ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator
Skoč na obsah Skoč na navigaci

MŠMT ČR MŠMT ČR

Navigace

  • Ministerstvo
    • Základní informace
    • Služby veřejnosti
    • Legislativa
    • Hospodaření resortu
    • Kariéra na MŠMT
    • Pro novináře
    • Ceny MŠMT
    • Genderová rovnost
    • Archiv
  • Vzdělávání
    • Školství v ČR
    • Pedagogičtí pracovníci a pracovnice
    • Společné vzdělávání
    • Předškolní vzdělávání
    • Základní a základní umělecké vzdělávání
    • Střední vzdělávání
    • Vyšší odborné vzdělávání
    • Vysoké školství
    • Zahraniční studium
    • Spec.vzděl., prevence, inst. vých.
    • Školní stravování
    • Další vzdělávání
    • Školský rejstřík
    • Organizace školního roku
  • Mládež
    • Aktuality
    • Politika mládeže
    • Mládež v pohybu a ve zdraví
    • Finanční podpora
    • Neformální a zájmové vzdělávání
    • Mezinárodní spolupráce
    • Letní tábory
    • Odkazy
    • Kontakty
    • Archiv
  • Sport
    • Kontakty
    • Národní rada pro sport
    • Dokumenty
    • Akreditace - změna od 1. 1. 2020
    • Antidoping
    • Sport
    • Neinvestiční dotace
    • Investiční dotace
    • ARCHIV
  • Výzkum a vývoj
    • BEZPEČNOST VÝZKUMU
    • Aktuality
    • Dokumenty a legislativní předpisy
    • Podpora výzkumu a vývoje
    • Mezinárodní spolupráce ve výzkumu a vývoji
    • Evropský výzkumný prostor
    • Projekty sdílených činností
    • Veřejné rejstříky, registry a seznamy
    • Ceny ministra ve VaVaI
    • Ostatní
  • EU a zahraničí
    • Pomoc Ukrajině
    • Stipendijní pobyty v zahraničí
    • Financování - výzvy a peněžní dary
    • Uznávání kvalifikací a vzdělání v EU
    • Rada EU
    • Erasmus+ a Evropský sbor solidarity
    • Evropský prostor pro vzdělávání
    • Evropské školy
    • Další aktivity v oblasti politik EU
    • Studium cizinců v České republice
    • Mezinárodní smlouvy, organizace a sankce
    • Češi v zahraničí, lektoráty a krajané
    • Jazykové vzdělávání a další mezinárodní projekty
    • Archiv
  • Fondy EU
    • Národní plán obnovy
    • OP JAK (2021-2027)
    • OP VVV (2014-2020)
    • OP VaVpI (2007-2013)
    • OP VK (2007-2013)
  • Marwel seznam

    Moje menu

    Přidat stránku pod názvem:

    Naposledy čtené články

    • Výsledky mezinárodního šetření OECD v oblasti výuky a učení (TALIS 2024)

Vyhledávání

Přihlášení   Registrace
x


Poslat heslo

Přepínání jazyků

Výběr jazyka englishEN
Titulní stránka ⁄ EU a zahraničí ⁄ Mezinárodní smlouvy, organizace a sankce ⁄ Výsledky mezinárodního šetření OECD v oblasti...

Výsledky mezinárodního šetření OECD v oblasti výuky a učení (TALIS 2024)

MSMT logo bez textu
   

Mezinárodní šetření OECD v oblasti výuky a učení (The OECD Teaching and Learning International Survey aka TALIS) je největším mezinárodním průzkumem na světě, který se zaměřuje na učitele a ředitele škol. Poprvé byl TALIS realizován v roce 2008 (1. cyklu se ČR neúčastnila) a poté cyklicky v letech 2013, 2018 a 2024 (2.–4. cyklus již za účasti ČR). Shromažďováním mezinárodně srovnatelných informací o učitelích, výuce a ředitelích škol zajišťuje TALIS, aby byly názory učitelů a ředitelů škol zohledněny při tvorbě vzdělávací politiky.

V roce 2024 se o své poznatky týkající se pracovních podmínek, profesního rozvoje a reality moderní výuky podělilo 280 000 pedagogů z 55 vzdělávacích systémů. V Česku se do šetření zapojilo více než 7 000 učitelů a 368 škol.

Mezinárodní report „Results from TALIS 2024: The State of Teaching“ byl zveřejněn 7. 10. 2025 v Singapuru (s přímým přenosem do celého světa). V Praze proběhla tentýž den tisková konference k výsledkům šetření a zároveň zveřejnění Národní zprávy TALIS 2024 za účasti ministra školství, mládeže a tělovýchovy M. Beka, stálého představitele ČR při OECD A. Chmelaře, ÚŠI Tomáše Zatloukala a hlavních autorů Národní zprávy TALIS 2024 M. Havlíčkové a V. Šťastného (oba z ČŠI).

Výsledky šetření TALIS 2024 odhalují mj. zda a jak využívají učitelé umělou inteligenci, proč se rozhodli pro učitelské povolání a zda v něm chtějí setrvat. Údaje ze šetření tak umožňují vládám vytvářet politiky, které zlepšují podmínky výuky a učení ve školách.

“TALIS je, patrně ještě více než jiné průzkumy OECD, příkladem dobré praxe, ve které státní správa v čele s MŠMT a Českou školní inspekcí bere jeho výsledky a mezinárodní srovnání vážně a aktivně je využívá v tvorbě veřejných politik. Jedná se o jednu z vlajkových lodí spolupráce českých a mezinárodních expertů v oblasti vzdělávání s významným dopadem a zároveň se širokou, časově i regionálně srovnatelnou, datovou základnou,” zhodnotil šetření stálý představitel ČR při OECD Aleš Chmelař.

