Petr HOLUB; moderátor
Jediné, na čem může Česká republika postavit svou budoucí prosperitu, je
vzdělanost a výkony jejích vzdělaných občanů. Premiér Mirek Topolánek chce připravit podmínky k tomu, aby země dokázala
schopností svých lidí využít. Proto představil reformu univerzit, která má být klíčovým krokem v budoucí ekonomické
prosperitě. Uslyšíte o ní v magazínu Zaostřeno na finance, který připravuje Český rozhlas 6 a Aktuálně.cz. Pořadem
provází Petr Holub. Tak jasnou představu o reformě vysokoškolského vzdělání a výzkumu na vysokých školách tato země
ještě neměla. Je zapsána v takzvané Bílé knize, kterou tento týden na inovačním fóru představil premiér Mirek Topolánek
s ministrem školství Ondřejem Liškou. Premiér vysvětlil, proč a čím je reforma tak důležitá.
Mirek TOPOLÁNEK; premiér; předseda strany /ODS/
Otázka vzdělání, otázka inovačního řetězce a
inovačního potenciálu, otázky spojené s konkurenceschopností ukazují, že tady jsme za těch devatenáct let možná zůstali
nejvíc dlužni tomu, co jaký, jaký ta země má potenciál. My jsme rozhodli někdy v březnu 2007 o tom, že ministerstvo
školství, mládeže a tělovýchovy zpracuje Bílou knihu, která má identifikovat hlavní problémy, má identifikovat hlavní
bariéry a má navrhnout koncepční řešení celého systému. Je třeba říct, že reforma terciárního vzdělávání nemůže být
vytržena od reformy kurikulární, která se týká středního a základního školství a nemůže být odtržena od reformy výzkumu
a vývoje, kterou jsme nedávno schválili ve vládě. Ty věci spolu velmi úzce souvisí. Kdybych měl říct klíčová tři slova,
která charakterizují tu navrhovanou, připravovanou reformu, která teď bude probíhat až do podzimu poměrně rozsáhlou
veřejnou diskusí, takže nic z toho nejsou zatím dogmata, tak je to slovo otevřenost, slovo flexibilita a slovo
konkurence.
Petr HOLUB; moderátor
Řečeno s premiérem, převrat zasáhne celý školský systém a spolu s ním i
společnost. Rozhodující nástroj se v této chvíli jmenuje Bílá kniha, kam lidé z Liškova ministerstva zapsali hlavní
záměry chystané reformy univerzit. Bílou knihu představil sám ministr.
Ondřej LIŠKA; ministr školství, mládeže a tělovýchovy /Strana zelených/
Já mám za prvé velikou
radost, že tahle první pracovní verze Bílé knihy je konečně na stole, je připravena k debatě, k tvrdé, ale určitě
věcné, tu chceme právě dnešním dnem zahájit. Cokoliv víc o Bílé knize se samozřejmě můžete dozvědět od jejích autorů,
samozřejmě i od nás, nejlépe jejím přečtením, ale já ji považuju víc než za co jiného především za proces. Bílá kniha
bude v příštích měsících, do konce tohoto roku velmi široce diskutována, budou do této diskuse, do konzultací zahrnuti
všichni aktéři, budou to jak zaměstnavatelé, budou to kraje, budou to univerzity samy, výzkumná pracoviště, instituce,
prostě všichni, včetně studentů, jichž se tato reforma týká. To za a), tedy Bílá kniha jako proces, jako živý
organismus, do kterého určitě ještě pronikne řada ideí, návrhů, alternativ, které budeme velmi pečlivě v závěru tohoto
roku vyhodnocovat tak, aby příští rok mohl ministr školství předložit vládě návrh zákona a posléze samozřejmě i
postoupit v práci na paragrafovaném znění tak, aby do konce volebního období jsme měli reformu schválenou a připravenou
tak, aby se mohla v příštích letech realizovat. Za druhé bych chtěl říci a potvrdit ta slova, která vznesl pan premiér,
my jsme si při práci na Bílé knize a při těch finálních pracech v první verzi, kterou máte nyní k dispozici, byli čím
