ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator
Skoč na obsah Skoč na navigaci

MŠMT ČR MŠMT ČR

Navigace

  • Ministerstvo
    • Základní informace
    • Služby veřejnosti
    • Legislativa
    • Hospodaření resortu
    • Kariéra na MŠMT
    • Pro novináře
    • Ceny MŠMT
    • Genderová rovnost
    • Archiv
  • Vzdělávání
    • Školství v ČR
    • Pedagogičtí pracovníci a pracovnice
    • Společné vzdělávání
    • Předškolní vzdělávání
    • Základní a základní umělecké vzdělávání
    • Střední vzdělávání
    • Vyšší odborné vzdělávání
    • Vysoké školství
    • Spec.vzděl., prevence, inst. vých.
    • Školní stravování
    • Další vzdělávání
    • Školský rejstřík
    • Organizace školního roku
  • Mládež
    • Aktuality
    • Politika mládeže
    • Mládež v pohybu a ve zdraví
    • Finanční podpora
    • Neformální a zájmové vzdělávání
    • Mezinárodní spolupráce
    • Letní tábory
    • Odkazy
    • Kontakty
    • Archiv
  • Sport
    • Kontakty
    • Národní rada pro sport
    • Dokumenty
    • Akreditace - změna od 1. 1. 2020
    • Antidoping
    • Sport
    • Neinvestiční dotace
    • Investiční dotace
    • ARCHIV
  • Výzkum a vývoj
    • BEZPEČNOST VÝZKUMU
    • Aktuality
    • Dokumenty a legislativní předpisy
    • Podpora výzkumu a vývoje
    • Mezinárodní spolupráce ve výzkumu a vývoji
    • Evropský výzkumný prostor
    • Projekty sdílených činností
    • Veřejné rejstříky, registry a seznamy
    • Ceny ministra ve VaVaI
    • Ostatní
  • EU a zahraničí
    • Pomoc Ukrajině
    • Stipendijní pobyty v zahraničí
    • Financování - výzvy a peněžní dary
    • Uznávání kvalifikací a vzdělání v EU
    • Rada EU
    • Erasmus+ a Evropský sbor solidarity
    • Evropský prostor pro vzdělávání
    • Evropské školy
    • Další aktivity v oblasti politik EU
    • Studium cizinců v České republice
    • Mezinárodní smlouvy, organizace a sankce
    • Češi v zahraničí, lektoráty a krajané
    • Jazykové vzdělávání a další mezinárodní projekty
    • Archiv
  • Fondy EU
    • Národní plán obnovy
    • OP JAK (2021-2027)
    • OP VVV (2014-2020)
    • OP VaVpI (2007-2013)
    • OP VK (2007-2013)
  • Marwel seznam

    Moje menu

    Přidat stránku pod názvem:

    Naposledy čtené články

    • ČRo 1 - RADIOŽURNÁL: Podpora romských žáků
    • Vyhlášení výzvy pro nestátní neziskové organizace "Podpora školního stravování žáků základních škol na rok 2019“
    • Opava
    • Výzva k podání nabídky na veřejnou zakázku malého rozsahu "Nájem skladových a manipulačních prostor a poskytnutí souvisejících služeb"
    • Oznámení o výsledku veřejné zakázky "Zajištění úvodní konference"

Vyhledávání

Přihlášení   Registrace
x


Poslat heslo

Přepínání jazyků

Výběr jazyka englishEN
Titulní stránka ⁄ Ministerstvo ⁄ Základní informace ⁄ Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ⁄ MŠMT v médiích ⁄ ČRo 1 - RADIOŽURNÁL: Podpora romských žáků

ČRo 1 - RADIOŽURNÁL: Podpora romských žáků

Klára Laurenčíková
23. února 2010 odvysílal Český rozhlas reportáž o podpoře vzdělávání žáků ze sociálně znevýhodňujícícho prostředí. Součástí reportáže byl i rozhovor s náměstkyní ministryně pro sociální programy ve školství Klárou Laurenčíkovou.    

sound_small.gifPOSLECHNĚTE SI  (od 31:25 min.)
sound_small.gifSTÁHNĚTE SI

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Příliš mnoho romských dětí končí stále v českých praktických, dřív zvláštních školách, a v řadě případů neoprávněně, upozorňují obhájci lidských práv. Ministerstvo školství schválilo počátkem roku akční plán inkluzivního vzdělávání, které má těmto školákům dát větší šanci, aby nebyli hned od začátku znevýhodněni oproti svým vrstevníkům. A pro letošek připadá taky na tyto programy další desítky milionů korun, uvedla na dnešním veřejném slyšení v Senátu ministerská náměstkyně Klára Laurenčíková, kterou teď zdravím po telefonu. Dobrý večer.

Klára LAURENČÍKOVÁ, náměstkyně ministryně školství
--------------------
Dobrý večer.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Paní náměstkyně, o kolik víc proti loňsku tedy chcete investovat na pomoc romským školákům a kde ty peníze se uplatní především?

