ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator
Skoč na obsah Skoč na navigaci

MŠMT ČR MŠMT ČR

Navigace

  • Ministerstvo
    • Základní informace
    • Služby veřejnosti
    • Legislativa
    • Hospodaření resortu
    • Kariéra na MŠMT
    • Pro novináře
    • Ceny MŠMT
    • Genderová rovnost
    • Archiv
  • Vzdělávání
    • Školství v ČR
    • Pedagogičtí pracovníci a pracovnice
    • Společné vzdělávání
    • Předškolní vzdělávání
    • Základní a základní umělecké vzdělávání
    • Střední vzdělávání
    • Vyšší odborné vzdělávání
    • Vysoké školství
    • Spec.vzděl., prevence, inst. vých.
    • Školní stravování
    • Další vzdělávání
    • Školský rejstřík
    • Organizace školního roku
  • Mládež
    • Aktuality
    • Politika mládeže
    • Mládež v pohybu a ve zdraví
    • Finanční podpora
    • Neformální a zájmové vzdělávání
    • Mezinárodní spolupráce
    • Letní tábory
    • Odkazy
    • Kontakty
    • Archiv
  • Sport
    • Kontakty
    • Národní rada pro sport
    • Dokumenty
    • Akreditace - změna od 1. 1. 2020
    • Antidoping
    • Sport
    • Neinvestiční dotace
    • Investiční dotace
    • ARCHIV
  • Výzkum a vývoj
    • BEZPEČNOST VÝZKUMU
    • Aktuality
    • Dokumenty a legislativní předpisy
    • Podpora výzkumu a vývoje
    • Mezinárodní spolupráce ve výzkumu a vývoji
    • Evropský výzkumný prostor
    • Projekty sdílených činností
    • Veřejné rejstříky, registry a seznamy
    • Ceny ministra ve VaVaI
    • Ostatní
  • EU a zahraničí
    • Pomoc Ukrajině
    • Stipendijní pobyty v zahraničí
    • Financování - výzvy a peněžní dary
    • Uznávání kvalifikací a vzdělání v EU
    • Rada EU
    • Erasmus+ a Evropský sbor solidarity
    • Evropský prostor pro vzdělávání
    • Evropské školy
    • Další aktivity v oblasti politik EU
    • Studium cizinců v České republice
    • Mezinárodní smlouvy, organizace a sankce
    • Češi v zahraničí, lektoráty a krajané
    • Jazykové vzdělávání a další mezinárodní projekty
    • Archiv
  • Fondy EU
    • Národní plán obnovy
    • OP JAK (2021-2027)
    • OP VVV (2014-2020)
    • OP VaVpI (2007-2013)
    • OP VK (2007-2013)
  • Marwel seznam

    Moje menu

    Přidat stránku pod názvem:

    Naposledy čtené články

    • ČRo 1 - RADIOŽURNÁL: Rozhovor s Jakubem Fischerem
    • Vojmír Srdečný: Vzpomínky na 17. listopad 1939
    • Stránka nenalezena
    • Opatření obecné povahy – nový model maturitní zkoušky
    • Rozvojový program na podporu organizace ukončování středního vzdělávání maturitní zkouškou na vybraných školách v podzimním zkušebním období roku 2018

Vyhledávání

Přihlášení   Registrace
x


Poslat heslo

Přepínání jazyků

Výběr jazyka englishEN
Titulní stránka ⁄ Ministerstvo ⁄ Základní informace ⁄ Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ⁄ MŠMT v médiích ⁄ ČRo 1 - RADIOŽURNÁL: Rozhovor s Jakubem Fischerem

ČRo 1 - RADIOŽURNÁL: Rozhovor s Jakubem Fischerem

16. února 2010 odvysílal první kanál veřejnoprávního prozhlasu rozhovor s garantem projektu Reforma terciárního vzdělávání Jakubem Fischerem.    

sound_small.gif  POSLECHNĚTE SI
sound_small.gif  STÁHNĚTE SI

moderátor
--------------------
Na pedagogické fakulty by co nejdříve měla dorazit reforma. Plánuje to ministerstvo školství a důvod je jasný. O učitelství není zájem, na školy se hlásí málo uchazečů a zhruba polovina absolventů ve školství nepůsobí. Co tedy pedagogické fakulty a hlavně studenti mají čekat za změny, to nám poví vedoucí projektu reformy vysokých škol na ministerstvu školství Jakub Fischer, dobrý den.

