ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator
Skoč na obsah Skoč na navigaci

MŠMT ČR MŠMT ČR

Navigace

  • Ministerstvo
    • Základní informace
    • Služby veřejnosti
    • Legislativa
    • Hospodaření resortu
    • Kariéra na MŠMT
    • Pro novináře
    • Ceny MŠMT
    • Genderová rovnost
    • Archiv
  • Vzdělávání
    • Školství v ČR
    • Pedagogičtí pracovníci a pracovnice
    • Společné vzdělávání
    • Předškolní vzdělávání
    • Základní a základní umělecké vzdělávání
    • Střední vzdělávání
    • Vyšší odborné vzdělávání
    • Vysoké školství
    • Spec.vzděl., prevence, inst. vých.
    • Školní stravování
    • Další vzdělávání
    • Školský rejstřík
    • Organizace školního roku
  • Mládež
    • Aktuality
    • Politika mládeže
    • Mládež v pohybu a ve zdraví
    • Finanční podpora
    • Neformální a zájmové vzdělávání
    • Mezinárodní spolupráce
    • Letní tábory
    • Odkazy
    • Kontakty
    • Archiv
  • Sport
    • Kontakty
    • Národní rada pro sport
    • Dokumenty
    • Akreditace - změna od 1. 1. 2020
    • Antidoping
    • Sport
    • Neinvestiční dotace
    • Investiční dotace
    • ARCHIV
  • Výzkum a vývoj
    • BEZPEČNOST VÝZKUMU
    • Aktuality
    • Dokumenty a legislativní předpisy
    • Podpora výzkumu a vývoje
    • Mezinárodní spolupráce ve výzkumu a vývoji
    • Evropský výzkumný prostor
    • Projekty sdílených činností
    • Veřejné rejstříky, registry a seznamy
    • Ceny ministra ve VaVaI
    • Ostatní
  • EU a zahraničí
    • Pomoc Ukrajině
    • Stipendijní pobyty v zahraničí
    • Financování - výzvy a peněžní dary
    • Uznávání kvalifikací a vzdělání v EU
    • Rada EU
    • Erasmus+ a Evropský sbor solidarity
    • Evropský prostor pro vzdělávání
    • Evropské školy
    • Další aktivity v oblasti politik EU
    • Studium cizinců v České republice
    • Mezinárodní smlouvy, organizace a sankce
    • Češi v zahraničí, lektoráty a krajané
    • Jazykové vzdělávání a další mezinárodní projekty
    • Archiv
  • Fondy EU
    • Národní plán obnovy
    • OP JAK (2021-2027)
    • OP VVV (2014-2020)
    • OP VaVpI (2007-2013)
    • OP VK (2007-2013)
  • Marwel seznam

    Moje menu

    Přidat stránku pod názvem:

    Naposledy čtené články

    • ČRo 1 - RADIOŽURNÁL: Rozhovor s ministryní školství Miroslavou Kopicovou

Vyhledávání

Přihlášení   Registrace
x


Poslat heslo

Přepínání jazyků

Výběr jazyka englishEN
Titulní stránka ⁄ Ministerstvo ⁄ Základní informace ⁄ Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ⁄ MŠMT v médiích ⁄ ČRo 1 - RADIOŽURNÁL: Rozhovor s ministryní...

ČRo 1 - RADIOŽURNÁL: Rozhovor s ministryní školství Miroslavou Kopicovou

Miroslava_Kopicova_perex_3.jpg
30. června 2010 byla hostem Radiožurnálu ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Miroslava Kopicová.    

Ke stažení:

Audiozáznam rozhovoru

 

Jan KRÁL, moderátor
--------------------
30. červen, to je tradičně konec školního roku. Letos to úplně až tak neplatí, protože někteří ředitelé využili svých možností a zkrátili školní rok, takže děti mají prázdniny už od minulého pátku. Na většině škol se ale vysvědčení bude rozdávat až dnes a někde to bude i za účasti politiků, jako třeba v Praze-Karlíně, kde vysvědčení dětem předá vlastně už končící ministryně školství Miroslava Kopicová a ta je právě teď hostem Ranního interview. Dobré ráno. Jak už jsem říkal, v některých školách vysvědčení rozdali už v pátek. Nemělo by tohle přeci jen být jednotné?

