ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator
Skoč na obsah Skoč na navigaci

MŠMT ČR MŠMT ČR

Navigace

  • Ministerstvo
    • Základní informace
    • Služby veřejnosti
    • Legislativa
    • Hospodaření resortu
    • Kariéra na MŠMT
    • Pro novináře
    • Ceny MŠMT
    • Genderová rovnost
    • Archiv
  • Vzdělávání
    • Školství v ČR
    • Pedagogičtí pracovníci a pracovnice
    • Společné vzdělávání
    • Předškolní vzdělávání
    • Základní a základní umělecké vzdělávání
    • Střední vzdělávání
    • Vyšší odborné vzdělávání
    • Vysoké školství
    • Zahraniční studium
    • Spec.vzděl., prevence, inst. vých.
    • Školní stravování
    • Další vzdělávání
    • Školský rejstřík
    • Organizace školního roku
  • Mládež
    • Aktuality
    • Politika mládeže
    • Mládež v pohybu a ve zdraví
    • Finanční podpora
    • Neformální a zájmové vzdělávání
    • Mezinárodní spolupráce
    • Letní tábory
    • Odkazy
    • Kontakty
    • Archiv
  • Sport
    • Kontakty
    • Národní rada pro sport
    • Dokumenty
    • Akreditace - změna od 1. 1. 2020
    • Antidoping
    • Sport
    • Neinvestiční dotace
    • Investiční dotace
    • ARCHIV
  • Výzkum a vývoj
    • BEZPEČNOST VÝZKUMU
    • Aktuality
    • Dokumenty a legislativní předpisy
    • Podpora výzkumu a vývoje
    • Mezinárodní spolupráce ve výzkumu a vývoji
    • Evropský výzkumný prostor
    • Projekty sdílených činností
    • Veřejné rejstříky, registry a seznamy
    • Ceny ministra ve VaVaI
    • Ostatní
  • EU a zahraničí
    • Pomoc Ukrajině
    • Stipendijní pobyty v zahraničí
    • Financování - výzvy a peněžní dary
    • Uznávání kvalifikací a vzdělání v EU
    • Rada EU
    • Erasmus+ a Evropský sbor solidarity
    • Evropský prostor pro vzdělávání
    • Evropské školy
    • Další aktivity v oblasti politik EU
    • Studium cizinců v České republice
    • Mezinárodní smlouvy, organizace a sankce
    • Češi v zahraničí, lektoráty a krajané
    • Jazykové vzdělávání a další mezinárodní projekty
    • Archiv
  • Fondy EU
    • Národní plán obnovy
    • OP JAK (2021-2027)
    • OP VVV (2014-2020)
    • OP VaVpI (2007-2013)
    • OP VK (2007-2013)
  • Marwel seznam

    Moje menu

    Přidat stránku pod názvem:

    Naposledy čtené články

    • Plán rozvoje osobnosti dítěte

Vyhledávání

Přihlášení   Registrace
x


Poslat heslo

Přepínání jazyků

Výběr jazyka englishEN
Titulní stránka ⁄ Vzdělávání ⁄ Spec.vzděl., prevence, inst. vých. ⁄ Náhradní péče a střediska výchovné péče ⁄ Plán rozvoje osobnosti dítěte

Plán rozvoje osobnosti dítěte

V rámci metodického směřování školských zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy připravilo MŠMT následující upřesňující informace k tvorbě Plánu rozvoje osobnosti dítěte (PROD), která mají doporučující (nikoli závazný) charakter.

Účel Plánu rozvoje osobnosti dítěte (PROD)

PROD je společným plánem pracovníků a dítěte, zejména k:

a)      naplňování potřeb dítěte,

b)     realizaci opatření ve prospěch dítěte navržených pracovníkem OSPOD s cílem podpory návratu dítěte do péče biologické rodiny,

c)      vytváření podmínek pro podporu sebedůvěry, identity a rozvoj citové stránky osobnosti dítěte,

d)     přípravě dítěte na budoucí samostatný život,

e)      orientaci pracovníků v situaci dítěte, prioritách, cílech, krocích,

f)       sjednocení přístupu pracovníků zařízení k dítěti,

g)      rozvoji spolupráce lidí okolo dítěte v jeho zájmu.


Části plánu rozvoje osobnosti dítěte (PROD)

Plán rozvoje osobnosti dítěte se skládá ze dvou částí:

a)      vyhodnocení situace dítěte ve školském zařízení pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy (dále zařízení),

b)     plán rozvoje osobnosti dítěte.

 


Zaměření a rozsah vyhodnocování situace dítěte, které se provádí v rámci přípravy PROD

Vyhodnocování situace dítěte vychází z individuálního přístupu k dítěti a zahrnuje popis aktuální situace dítěte a identifikaci nenaplněných potřeb.