Jakub FISCHER, odborný garant projektu Reforma terciárního vzdělávání
--------------------
Dobrý den.

moderátor
--------------------
Prošly pedagogické fakulty za posledních 20 let vůbec nějakou změnou, nějakou reformou?

Jakub FISCHER, odborný garant projektu Reforma terciárního vzdělávání
--------------------
Výraznou reformou, která by byla vedena shora určitě ne a domnívám se, že pedagogické fakulty nedostatečně reagovaly na ty změny, které jsou potřeba ve společnosti a které jsou potřeba v primárním a sekundárním vzdělávání, to znamená na základních a středních školách.

moderátor
--------------------
Řádné řízené změny neprošly, případně jen nějaké reakce, které měly samy fakulty, samy ze svého titulu dělat? Co byste vy chtěl změnit v té reformě, nebo co by se mělo změnit? Přijímací řízení, praxe nebo délka studia, případně obsah či forma?

Jakub FISCHER, odborný garant projektu Reforma terciárního vzdělávání
--------------------
Tak přijímací řízení je to poslední. Vy sám jste říkal, že o pedagogické fakulty je malý zájem. Takže pedagogické fakulty v současné době stejně přijímají, s ohledem na současný stav a systém financování, tak stejně přijímají prakticky každého, kdo přijde, protože jsou pod ekonomickým tlakem a nic jiného jim nezbývá. Takže odtud bych nezačínal, je potřeba to studium více zatraktivnit právě tak, aby se otevřely ty příležitosti pro další studenty a aby měli zájem o to studium. Určitě je tam potřeba akcentovat prvek internacionalizace. To znamená, přinést nějaký zahraniční pohled do těch škol.

moderátor
--------------------
To znamená zahraniční lektory?

Jakub FISCHER, odborný garant projektu Reforma terciárního vzdělávání
--------------------
Přesně tak.

moderátor
--------------------
A domníváte se, že k nám budou kvalitní lektoři ze zemí Evropské unie mířit, když přeci jen ty podmínky u nás nejsou úplně ideální asi i pro ně, asi ne úplně srovnatelné s těmi vyspělejšími zeměmi? Nepřijdou k nám, řekněme, ti béčkoví či céčkoví lektoři?

Jakub FISCHER, odborný garant projektu Reforma terciárního vzdělávání
--------------------
Musíme s vysokými školami a s pedagogickými fakultami. Ona ta reforma není jen úloha pro ministerstvo školství. Ona je to úloha i pro ty pedagogické fakulty samotné, to musí být nějaké společné dílo, tak musíme vytvořit takové podmínky, abychom ty zahraniční lektory přitáhli.

moderátor
--------------------
Pojďme teď k jiné otázce. Je nějaký způsob, jak více motivovat absolventy pedagogických fakult, aby potom směřovali do výuky do škol a nikoliv do privátního sektoru?

Jakub FISCHER, odborný garant projektu Reforma terciárního vzdělávání
--------------------
Tak toto bude určitě potřeba zařadit do celé reformy terciálního vzdělávání, kterou v rámci expertního týmu připravujeme, kde si umíme představit nějaké pobídky pro školy, pobídky pro studenty, ať už jde například o nižší splátky odloženého školného, případně o vůbec nižší odložené škole nebo odpuštěné odložené škole v případě, že ten student nějakou dobu setrvá v pedagogickém procesu.

moderátor
--------------------
A teď další zvláštnost našeho pedagogického systému. Spousta lidí ani nejde studovat fakultu a přesto učí. Jak by se tohle to dalo změnit?