Konkrétně pak výsledky TALIS 2024 např. ukazují, že spokojenost českých učitelů s pracovními podmínkami v posledních letech vzrostla. Zatímco v roce 2018 bylo s platem spokojeno 28 % učitelů, v roce 2024 je to 47 %. Celkově 84 % pedagogů uvádí, že jsou se svými pracovními podmínkami spokojeni, což ČR řadí mezi tři nejspokojenější země v EU.

Zpráva zároveň potvrzuje, že čeští učitelé patří k evropské špičce v oblasti digitálních technologií a umělé inteligence – školení v této oblasti absolvovalo 54 % z nich (průměr v EU je 30 %). Přes tuto připravenost a vysokou motivaci učitelů však povolání ztrácí atraktivitu pro mladé lidi. Jen 46 % začínajících pedagogů uvádí, že učitelství bylo jejich první kariérní volbou.

Výrazným problémem zůstává i nízká společenská prestiž učitelské profese. Pouze 22 % učitelů má pocit, že si společnost jejich práce váží, a od politiků cítí uznání jen 15 % učitelů. Začínající učitelé navíc čelí častějším problémům s kázní a vyššímu stresu, zatímco zkušení pedagogové se více potýkají s administrativní zátěží.

„Výsledky ukazují, že čeští učitelé jsou profesně motivovaní a technologicky napřed, ale zároveň se potýkají s nízkou prestiží a klesající atraktivitou povolání pro mladé,“ uvedl ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal. „Pokud chceme udržet kvalitu vzdělávání, musíme posílit společenské uznání učitelů, vytvořit jasný kariérní řád a systematicky podporovat začínající pedagogy,“ dodal.

Na základě výše uvedených zjištění budou i nadále rozvíjena opatření směřující k podpoře začínajících učitelů prostřednictvím mentoringu, metodické pomoci a sdílení dobré praxe. MŠMT zároveň plánuje omezit administrativní zátěž pedagogů a posílit jejich kariérní rozvoj v návaznosti na Strategii vzdělávací politiky ČR 2030+.

„Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dlouhodobě usiluje o to, aby učitelé a ředitelé škol měli podmínky pro kvalitní práci a profesní rozvoj. Výsledky šetření TALIS nám poskytují cennou zpětnou vazbu a inspiraci pro další kroky. V posledních letech jsme přijali řadu zásadních opatření – od systémové podpory ředitelů škol, přes legislativní změny, které umožňují lepší financování a rozvoj podpůrných profesí, až po inovace v přípravě a podpoře začínajících učitelů,“ říká ministr školství, mládeže a tělovýchovy Mikuláš Bek.

Realizace šetření TALIS 2024

  • Pilotní sběr dat v ČR proběhl v březnu 2023. 
  • Hlavní sběr dat v ČR proběhl v březnu a dubnu 2024.
  • Zveřejnění zjištění z TALIS 2024 proběhlo 7. října 2025.

Národní zpráva TALIS 2024 (vč. shrnutí) je dostupná na webu ČŠI, mezinárodní zpráva (vč. poznámek k jednotlivým zemím) na webu OECD.

Nahoru

Navigace v sekci

  • Pomoc Ukrajině
  • Stipendijní pobyty v zahraničí
  • Financování - výzvy a peněžní dary
  • Uznávání kvalifikací a vzdělání v EU
  • Rada EU
  • Erasmus+ a Evropský sbor solidarity
  • Evropský prostor pro vzdělávání
  • Evropské školy
  • Další aktivity v oblasti politik EU
  • Studium cizinců v České republice
  • Mezinárodní smlouvy, organizace a sankce
    • Výsledky mezinárodního šetření OECD v oblasti výuky a učení (TALIS 2024)
    • Mezinárodní sankce
    • OSN
    • UNESCO
    • Sankce proti Rusku a Bělorusku
    • Mezinárodní smlouvy
    • Rada Evropy
    • OECD
  • Češi v zahraničí, lektoráty a krajané
  • Jazykové vzdělávání a další mezinárodní projekty
  • Archiv

Důležité odkazy

Vše o členství ČR v EU

Oficiální stránka Evropské unie

Informace o politikách EU

Ministerstvo zahraničních věcí

Dům zahraniční spolupráce 

Patička

small-logo.png Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

mapa stránek | novinky e-mailem | prohlášení o přístupnosti | RSS 


Rejstříky, databáze
  • Statistika školství
  • Pro veřejnost
  • O školské statistice
  • Sběry statistických dat
  • Statistické výstupy a analýzy
  • Číselníky a klasifikace
  • Adresáře školských institucí
  • Důležité odkazy
  • Školský rejstřík
  • Přehled vysokých škol
  • Plán veřejných zakázek 2024
  • Otevřená data
  • PORTÁL YOUR EUROPE
Kontakt pro veřejnost

Karmelitská 529/5
118 12 Praha 1
tel. ústředna:
+420 234 811 111

Podatelna pro veřejnost:

pondělí a středa - 7:30-17:00
úterý a čtvrtek - 7:30-15:30
pátek - 7:30-14:00


8:30 - 9:30 - bezpečnostní přestávka
(více informací ZDE)

Elektronická podatelna:
posta@msmt_gov_cz

ID datové schránky: vidaawt

Snadné čtení

1Snadne cteni

© 2013 – 2025  MŠMT

Nastavení soubrů cookies

Tvorba webových stránek a aplikací Tvorba webových stránek a aplikací