dál více vědomi toho, že se tato reforma nesmí odehrávat nějak izolovaně, naopak snažili jsme se její přesah, její
překryvy co nejvíce zdůraznit. Proto také mimo jiné, a to je možná pro vás novinka, vznikl v minulých dnech na
ministerstvu školství tým Bílé knihy regionálního školství, což je jakýsi pandán k Bílé knize terciárního vzdělávání,
který by měl evalvovat, vyhodnotit to, kam jsme se v oblasti regionálního školství dostali, jak postupuje kurikulární
reforma, jaké má naopak ona přesahy do středního a terciárního vzdělávání a tyto dva dokumenty, komplementy a posílily
reformní cíl. No, a to, co chci říct na závěr, je, že jsem řekl, že Bílá kniha je proces, Bílá kniha je živý organismus
a zároveň Bílá kniha, to je změna filosofie, je to změna filosofie, je to změna perspektivy, jak se díváme na terciární
vzdělávání, jak se díváme nejenom na školy, ale i na studenty samotné. Bílá kniha by v konečném efektu reforma, na
jejímž základě se odehraje, by měla přispět k posílení studentů, k posílení odpovědnosti za rozhodnutí o jejich životní
perspektivě, najdete tam celou řadu nástrojů, které studentům samotným umožňují jak vstupovat do zvyšování kvality
jednotlivých škol, do strategických rozhodnutí, ale zároveň také především posílení rozhodování o jejich vlastním
životě, kde terciární vzdělávání určitě bude hrát čím dál silnější roli tak, jak je to ve všech rozvinutých,
kulturních, civilizovaných společnostech, kterým se říká znalostní.
Petr HOLUB; moderátor
Velká slova slibují velké věci, co ale konkrétně čeká školy, jejich
studenty a jejich rodiče a jak to má pomoci ekonomice? O tom se bude diskutovat několik měsíců. Hlavní úmysl Bílé knihy
představil šéf reformního týmu, profesor Petr Matějů.
Petr MATĚJŮ; profesor; šéf reformního týmu
Co Bílá kniha je a co není. Bílá
kniha je skutečně, řeknu pouze v uvozovkách, koncepční a strategický dokument. V žádném případě Bílá kniha zatím není
ani legislativní normou, dokonce není ani věcným návrhem záměru zákona. Snažíme se formulovat očekávání veřejnosti od
vysokých škol a současně Bílá kniha se snaží definovat podmínky, za kterých mohou vysoké školy tato očekávání splnit.
Je to tedy v podstatě založeno na jakémsi interaktivním procesu. Proč vzniká Bílá kniha? Už jsme mnohokrát opakovali,
kde jsou největší problémy a já se dneska nehodlám vracet k tomu v nějakém detailu, ale možná jenom tři základní
problémy nebo problémové okruhy. Bohužel systém terciárního vzdělávání je stále málo efektivní, jednotliví aktéři se
snaží maximalizovat vstupy a nejsou dostatečně zainteresováni na tom, jak vypadá výstup. Vysoké školy jsou stále málo
ekonomicky zainteresované na kvalitě poskytovaného vzdělání a uplatnění absolventů. Studenti velmi často upřednostňují
určitý komfort před výkonem a třetím, aby sami přiměli vysoké školy k poskytování co nejlepšího vzdělání. Systém je
podfinancován, o tom nikdo nepochybuje, ale prostředky současně nejsou alokovány efektivně tak, jak by mohly být.
Financování výzkumu stále umožňuje přežívat průměrnosti, stále se produkuje, jak říkal pan premiér, tuny popsaného
papíru, to si prostě nemůžeme dovolit. Celý systém je málo ovládaný principy konkurence, a to je jedna z, myslím,
nejfrekventovanějších slov, která se zde dneska opakují. Další okruh problémů, na které se snažíme reagovat v Bílé
knize, je, že systém terciárního vzdělávání není dostatečně diverzifikovaný, mnoho předřečníků o tom již mluvilo.
