si vážím každý den a podle toho k ní přistupuji.

5

Sedmičlenná minivýprava z MŠ Beruška Frýdek-Místek na stáži ve slovinských mateřských školách z produkce Erasmus+.

 2.     Čím to podle vás je, že v předškolním vzdělávání a na 1. stupni základních škol učí tak málo mužů?

To je spíše otázka pro výzkumné pracovníky, ale za mě je více důvodů, které ústí v nedostatek mužů v MŠ, například ten finanční. Možná je ale paradoxně odpověď úplně jednoduchá - chce se mi napsat – příroda. Už samotná příroda zařídila, ať už se to někomu líbí nebo ne:), že ženy budou mít k dětem vždy blíže, protože ony jsou ty, které je 9 měsíců nosí ve svém těle a jsou tak s nimi neodlučitelně spojeny. Možná s tím souvisí pravidlo, čím starší dítě, čím více let od jejich raného období, tím větší pravděpodobnost, že narazí na muže ve školství. Stačí se podívat kolem sebe. V mateřských školách jsou muži skutečnou výjimkou, na 1. stupni už „jen“ výjimkou, u 2. stupně se zdá, že se muži už více osmělují, a v podobném vzorečku bych mohl pokračovat až k vysokým školám, kde se poměry sil pomalu vyrovnávají. A možná právě z tohoto důvodu, když už se nějaký muž objeví jako učitel MŠ, tak to stojí za to :)

6

Kdo si myslí, že jsou šachy pouze pro dospělé, měl by navštívit MŠ Beruška Frýdek-Místek. Nejedno dítě tuto hru zbožňuje.

 3.     Berou děti jinak učitele muže než učitelku ženu? Vnímáte nějaký rozdíl ve svém přístupu k dětem, než jaký mají Vaše kolegyně?

Samozřejmě, že děti berou učitele jinak než učitelku. Už jenom z biologické, případně genderové podstaty poznání, které děti nacházejí ve své rodině nebo v blízkém okolí, tomu nemůže být jinak. Obecně se snažím mít stejný přístup jako mé kolegyně, a to, aby bylo vzdělávání dětí založené na demokratických a humanistických principech opřené o vzájemný respekt. Samozřejmě vnímám rozdíly v přístupu k dětem, které spíše ale vycházejí z osobnosti pedagoga než z pohlaví. Myslím si, že každý z nás pozoruje rozdíly v tom, jak děti učí, a to bez ohledu na to, zda jsme muži, nebo ženy. Konkrétně u sebe vidím rozdíl v humoru, který mi často napomáhá, abych se dostal k dětem blíže, aby mezi námi vznikla důvěra a pocit bezpečí. Z titulu své funkce nemám toliko času na poznání dětí jako kolegyně ve třídách, o to intenzivnější humor ale realizuji :) Chci být součástí všech tříd v naší MŠ a současně se snažím, aby i děti věděly, že prostor ředitelny není zakázané území, právě naopak, prostor, kde se můžeme společně pobavit nad různými hrami nebo si jen tak popovídat.  

2

Martin čas od času kouzlí nebo taky dělá pokusy s vodou a vzduchem.

4.     Myslíte si, že by muži mezi učiteli malých dětí měli být zastoupeni častěji? A co by podle Vás pomohlo, aby ve školkách a na základních školách učil vyrovnanější počet žen a mužů?

Bylo by pro naši společnost skvělé, kdybychom poměr žen a mužů ve školství (MŠ, ZŠ) vyrovnali, ale to zatím cítím jako hudbu budoucnosti. Žena, stejně jako muž, má svou nezastupitelnou roli v životě jako takovém, a ve školství tomu nemá být jinak. Už jen z tohoto důvodu by bylo dobře, aby děti mohly čerpat zkušenosti od obou pohlaví, aby se školní prostředí v tomto směru co nejvíce přibližovalo realitě všedních dnů. A teď trochu konkrétněji - u některých (většiny?) mužů může být důvodem, proč raději volí vyšší stupně vzdělávací soustavy, právě raný věk dětí, přičemž k volbě povolání učitele v mateřské škole a jejich většímu zastoupení příliš nenahrávají ani platové tabulky...   

Fota: Archiv M. Kocura

Nahoru

Navigace v sekci

  • Aktuality
  • Kontakty pro média
  • Tiskové zprávy
  • Ministr
  • Logo MŠMT
  • Archiv tiskových zpráv

Patička

small-logo.png Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

mapa stránek | novinky e-mailem | prohlášení o přístupnosti | RSS 


Rejstříky, databáze
  • Statistika školství
  • Pro veřejnost
  • O školské statistice
  • Sběry statistických dat
  • Statistické výstupy a analýzy
  • Číselníky a klasifikace
  • Adresáře školských institucí
  • Důležité odkazy
  • Školský rejstřík
  • Přehled vysokých škol
  • Plán veřejných zakázek 2024
  • Otevřená data
  • PORTÁL YOUR EUROPE
Kontakt pro veřejnost

Karmelitská 529/5
118 12 Praha 1
tel. ústředna:
+420 234 811 111

Podatelna pro veřejnost:

pondělí a středa - 7:30-17:00
úterý a čtvrtek - 7:30-15:30
pátek - 7:30-14:00


8:30 - 9:30 - bezpečnostní přestávka
(více informací ZDE)

Elektronická podatelna:
posta@msmt_gov_cz

ID datové schránky: vidaawt

Snadné čtení

1Snadne cteni

© 2013 – 2025  MŠMT

Nastavení soubrů cookies

Tvorba webových stránek a aplikací Tvorba webových stránek a aplikací