 

Pro popis aktuální situace dítěte a identifikaci nenaplněných potřeb vychází klíčový vychovatel z následujících zdrojů:

a)     individuální plán ochrany dítěte (IPOD) vyhotovený příslušným OSPOD,

b)     vyhodnocení situace dítěte vyhotovené příslušným OSPOD,

c)     vyžádané zprávy od příslušného OSPOD,

d)     informace vyplývající ze setkání pracovníků dětského domova s pracovníkem OSPOD,

e)     informace z případových, rodinných konferencí nebo jiných případových setkání,

f)      informace od dítěte,

g)     informace od rodiny dítěte,

h)     vlastní pozorování,

i)      pedagogická nebo psychologická diagnostika,

j)      informace a zprávy od dalších odborníků,

k)     rozsudek,

l)      další dokumentace vedená o dítěti.

 

Vyhodnocení situace dítěte v zařízení zahrnuje posouzení následujících oblastí:

a)      Bezpečí a jistota
Zahrnující oblasti:

  1. bezpečí v zařízení,
  2. seznámení dítěte s důvody umístění do zařízení,
  3. informování dítěte o situaci v rodině,
  4. sebedůvěra/identita dítěte,
  5. bezpečí dítěte při pobytu u rodiny,
  6. bezpečí dítěte během svého volného času a ve škole.

b)     Vztahy

  1. vztahy s rodinou a blízkými osobami,
  2. určení klíčového pracovníka dítěte v zařízení,
  3. kontakt s vrstevníky mimo zařízení,
  4. vztahy s dětmi v zařízení.

 c)      Zdraví

  1. zdravotní stav,
  2. medikace,
  3. specifické potřeby vyplývající z onemocnění,
  4. informace a podmínky pro udržování zdravého životního stylu.

 d)     Učení se a volný čas

  1. volnočasové aktivity,
  2. vzdělávání,
  3. školní příprava,
  4. budoucí vzdělávání,
  5. zaměstnání.

 e)      Chování a emoční vývoj

  1. emoce a emoční vývoj,
  2. chování.

f)       Učení se samostatnosti

Potřebné kompetence v oblastech:

  1. hygiena,
  2. oblékání a péče o oblečení,
  3. péče o domácnost,
  4. hospodaření a finance,
  5. orientace ve městě, cestování, telekomunikace, média, internet, v podpůrných službách
  6. nákup potravin a vaření.

(3)   Vyhodnocení situace dítěte v zařízení zahrnuje souhrnnou analýzu posuzovaných oblastí, výčet nenaplněných potřeb, kterým je třeba se věnovat v následujícím období a škálu prioritizace u každé oblasti potřeb vyjadřující míru nenaplnění potřeby.

 


Obsah plánu rozvoje osobnosti dítěte (PROD)


Plán rozvoje osobnosti dítěte vychází ze souhrnné analýzy vyhodnocení situace dítěte realizované klíčovým vychovatelem. Cíle v PROD jsou konzultovány s pracovníkem OSPOD za účelem sladění cílů a koordinace činností kolem dítěte.

 

(1)   Plán rozvoje osobnosti dítěte obsahuje:

a)      popis nenaplněných potřeb dítěte, kterým se konkrétní část plánu věnuje,

b)     cíle směřující k naplnění potřeb,

c)      plánované kroky k naplnění zvoleného cíle včetně termínů k těmto krokům,

d)     osoby, které odpovídají za naplnění konkrétních kroků,

e)      způsob zapojení (participace) dítěte,

f)       termín plánovaného naplnění cíle,

g)      vyhodnocení cíle,

h)     jméno odpovědného pracovníka za vypracování plánu,

i)        datum vypracování,

j)        podpis dítěte.

Nahoru

Navigace v sekci

  • Aktuality
  • Legislativa
  • Speciální vzdělávání
  • Prevence
  • Náhradní péče a střediska výchovné péče
    • Dětské domovy
    • Transformace dětských domovů
    • Střediska výchovné péče
    • Metodické dokumenty, legislativa ad.
    • Plán rozvoje osobnosti dítěte
    • Standardy kvality péče o děti
    • Statistiky a výzkumy
    • Kontakty na oddělení ústavní výchovy
  • Zmocněnec pro ústavní a ochrannou výchovu

Patička

small-logo.png Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

mapa stránek | novinky e-mailem | prohlášení o přístupnosti | RSS 


Rejstříky, databáze
  • Statistika školství
  • Pro veřejnost
  • O školské statistice
  • Sběry statistických dat
  • Statistické výstupy a analýzy
  • Číselníky a klasifikace
  • Adresáře školských institucí
  • Důležité odkazy
  • Školský rejstřík
  • Přehled vysokých škol
  • Plán veřejných zakázek 2024
  • Otevřená data
  • PORTÁL YOUR EUROPE
Kontakt pro veřejnost

Karmelitská 529/5
118 12 Praha 1
tel. ústředna:
+420 234 811 111

Podatelna pro veřejnost:

pondělí a středa - 7:30-17:00
úterý a čtvrtek - 7:30-15:30
pátek - 7:30-14:00


8:30 - 9:30 - bezpečnostní přestávka
(více informací ZDE)

Elektronická podatelna:
posta@msmt_gov_cz

ID datové schránky: vidaawt

Snadné čtení

1Snadne cteni

© 2013 – 2025  MŠMT

Nastavení soubrů cookies

Tvorba webových stránek a aplikací Tvorba webových stránek a aplikací