Diverzifikace je cosi jako klíč k otevření vysokého školství, aniž bychom ohrozili kvalitu poskytovaného vzdělání na
těch nejvyšších stupních. Pokud jde o třetí okruh problémů, mluvili o něm jak pan premiér, tak pan ministr. Je to jeden
z největších problémů českého vysokého školství, na který nás trvale upozorňují už desítky let hlavní světové
organizace. Není to jenom OECD, ale je to v současné době už i Evropská komise. Otevřít vysoké školy těm, kteří se tam
dneska nedostanou, je jeden z hlavních cílů. Pojďme tedy k tomu, co Bílá kniha navrhuje a jaké jsou její cíle. Velmi
jednoduše nebo zjednodušeně se dá princip Bílé knihy, princip navrhované reformy zobrazit následujícím diagramem.
Chceme dosáhnout větší otevřenosti, větší dynamiky, větší spravedlnosti a samozřejmě jako výsledek větší
konkurenceschopnosti. To nebude možné, aniž zásadním způsobem změníme systém financování - systém financování škol a
systém financování studentů. Samozřejmě změnit systém financování není možné, jestli se zásadním způsobem nezmění
systém řízení. Do vysokého školství musí více proniknout korporátní prvek řízení, bylo to řečeno mnohokrát, Bílá kniha
navrhuje určité způsoby, jak tohle dokázat. Současně bylo řečeno, že probíhá reforma výzkumu a vývoje. Jsme
přesvědčeni, že pokud se podaří tuto reformu prosadit a implementovat vysoké školství, dostaneme neuvěřitelný impuls
právě proto, co nazýváme jako ten finální cíl větší diverzifikace. Popíšu krátce cílový stav, ke kterému bychom chtěli
tou reformou naše vysoké školství dostat. Ten systém, který bychom chtěli, aby zde začal brzy fungovat, by měl být
otevřený a velmi přehledně, srozumitelně strukturovaný a měl by to být systém, ve kterém existuje veliký segment
poskytující profesně orientované bakaláře. To je ten systém přesně, který umožní otevřít se poptávce a přitom nesnížit
kvalitu na špičce dosahovaného vzdělání. Předpokládáme, že to všechno umožní, aby u nás konečně vznikly tolikrát
opakované výzkumné univerzity nebo fakulty. Předpokládáme, že se nadále bude na financování vysokého školství
samozřejmě dominantně podílet veřejné prostředky, tedy stát, ale i ty musí být v tom následujícím období alokovány
přísněji podle výstupů, podle kvality toho, co vysoké školy produkují, nejenom absolventy, ale samozřejmě výzkum i
vývoj. Musí růst podíl soukromých zdrojů, do systému musí vstoupit prvky konkurence, chápeme, že se to mnohým vysokým
školám nebude líbit, ale není jiná cesta, než na konkurenci vlastně založit růst efektivity. A bylo současně řečeno,
abychom více otevřeli vysoké školství těm, kteří se tam dneska nedostanou, rozhodně musíme zacílit finanční pomoc přímo
na studenty. Jak tohoto cíle dosáhnout? Předpokládáme u financování, že nebude klesat, neříkáme, že se bude zvyšovat,
ale nebude klesat poptávka po vysokoškolském vzdělání. Současně víme, že soupeření s rozpočtovými nároky ostatních
kapitol nebude menší, spíše můžeme očekávat, že bude větší. Takže jediným realistickým řešením pro vysoké školství je
zvýšení alokační a produkční efektivnosti z celého systému. Financování se musí stát nástrojem řízení, tedy jak bylo
řečeno panem premiérem, nebude to úředník, ale budou to principy, všem srozumitelné a předvídatelné. Diverzifikovaný
systém prostě není možné uřídit z jednoho úřadu. Reforma stojí na tomto principu a věříme, že pro vysoké školy to
přinese jeden ohromný pozitivní efekt. Budou schopny predikovat, jak budou vypadat za pět, za deset let, když se budou
chovat podle určité, určitých pravidel. Předpokládáme, že to přinese mnohem transparentnější prostředí, ve kterém
vysoké školy budou operovat. Jak toho dosáhneme v té části, která vždycky vysoké školy zajímá nejvíc. Normativ, veřejné
