Letošní jednotné přijímací zkoušky mají za sebou oba řádné termíny. Co přesně teď v Cermatu s testy probíhá?
Po administraci testů školy skenují záznamové archy, uzavřené úlohy (tedy ty s nabídkou odpovědí) se vyhodnocují automaticky a současně probíhá validace vyhodnocení lidským okem. Otevřené úlohy (tedy ty, u kterých žák/uchazeč odpověď napíše do pole k tomu určenému) se „rozkouskují“ na jednotlivé výřezy, které se v systému zobrazují certifikovaným hodnotitelům. Každý tento výřez, tedy odpověď v něm uvedenou, hodnotí nezávisle na sobě dva hodnotitelé. Pokud danou úlohu vyhodnotí rozdílně, jde tento výřez k dalšímu posouzení. Klademe velký důraz na objektivitu a správnost hodnocení, proto tento proces není možné urychlit.
Co přesně způsobuje, že si na výsledky musíme počkat několik týdnů?
Uchazečů je v řádném termínu přes 120 tisíc. Nějakou dobu zabere hodnocení otevřených úloh, kontrola hodnocení uzavřených úloh. Po vyhodnocení a prvotním zpracování analýz přichází na řadu validační komise – ke každé zkoušce je složena ze tří expertů, kteří posuzují zadání úloh a testy jako celky. Poté zasedá Nezávislá odborná komise MŠMT, ta vydá oficiální stanoviska k jednotlivým zkouškám a testům. Po konání zkoušek v náhradním termínu následuje stejný proces.
Můžete vysvětlit, jakým způsobem se testy vrací do škol a co musí školy ještě udělat, než jsou výsledky finální?
Kompletní výsledky didaktických testů z matematiky a českého jazyka jsou předány školám (počítá se vždy lepší výsledek z každého testu), které si k nim případně přiřadí výsledky školní části a následně zadají pořadí uchazečů zpět do DiPSy. V tuto chvíli přichází na řadu tzv. rozřazovací algoritmus, který uchazeče rozřadí do škol podle jimi zadaných priorit.
Zmínila jste systém DiPSy. Jak přesně tento systém funguje? Bude se systém nějak vylepšovat?
Díky DiPSy se zvýšila možnost počtu podaných přihlášek, a to až na tři školy/obory, dříve to byly pouze dvě. K nim mohou uchazeči podat až dvě přihlášky do oborů s talentovou zkouškou. Vím, že se uchazečům zdá doba od konání zkoušek do zveřejnění výsledků přijímacího řízení dlouhá, nicméně právě se zavedením elektronické přihlášky a volby oborů dle priorit odpadl proces se zápisovými lístky. Ještě v roce 2023 museli všichni uchazeči doručit do školy, na kterou byli přijati a rozhodli se do ní ke studiu nastoupit, tzv. zápisový lístek. Velmi dlouho se tedy čekalo na finální seznam uchazečů pro daný obor a školu. Uchazeči, kteří skončili tzv. pod čarou, byli v nejistotě, zda se před nimi nějaké místo uvolní. Systém určení priorit a následně rozřazovací algoritmus tyto procesy nahradil a 15. května tedy všichni uchazeči zjistí, na kterou školu byli přijati/nepřijati.
Přihlašování elektronickou formou je uživatelsky přívětivé, v systému jsou u každého oboru uvedena kritéria pro přijetí, data o přijímacích zkouškách z let předchozích, snadno lze nahrát požadované přílohy. Uchazeči, kteří podali přihlášku elektronicky, mají po 15. květnu v DiPSy k dispozici své ohodnocené záznamové archy.
V neposlední řadě by měl systém ulehčit práci školám, snižovat administrativní zátěž a urychlit některé procesy.
Na údržbě a rozvoji DiPSy stále pracujeme, vnímáme podněty ke zlepšení ze strany veřejnosti a škol.
Kdy přesně a jakým způsobem se žáci a rodiče dozvědí výsledky přijímacích zkoušek?
Výsledky zveřejňují jednotlivé školy a současně jsou uchazečům a zákonným zástupcům k dispozici v DiPSy.
Co byste doporučila žákům, kteří se obávají, že nebudou přijati na žádnou školu?
Nevěšet hlavu, odpočinout si a uvědomit si, že mají za sebou velký krok (velmi často první takovou zkoušku) ke vstupu na další stupeň vzdělávání. V loňském roce bylo 94 % uchazečů přijato již v prvním kole. Pro ty, kteří v prvním kole neuspějí, je tu ještě druhé a další kola. Seznam škol, které přijímají přihlášky do druhého kola, naleznou uchazeči od 19. května v DiPSy. V tomto kole se již jednotná přijímací zkouška nekoná, školy si přebírají výsledky z kola prvního, příp. si stanovují svá kritéria přijetí. Třetí a další kola jsou pak již plně v gesci středních škol.