Foto: OECD
Ministerské zasedání se konalo po 12 letech a zúčastnili se ho ministři školství a dovedností z členských zemí OECD, zástupci z Evropské unie a z řady partnerských zemí spolu s vysokými představiteli vybraných mezinárodních organizací. Zastřešujícím tématem byla Přeměna inkluzivní a spravedlivé společnosti skrze vzdělávání.
Během prvního dne jednání proběhlo Fórum představitelů jednotlivých zemí na vysoké úrovni, při němž se diskutovalo o roli vzdělávání v měnící se společnosti. V průběhu hlavního dne konference pak proběhlo plenární zasedání k tématu „Ensuring resilient and equitable education systems build the foundations of inclusive and equitable societies“. Delegace následně velmi intenzivně diskutovaly u kulatých stolů. Během dne delegace projednaly nové výzvy i politiky vzdělávání pro udržitelný rozvoj, důležitost vícejazyčnosti a nutnou podporu spolupráce relevantních institucí.
Česká delegace zdůraznila připravovanou kurikulární reformu, nutnost transformace a implementace celoživotního učení do vzdělávacího systému s ohledem na měnící se globální podmínky na trhu práce i potřebu podpory neformálního vzdělávání, vč. podpory kariérového poradentství, ale také nutnost podpory začlenění ukrajinských uprchlíků přicházejících v důsledku ruské invaze na Ukrajině, zejména ve formě adaptačních skupin či psychologické podpory. Česká delegace také poukázala na snahu o vyřešení vysokých nároků na ukrajinské žáky, kteří často absolvují výuku v českých školách a po vyučování se navíc účastní online vzdělávání pořádaného ukrajinskou stranou.
Hlavním výstupem zasedání je přijetí Deklarace o budování spravedlivých společností skrze vzdělávání a zveřejnění Přehledu indikátorů, který bude sloužit jako koncepční dokument.
Foto: OECD