POSLECHNĚTE SI (od 31:25
min.)
STÁHNĚTE SI
Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Příliš mnoho romských dětí končí stále v českých praktických, dřív zvláštních školách, a v řadě případů neoprávněně,
upozorňují obhájci lidských práv. Ministerstvo školství schválilo počátkem roku akční plán inkluzivního vzdělávání,
které má těmto školákům dát větší šanci, aby nebyli hned od začátku znevýhodněni oproti svým vrstevníkům. A pro
letošek připadá taky na tyto programy další desítky milionů korun, uvedla na dnešním veřejném slyšení v Senátu
ministerská náměstkyně Klára Laurenčíková, kterou teď zdravím po telefonu. Dobrý večer.
Klára LAURENČÍKOVÁ, náměstkyně ministryně školství
--------------------
Dobrý večer.
Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Paní náměstkyně, o kolik víc proti loňsku tedy chcete investovat na pomoc romským školákům a kde ty peníze se uplatní
především?
Klára LAURENČÍKOVÁ, náměstkyně ministryně školství
--------------------
Takže v tomto roce chceme vyhlásit dotační program z rozpočtu ministerstva školství, které půjdou jednak do oblasti
předškolního vzdělávání a včasné péče, dále do oblasti podpory asistentů pedagoga a také do oblasti podpory těch škol
hlavního vzdělávacího proudu a mateřských škol, které vzdělávají vysoká procenta sociálně znevýhodněných žáků a
potřebují ze strany státu zvýšenou míru podpory.
Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
A přímo na těch školách, co by tedy měli dělat s těmi penězi, jsou nějaké doporučené programy?
Klára LAURENČÍKOVÁ, náměstkyně ministryně školství
--------------------
Ano, ministerstvo školství vydává metodické doporučení ke vzdělávání a diagnostice žáků sociálně znevýhodněných a v
tomto metodickém doporučení, které je určené jak poradenským zařízením, tak právě mateřským základním školám, přesně
navádíme školy a školská poradenská zařízení, jakým způsobem mají s těmito dětmi pracovat a jaké nástroje podpory
mají využívat. K tomu, aby tyto nástroje podpory školy a školská zařízení dokázala zajistit, právě slouží na námi
vypisované dotační programy.
Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
A když jsme u těch nástrojů, co je to konkrétně?
Klára LAURENČÍKOVÁ, náměstkyně ministryně školství
--------------------
Takže konkrétně je to podpora tedy při předškolním vzdělávání, při školní přípravě, ať už, ať už se odehrává v
mateřských školách či v přípravných třídách, dále jsou to pozice asistentů pedagogy, kteří jsou v podstatě velmi
důležitým podpůrným prvkem při procesu vyučování právě třeba v základních školách, ale také jsou to různé volnočasové
aktivity, nízkoprahové kluby, kde se děti mohou připravovat na vyučování a kde tedy jim je třeba položeno
/nesrozumitelné/ k přípravě na další den a při vypracovávání domácích úkolů.
Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Organizace Amnesty International přišla v lednu se studií, podle které se české úřady pořád nesnaží dost, aby se
romské děti začlenily do řádného školského systému a vyzvala mimo jiné, aby byly na rok přerušené zápisy prvňáků do
takzvaných praktických, dřív zvláštních škol, je to vůbec možné?
Klára LAURENČÍKOVÁ, náměstkyně ministryně školství
--------------------
Ministerstvo školství přijímá skutečně celou řadu opatření. Není vlažné v normální závaznosti toho tématu. Není z
našeho pohledu úplně možné okamžitě zastavit zápisy do prvních tříd základních škol praktických, protože v těchto
školách jsou celé řady dětí, které jsou zde vzdělávány oprávněně, jsou to děti se skutečným mentálním postižením.
Naším zájmem však je, aby se do tohoto typu škol nedostávaly děti, které jsou znevýhodněné sociálně a mentálním
handicapem netrpí.
Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
A jak to bude konkrétně vypadat, budou třeba posudky těch dětí nějaké podrobnější, aby se tam skutečně nedostaly
děti, které tam nepatří?
Klára LAURENČÍKOVÁ, náměstkyně ministryně školství
--------------------
Ano. Velmi ... proces zařazování dětí do jednotlivých typů vzdělávání, velmi souvisí s diagnostikou, která se
odehrává právě v pedagogicko-psychologických poradnách a speciálně pedagogických centrech. Ministerstvo školství
metodicky vede tato zařízení k tomu, aby pracovali skutečně sociokulturně citlivě a aby si při diagnostice všímali
také toho, z jakého sociálního a kulturního prostředí děti přichází. Budeme také poradny vybavovat novými nástroji a
chceme nastavit i systém vzdělávání metodického, tedy vedení pracovníků v těchto poradnách tak, aby skutečně
nedocházelo k chybné diagnostice, kdy je právě mentální postižení zaměňováno za sociální znevýhodnění.
Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Vysvětluje Klára Laurenčíková, náměstkyně ministryně školství. Díky, na shledanou.
Klára LAURENČÍKOVÁ, náměstkyně ministryně školství
--------------------
Také děkuji, na shledanou, pěkný večer.
Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
A poslouchal ji taky Jan Stejskal, koordinátor koalice nevládních organizací, které jsou zapojeny do projektu
Společně do školy, dobrý večer.
Jan STEJSKAL, koordinátor koalice nevládních organizací, projekt Společně do školy
--------------------
Dobrý večer.
Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Pane Stejskale, na tom projektu se podílí i zmíněná Amnesty International, která přišla s citovanou dost kritickou
zprávou. Uznáte vy, že ministerstvo se ale docela snaží krok za krokem, i když třeba pomaleji, než by se vám zdálo,
tu situaci zlepšovat?
Jan STEJSKAL, koordinátor koalice nevládních organizací, projekt Společně do školy
--------------------
Já bych obecně řekl, že vítáme a podporujeme ta opatření vlády a zodpovědného resortu, která budou opravdu v souladu
se závazkem České republiky vůči Evropskému soudu pro lidská práva a Radě Evropy upřímná a efektivní.
Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
To jsou která, která se vám líbí a která se vám nelíbí?
Jan STEJSKAL, koordinátor koalice nevládních organizací, projekt Společně do školy
--------------------
Zároveň ale musím trošku odmítnout redukci toho problému rovného přístupu ke vzdělání na tento sice důležitý, ale jen
jeden aspekt a sice ten aspekt speciálních vzdělávacích potřeb, anebo sociálního znevýhodnění romských dětí. Základní
takzvanou sociální, speciální vzdělávací potřebu romských dětí nebo tato základní potřeba je úplně stejná jako u dětí
neromských a spočívá v tom nebýt vystaveni segregačním tlakům ze strany majoritní společnosti a nebýt vystaveni
diskriminaci.
Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
To je asi ten konečný cíl, ale pane Stejskale, řekněte mi, jak by to tedy mělo vypadat v praxi podle vás, jaké
nástroje byste použil vy?
Jan STEJSKAL, koordinátor koalice nevládních organizací, projekt Společně do školy
--------------------
Především bych se klonil k důslednému dodržování školského zákona, což je alespoň na papíře, alespoň normativně
poměrně dobrá integrační norma, která jednak samozřejmě má mezi cíli a zásadami zásad rovného přístupu nediskriminace
a jednak zná i onu zmiňovanou integrační kategorii sociálního znevýhodnění.
Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Dobře, ale my mluvíme o zákonech, my mluvíme o tom, že skutečně zatím není dobře naplňovaný. Co si myslíte, že by se
mělo udělat prakticky, co nejdřív?
Jan STEJSKAL, koordinátor koalice nevládních organizací, projekt Společně do školy
--------------------
Prakticky bych na začátek doporučoval tři opatření, která opakujeme i společně s Amnesty International, který jsou
členy koalice, sice analýzu proveditelnosti zrušení rámcového vzdělávacího programu pro žáky s lehkým mentálním
postižením, který, který jaksi deklaruje jiné cíle, než ve skutečnosti naplňuje. Dále bychom se klonili k tomu, a
jsme přesvědčeni, že ministerstvo splní svůj závazek a spustí veřejnou kampaň, mediální kampaň zaměřenou na
odbourávání či /nesrozumitelné/ předsudků majoritní veřejnosti, což je jeden z klíčových faktorů, proč velká část
romských dětí stále je odklízena do škol pro žáky se zdravotním postižením.
Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano.
Jan STEJSKAL, koordinátor koalice nevládních organizací, projekt Společně do školy
--------------------
Tím třetím opatřením je zvýšení dostupnosti kapacit v mateřských školách, kde ve školním roce 2008/2009 scházelo 10
tisíc míst, samozřejmě, že velká část romských dětí se tam vůbec nedostala.
Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Dodává Jan Stejskal, koordinátor projektu Společně do školy, díky i vám, na shledanou.
Jan STEJSKAL, koordinátor koalice nevládních organizací, projekt Společně do školy
--------------------
Na shledanou.