Klára LAURENČÍKOVÁ, náměstkyně ministryně školství
--------------------
Takže v tomto roce chceme vyhlásit dotační program z rozpočtu ministerstva školství, které půjdou jednak do oblasti předškolního vzdělávání a včasné péče, dále do oblasti podpory asistentů pedagoga a také do oblasti podpory těch škol hlavního vzdělávacího proudu a mateřských škol, které vzdělávají vysoká procenta sociálně znevýhodněných žáků a potřebují ze strany státu zvýšenou míru podpory.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
A přímo na těch školách, co by tedy měli dělat s těmi penězi, jsou nějaké doporučené programy?

Klára LAURENČÍKOVÁ, náměstkyně ministryně školství
--------------------
Ano, ministerstvo školství vydává metodické doporučení ke vzdělávání a diagnostice žáků sociálně znevýhodněných a v tomto metodickém doporučení, které je určené jak poradenským zařízením, tak právě mateřským základním školám, přesně navádíme školy a školská poradenská zařízení, jakým způsobem mají s těmito dětmi pracovat a jaké nástroje podpory mají využívat. K tomu, aby tyto nástroje podpory školy a školská zařízení dokázala zajistit, právě slouží na námi vypisované dotační programy.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
A když jsme u těch nástrojů, co je to konkrétně?

Klára LAURENČÍKOVÁ, náměstkyně ministryně školství
--------------------
Takže konkrétně je to podpora tedy při předškolním vzdělávání, při školní přípravě, ať už, ať už se odehrává v mateřských školách či v přípravných třídách, dále jsou to pozice asistentů pedagogy, kteří jsou v podstatě velmi důležitým podpůrným prvkem při procesu vyučování právě třeba v základních školách, ale také jsou to různé volnočasové aktivity, nízkoprahové kluby, kde se děti mohou připravovat na vyučování a kde tedy jim je třeba položeno /nesrozumitelné/ k přípravě na další den a při vypracovávání domácích úkolů.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Organizace Amnesty International přišla v lednu se studií, podle které se české úřady pořád nesnaží dost, aby se romské děti začlenily do řádného školského systému a vyzvala mimo jiné, aby byly na rok přerušené zápisy prvňáků do takzvaných praktických, dřív zvláštních škol, je to vůbec možné?

Klára LAURENČÍKOVÁ, náměstkyně ministryně školství
--------------------
Ministerstvo školství přijímá skutečně celou řadu opatření. Není vlažné v normální závaznosti toho tématu. Není z našeho pohledu úplně možné okamžitě zastavit zápisy do prvních tříd základních škol praktických, protože v těchto školách jsou celé řady dětí, které jsou zde vzdělávány oprávněně, jsou to děti se skutečným mentálním postižením. Naším zájmem však je, aby se do tohoto typu škol nedostávaly děti, které jsou znevýhodněné sociálně a mentálním handicapem netrpí.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
A jak to bude konkrétně vypadat, budou třeba posudky těch dětí nějaké podrobnější, aby se tam skutečně nedostaly děti, které tam nepatří?

Klára LAURENČÍKOVÁ, náměstkyně ministryně školství
--------------------
Ano. Velmi ... proces zařazování dětí do jednotlivých typů vzdělávání, velmi souvisí s diagnostikou, která se odehrává právě v pedagogicko-psychologických poradnách a speciálně pedagogických centrech. Ministerstvo školství metodicky vede tato zařízení k tomu, aby pracovali skutečně sociokulturně citlivě a aby si při diagnostice všímali také toho, z jakého sociálního a kulturního prostředí děti přichází. Budeme také poradny vybavovat novými nástroji a chceme nastavit i systém vzdělávání metodického, tedy vedení pracovníků v těchto poradnách tak, aby skutečně nedocházelo k chybné diagnostice, kdy je právě mentální postižení zaměňováno za sociální znevýhodnění.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Vysvětluje Klára Laurenčíková, náměstkyně ministryně školství. Díky, na shledanou.

Klára LAURENČÍKOVÁ, náměstkyně ministryně školství
--------------------
Také děkuji, na shledanou, pěkný večer.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
A poslouchal ji taky Jan Stejskal, koordinátor koalice nevládních organizací, které jsou zapojeny do projektu Společně do školy, dobrý večer.

Jan STEJSKAL, koordinátor koalice nevládních organizací, projekt Společně do školy
--------------------
Dobrý večer.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Pane Stejskale, na tom projektu se podílí i zmíněná Amnesty International, která přišla s citovanou dost kritickou zprávou. Uznáte vy, že ministerstvo se ale docela snaží krok za krokem, i když třeba pomaleji, než by se vám zdálo, tu situaci zlepšovat?

Jan STEJSKAL, koordinátor koalice nevládních organizací, projekt Společně do školy
--------------------
Já bych obecně řekl, že vítáme a podporujeme ta opatření vlády a zodpovědného resortu, která budou opravdu v souladu se závazkem České republiky vůči Evropskému soudu pro lidská práva a Radě Evropy upřímná a efektivní.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
To jsou která, která se vám líbí a která se vám nelíbí?

