"S výrazným přílivem uprchlíků do České republiky po vypuknutí války stál náš vzdělávací systém před velkou výzvou. Díky rozsáhlým opatřením a spolupráci s partnery se nám podařilo vytvořit bezpečné a inkluzivní prostředí pro vzdělávání ukrajinských dětí. Právě vzdělání je totiž klíčem k tomu, aby tyto děti neztratily naději a vyhlídky na lepší budoucnost, a my jsme hrdí na to, čeho jsme společně dosáhli," řekl ministr školství, mládeže a tělovýchovy Mikuláš Bek.
"Otevřením svého vzdělávacího systému pro uprchlické děti nastavila Česká republika velmi inspirativní příklad toho, jak inkluzivní vzdělávání může umožňovat rovné příležitosti, posilovat wellbeing dětí, sociální soudržnost a kulturní rozmanitost. Toto vše je prospěšné pro všechny děti. Pro UNICEF je ctí spolupracovat s MŠMT na podpoře kvalitního vzdělávání pro uprchlické děti, které jim poskytuje stabilitu a naději v situaci, kdy musely opustit své domovy na Ukrajině," uvedla vedoucí kanceláře UNICEF pro podporu řešení uprchlické situace v České republice Yulia Oleinik.
Mezi důležité aktivity realizované ve spolupráci MŠMT a UNICEF patřilo zřízení informační linky pro ukrajinské rodiče a mládež a vytvoření mobilního týmu, který pomáhá ukrajinským dětem v segregovaných třídách. Ve školním roce 2023/24 došlo k významnému posunu, kdy přibližně třetina dětí přešla z homogenních ukrajinských tříd do běžných tříd s českými spolužáky, část jich také dokončila své studium. V letošním školním roce pak již nevznikly žádné nové segregované třídy v mateřských školách ani v prvních ročnících základních škol.
Podpora ukrajinských dětí v českém vzdělávacím systému byla možná díky spolupráci celé řady partnerů a organizací. Národní pedagogický institut, Národní ústav duševního zdraví a další organizace zajistily vzdělávání a podporu pro více než 13 000 učitelů, pedagogických pracovníků a rodičů či jiných pečujících osob. Ti díky této podpoře získali dovednosti potřebné pro vytvoření bezpečného, zdravého a inkluzivního vzdělávacího prostředí. Mezi témata vzdělávání patřila mimo jiné oblast duševního zdraví a psychosociální podpory, rozvoj socio-emočních dovedností, zásady inkluzivního vzdělávání či výuka češtiny jako druhého jazyka. Více než 2 000 ukrajinských a českých účastnic a účastníků pak absolvovalo kvalifikační kurzy pro asistenty pedagoga pořádané Vzdělávacím institutem Středočeského kraje a jeho regionálními partnery.
Prostřednictvím informační linky Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, a komunikační kampaně "Do školy společně", realizované ve spolupráci s neziskovou organizací META, získaly tisíce ukrajinských rodin základní informace o českých školách a vzdělávacím systému. Data a podklady důležité pro nastavování opatření a strategická rozhodnutí v oblasti vzdělávání ukrajinských dětí pak poskytla společnost PAQ Research prostřednictvím série průzkumů "Hlas Ukrajinců".
Dosažené výsledky vzájemné spolupráce, přetrvávající výzvy i pohled samotných dětí a mladých lidí pak byly tématem setkání, které MŠMT uspořádalo společně s UNICEF. Na fóru vystoupila například vládní zmocněnkyně pro lidská práva Klára Šimáčková Laurenčíková, zástupkyně státního tajemníka MŠMT Martina Běťáková, ale také velvyslanci Spojených států amerických Bijan Sabet a Korejské republiky Youngki Hong a zástupce velvyslance Ukrajiny Vitalij Usatyj. Spojené státy americké a Korejská republika patří mezi významné podporovatele aktivit realizovaných v rámci partnerství UNICEF a MŠMT pro řešení situace uprchlických dětí a mládeže v České republice. Diskutující zdůraznili klíčovou potřebu pokračující podpory vzdělávání a rozvoje dovedností ukrajinských dětíi, ať už se nacházejí kdekoliv. Martina Běťáková, která od počátku vede realizaci partnerství Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy s UNICEF, vyjádřila naději, že intervence na podporu ukrajinských dětí a mladých lidí povedou nejen k tomu, že se budou cítit vítáni v České republice, ale že jim také pomohou k získání znalostí a profesních dovedností pro budoucí obnovu Ukrajiny.