prostředky. Samozřejmě normativ zůstane základním principem financování a bude tím prvkem stability, proto do něj
chceme vnést určité prvky kontraktového financování. Ale aby se normativ skutečně stal onou pobídkou konkurence v tom
prostředí, kde bude fungovat konkurence, musíme zpřísnit jeho poskytování. Předpokládáme, že se to stane tak, že každý
jedinec, který bude chtít studovat na vysoké škole, mu bude přiznán takzvaný základní vzdělávací grant, to bude onen
normativ a s tímto půjde na vybranou vysokou školu, kam přinese tyto své prostředky. Samozřejmě to bude předpokládat
zkvalitnění celého informačního systému, na kterém stojí financování. Podíl na normativně rozdělovaných prostředků by
měl výrazně klesnout a bylo již řečeno a jsem rád, že i ministerstvo financí tento princip podporuje, že výrazná část
investičních prostředků již by se rozdělovala jako součást normativu. Spoluúčast studentů, odložené školné není věc,
která by se realizovala v rámci této reformy, ale předpokládáme, že budeme schopni i na jejím konci říct, jak by asi
tak ten systém mohl vypadat, aby byl dostatečně sociálně citlivý a přitom vedl ke všem těm konkurenčním signálům, které
potřebujeme, aby do vysokého školství brzy vstoupily. Předpokládáme taktéž, že probíhající reforma výzkumu a vývoje
sama o sobě tak, jak bude implementována, způsobí to, co očekáváme, diferenciaci vysokého, vysokých škol na různé typy
institucí s různým zaměřením, ale pozor, ta tři hřiště nebudou znamenat, že jedno je lepší než, než druhé nebo třetí.
Budou tady prostě tři hřiště, na kterých se bude hrát velmi kvalitní liga, doufáme. Řízení a samospráva reaguje na
velké problémy, které v tuto chvíli vysoké školy, kterými prochází. Je to těžkopádnost, neschopnost reagovat rychle na
změny v prostředí, které samozřejmě spíš budou rychlejší než pomalejší. Velký problém je nevyjasněné pravomoci a
zodpovědnosti, rektor, děkan, akademické senáty, a tak dále. Nikdo nechce omezovat roli nikoho. Velmi často se zde
objevují velmi špatné interpretace toho, co je v Bílé knize. Jde spíš o vyjasnění pozic a o určení přesných rolí toho
systému tak, aby ten systém fungoval transparentně a jednoduše. Předpokládáme, že ministerstvo školství si zachová
strategickou a koncepční roli, samozřejmě bude určovat parametry. Taktéž předpokládáme, že se dokonce posílí role
akreditační komise, která by měla být jenom jedna, jak pro transformující se vyšší odborné školy, ale zejména její nová
role, myslím akreditační komise, by měla spočívat v trvalém hodnocení výstupů vysokého školství, aby se mohla vždycky
vrátit k dané instituci po určitých, po určitém počtu let a říct, ano, tato škola plní to, na co byla akreditována.
Přitom předpokládáme, a to myslím, vysoké školy velmi uvítají, že model řízení vysokého školství si v zásadě vysoká
škola bude volit sama v rámci daných pravidel. Ale ona si bude volit ten systém, který bude nejvíce odpovídat cílům,
kterých chce jednou dosáhnout. Předpokládáme, že se posílí role správních rad, je to zejména proto, že vysoké školy
musí být, jak všichni zdůrazňují a já se s tím velmi ztotožňuji, se musí více projevit korporátní prvek řízení. A kdo
jiný než správní rady mohou tlačit vysoké školy k tomu, aby tento prvek se posílil. Předpokládáme, že akademické senáty
budou mít poněkud jinou, neméně důležitou roli, ale neměly by se, když to řeknu velmi lidově, příliš plést do
managementu. Tam je potřeba velmi výrazně oddělit role. Předpokládáme, že vědecké rady naopak posílí svoji roli proto,
že se budou výrazně orientovat na výzkum a vývoj, který vysoké školy bude pravděpodobně více diferencovat než nyní.