Jan STEJSKAL, koordinátor koalice nevládních organizací, projekt Společně do školy
--------------------
Zároveň ale musím trošku odmítnout redukci toho problému rovného přístupu ke vzdělání na tento sice důležitý, ale jen jeden aspekt a sice ten aspekt speciálních vzdělávacích potřeb, anebo sociálního znevýhodnění romských dětí. Základní takzvanou sociální, speciální vzdělávací potřebu romských dětí nebo tato základní potřeba je úplně stejná jako u dětí neromských a spočívá v tom nebýt vystaveni segregačním tlakům ze strany majoritní společnosti a nebýt vystaveni diskriminaci.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
To je asi ten konečný cíl, ale pane Stejskale, řekněte mi, jak by to tedy mělo vypadat v praxi podle vás, jaké nástroje byste použil vy?

Jan STEJSKAL, koordinátor koalice nevládních organizací, projekt Společně do školy
--------------------
Především bych se klonil k důslednému dodržování školského zákona, což je alespoň na papíře, alespoň normativně poměrně dobrá integrační norma, která jednak samozřejmě má mezi cíli a zásadami zásad rovného přístupu nediskriminace a jednak zná i onu zmiňovanou integrační kategorii sociálního znevýhodnění.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Dobře, ale my mluvíme o zákonech, my mluvíme o tom, že skutečně zatím není dobře naplňovaný. Co si myslíte, že by se mělo udělat prakticky, co nejdřív?

Jan STEJSKAL, koordinátor koalice nevládních organizací, projekt Společně do školy
--------------------
Prakticky bych na začátek doporučoval tři opatření, která opakujeme i společně s Amnesty International, který jsou členy koalice, sice analýzu proveditelnosti zrušení rámcového vzdělávacího programu pro žáky s lehkým mentálním postižením, který, který jaksi deklaruje jiné cíle, než ve skutečnosti naplňuje. Dále bychom se klonili k tomu, a jsme přesvědčeni, že ministerstvo splní svůj závazek a spustí veřejnou kampaň, mediální kampaň zaměřenou na odbourávání či /nesrozumitelné/ předsudků majoritní veřejnosti, což je jeden z klíčových faktorů, proč velká část romských dětí stále je odklízena do škol pro žáky se zdravotním postižením.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano.

Jan STEJSKAL, koordinátor koalice nevládních organizací, projekt Společně do školy
--------------------
Tím třetím opatřením je zvýšení dostupnosti kapacit v mateřských školách, kde ve školním roce 2008/2009 scházelo 10 tisíc míst, samozřejmě, že velká část romských dětí se tam vůbec nedostala.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Dodává Jan Stejskal, koordinátor projektu Společně do školy, díky i vám, na shledanou.

Jan STEJSKAL, koordinátor koalice nevládních organizací, projekt Společně do školy
--------------------
Na shledanou.

Nahoru

Navigace v sekci

  • Základní informace
    • Ministr školství, mládeže a tělovýchovy
    • Vedení úřadu
    • Organizační struktura a Organizační řád MŠMT
    • Kontakty
    • Záštity udělované MŠMT
    • Historie ministerstva
    • Budova ministerstva
    • Příspěvkové organizace
    • Organizační složky státu
    • Povinně zveřejňované informace
    • Ochrana osobních údajů (GDPR, pověřenec)
    • MŠMT PODPORUJE GENDEROVOU ROVNOST!
    • Důležité odkazy
  • Služby veřejnosti
  • Legislativa
  • Hospodaření resortu
  • Kariéra na MŠMT
  • Pro novináře
  • Ceny MŠMT
  • Genderová rovnost
  • Archiv

Důležité odkazy

Česká školní inspekce

Akademie věd ČR

Vysoké školy

Profil MŠMT v NEN

Patička

small-logo.png Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

mapa stránek | novinky e-mailem | prohlášení o přístupnosti | RSS 


Rejstříky, databáze
  • Statistika školství
  • Pro veřejnost
  • O školské statistice
  • Sběry statistických dat
  • Statistické výstupy a analýzy
  • Číselníky a klasifikace
  • Adresáře školských institucí
  • Důležité odkazy
  • Školský rejstřík
  • Přehled vysokých škol
  • Plán veřejných zakázek 2024
  • Otevřená data
  • PORTÁL YOUR EUROPE
Kontakt pro veřejnost

Karmelitská 529/5
118 12 Praha 1
tel. ústředna:
+420 234 811 111

Podatelna pro veřejnost:

pondělí a středa - 7:30-17:00
úterý a čtvrtek - 7:30-15:30
pátek - 7:30-14:00


8:30 - 9:30 - bezpečnostní přestávka
(více informací ZDE)

Elektronická podatelna:
posta@msmt_gov_cz

ID datové schránky: vidaawt

Snadné čtení

1Snadne cteni

© 2013 – 2025  MŠMT

Nastavení soubrů cookies

Tvorba webových stránek a aplikací Tvorba webových stránek a aplikací