Jakub FISCHER, odborný garant projektu Reforma terciárního vzdělávání
--------------------
Tak jedna možnost je formou nějakých nařízení, to znamená, že omezíte tuto možnost a druhá možnost je, podívat se, proč to tak je. Znamená to, že prostě pro některé lidi, kteří chtějí učit na základních a středních školách, to znamená, to povolání je baví, tak není dostatečně atraktivní studium na té pedagogické fakultě. Takže tady je potřeba se podívat, proč to tak je a jak to studium na pedagogické fakultě zatraktivnit tak, aby ti potenciální učitelé měli zájem na tu pedagogickou fakultu jít studovat.

moderátor
--------------------
Řekněte mi, je ta reforma vůbec reálná?

Jakub FISCHER, odborný garant projektu Reforma terciárního vzdělávání
--------------------
Kdybychom se domnívali, že ne, tak bychom se do ní nepouštěli. Já si myslím, že je nezbytná. Otázka je, co z toho se podaří prosadit. Já bych se na to nedíval tak, jestli reforma ano, reforma ne, ale kdyby se podařilo alespoň nějaké reformní kroky posunout dopředu, tak by to byl určitě úspěch.

moderátor
--------------------
Mám tu ještě jednu otázku. Je vůbec nutná jakákoliv reforma pedagogických fakult? Nestačilo by zvýšit zájem studentů tím, že by se učitelům zlepšili podmínky, zejména zvedli platy?

Jakub FISCHER, odborný garant projektu Reforma terciárního vzdělávání
--------------------
Já si myslím, že nějaká změna platových podmínek učitelů je určitě naprosto nezbytná. Je to podmínka nutná, ale rozhodně to není podmínka postačující. To nestačí.

moderátor
--------------------
Vedoucí projektu reformy vysokých škol na ministerstvu školství Jakub Fischer byl hostem Ranního interview Radiožurnálu. Děkujeme za návštěvu a na slyšenou.

Jakub FISCHER, odborný garant projektu Reforma terciárního vzdělávání
--------------------
Na slyšenou.

Nahoru

Navigace v sekci

  • Základní informace
    • Ministr školství, mládeže a tělovýchovy
    • Vedení úřadu
    • Organizační struktura a Organizační řád MŠMT
    • Kontakty
    • Záštity udělované MŠMT
    • Historie ministerstva
    • Budova ministerstva
    • Příspěvkové organizace
    • Organizační složky státu
    • Povinně zveřejňované informace
    • Ochrana osobních údajů (GDPR, pověřenec)
    • MŠMT PODPORUJE GENDEROVOU ROVNOST!
    • Důležité odkazy
  • Služby veřejnosti
  • Legislativa
  • Hospodaření resortu
  • Kariéra na MŠMT
  • Pro novináře
  • Ceny MŠMT
  • Genderová rovnost
  • Archiv

Důležité odkazy

Česká školní inspekce

Akademie věd ČR

Vysoké školy

Profil MŠMT v NEN

Patička

small-logo.png Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

mapa stránek | novinky e-mailem | prohlášení o přístupnosti | RSS 


Rejstříky, databáze
  • Statistika školství
  • Pro veřejnost
  • O školské statistice
  • Sběry statistických dat
  • Statistické výstupy a analýzy
  • Číselníky a klasifikace
  • Adresáře školských institucí
  • Důležité odkazy
  • Školský rejstřík
  • Přehled vysokých škol
  • Plán veřejných zakázek 2024
  • Otevřená data
  • PORTÁL YOUR EUROPE
Kontakt pro veřejnost

Karmelitská 529/5
118 12 Praha 1
tel. ústředna:
+420 234 811 111

Podatelna pro veřejnost:

pondělí a středa - 7:30-17:00
úterý a čtvrtek - 7:30-15:30
pátek - 7:30-14:00


8:30 - 9:30 - bezpečnostní přestávka
(více informací ZDE)

Elektronická podatelna:
posta@msmt_gov_cz

ID datové schránky: vidaawt

Snadné čtení

1Snadne cteni

© 2013 – 2025  MŠMT

Nastavení soubrů cookies

Tvorba webových stránek a aplikací Tvorba webových stránek a aplikací