Předpokládáme, je to věc velmi zatím nová, že by, aby se oprostily vysoké školy od budoucích případných politických
tlaků, že bychom mohli uvažovat o tom tak, jako existuje Rada pro výzkum a vývoj, že by mohla existovat Rada pro
terciární vzdělávání, která by fungovala vlastně jako určitý supervizor nad celým systémem terciárního vzdělávání. Jak
by asi mohlo vypadat ono modelové uspořádání, bude opět předmětem debaty. Myslím si, že o rovných šancích už toho bylo
řečeno panem ministrem a panem premiérem tolik, že je snad zbytečné, abych toto mé nejoblíbenější téma zde otevíral,
protože tady hrozí nebezpečí, že bych u něj, u něj setrval hodně dlouho. Tak jenom zopakuji, že ten základní princip,
který chceme velmi rychle prosadit, a ten chceme prosadit skutečně do voleb, a to by byl princip přímého zacílení
sociální a finanční pomoci na studenty. Onen roztříštěný systém, který tady dnes je, je jedním, je jednou z příčin
oněch vysokých nerovností. Ovšem není to jenom systém financování, nicméně ten, ten systém financování, který budeme
diskutovat, já jenom velmi, velmi rychle projedu, co v něm bude. Základní studijní grant, to je konvertovaná daňová
úleva rodičů, proč mají rodiče mít daňové úlevy, které nakonec se někdy ke studentům nedostanou, ať to jde přímo ke
studentům. Zhruba devět set korun měsíčně každému studentovi jistě přijde vhod. Sociální stipendium by se mělo rozšířit
na poněkud širší skupinu. Příspěvek na bydlení by měl být udělován spíše na základě sociálních kritérií, studentské
půjčky by měly být udělovány státem, tím pádem s velmi nízkým úrokem, měly by se stát dostupné. Splácení by bylo
kontingenční, tedy v závislosti na výšce příjmu. Výdělek studenta osvobozený od daně do určité výše tak, aby to nějakým
způsobem nevstupovalo do kompetencí ministerstva financí, a předpokládáme, že toto všechno by bylo administrováno oním,
my jsme nenašli jednodušší systém, tedy jednodušší název, než centrum správy financování terciárního vzdělávání, jinak
je to v podstatě clearingové centrum oproštěné od jakýchkoliv tlaků, které by tam mohly působit. Budeme diskutovat o
rovných šancích. A poslední věta. Toto všechno se nám, zejména pokud jde o rovné šance, nemůže podařit uskutečnit,
pokud se něco nestane se základním a středním školstvím. Předpokládáme, že stejné principy, které mají ovládat
terciární vzdělávání, musí ovládat i principy základního a středního. A jistou potěšující zprávou je, že před několika
týdny pan ministr jmenoval skupinu, která se začíná zabývat, systematicky zabývat reformou základního a středního
školství. Je velmi pravděpodobné, že bychom se na konci roku, až my budeme prezentovat Bílou knihu vládě, už by tady
mohl být koncept reformy středního vzdělávání a že by tyto dva systémy do sebe velmi pěkně mohly zapadnout.
Petr HOLUB; moderátor
Nejlepší vzdělání něco stojí a zdaleka při něm nejde jen o peníze na
školné. Jde o to, aby všichni učitelé, studenti, podnikatelé, politici na krajské i centrální úrovni usilovali s co
největším nasazením, aby byl opravdu co nejkvalitnější a aby z něho mimo jiné plynul co největší ekonomický prospěch.
Tyto smělé cíle si postavil vládní reformní tým. Jak se daří tyto cíle přibližovat, to uslyšíte v některém z příštích
vydání magazínu Zaostřeno na finance, který připravuje Český rozhlas 6 ve spolupráci s Aktuálně.cz. Techniku dnes měla
na starost Jitka Procházková, od mikrofonu se loučí