Miroslava KOPICOVÁ, odstupující ministryně školství, mládeže a tělovýchovy
--------------------
Ono to není ničím výjimečným. Ono to skutečně jednotné je. Školní rok končí 30. 6., ale je pravda, že podle zákona z roku 2005 ředitelé mohou disponovat  s pěti volnými dny, ale není to tak, že by měl jednoduše uzavřít školní výuku. Ale pravdou je, že tyto dny používají, mají-li závažné důvody, kterými tu výuku odpustí a to mohou být třeba koncem roku začínající rekonstrukce škol a jiné věci, které potřebují z jiných trochu naléhavých důvodů začít trochu dříve. Ale jinak oficiální konec školního roku je skutečně až 30. června.

Jan KRÁL, moderátor
--------------------
Mimochodem před necelým rokem se objevily úvahy cestovních kanceláří i ministerstva pro místní rozvoj o změně systému jarních prázdnin, aby tedy nezačínaly jednotně, ale postupně třeba jako je tomu u jarních prázdnin. Žije tenhle ten nápad nebo upadl až v zapomnění? Ono to není až tak neobvyklé v některých zemích Evropy.

Miroslava KOPICOVÁ, odstupující ministryně školství, mládeže a tělovýchovy
--------------------
Mnoho se o něm teď nehovoří. Teď jsme na něm opravdu nepracovali toto období, ale já po pravdě řečeno, když jsem se s tím seznamovala, jak se vlastně lidé dívají na tuto možnost, tak většina z nich řekla: No, jo, ale my jezdíme se sestrou na dovolenou, ale ono by to stejně vlastně nevycházelo. Takže já si myslím, že asi taková racionální cesta je zůstat u toho, jak to máme.

Jan KRÁL, moderátor
--------------------
Tak ono podle toho návrhu, jestli si to dobře pamatuji, tak by ty letní prázdniny byly dvouměsíční, ale někde by začaly už v červnu, skončily někdy v srpnu. Jinde by mohly začít třeba od půlky července a končit v půlce září. Podobně je tomu v Německu, v Rakousku. Ale na tom nápadu jste tedy vy nepracovali. Pokud by se přeci jen k němu bylo navráceno, vy byste byla pro? Od kdy by to mohlo být potom v platnosti a vyřešené?

Miroslava KOPICOVÁ, odstupující ministryně školství, mládeže a tělovýchovy
--------------------
Já bych moc tady tomu návrhu, já bych ho moc nepodporovala. My jsme malá země. Ono je to jinak v Německu, kde prostě ty kapacity potřebují mít nějakým způsobem volné, aby se tam mohly děti a rodiny vystřídat. Ta naše země je malá a já si myslím, že právě z těch důvodů blízkých vazeb rodinných je lepší, když jsou ty prázdniny jednotné. Nehledě na to, že ty dva letní měsíce je opravdu nejlepší počasí a myslím si, že to je takhle v pořádku. Já bych nebyla ten, kdo by tlačil na změnu.

Jan KRÁL, moderátor
--------------------
Vy dnes budete rozdávat vysvědčení dětem. Končí školní rok, ale vlastně svým způsobem končí i obsazení postu ministryně školství. Jakou známku by si zasloužilo české školství podle vás?

Miroslava KOPICOVÁ, odstupující ministryně školství, mládeže a tělovýchovy
--------------------
Já bych využila druhé možnosti slovního hodnocení pro sebe, ale musím říct, že člověk se nemá hodnotit sám. Já možná mohu říct jenom to, že ten hlavní smysl, který jsem se snažila své práci dát, je, ukázat, jak je školství významné, jak v tuto chvíli není důležitější resort než je ministerstvo školství, protože ono v sobě váže vzdělanost populace váže v sobě vědu a výzkum. A to jsou cesty, kterými jedině můžeme být úspěšnou zemí a myslím, že si musíme vzít příklad z některých velmi významných zemí jako je Švédsko, které jsou velmi úspěšné a kde dokonce bez ohledu na to, která zrovna vláda je u moci, tak toto je zásadní priorita státu. A o to jsem se snažila.

Jan KRÁL, moderátor
--------------------
Požádal jsem vás o známku. Nedočkal jsem se jí. Dočkal jsem se tedy onoho slovního hodnocení. To bude mít na vysvědčeních také mnoho žáků, i když většina škol stále ještě známkuje. Soudě podle vaší odpovědi si možná dokážu odpovědět i já, ale přesto který z těch způsobů známkování je vám bližší, známka anebo slovní hodnocení?

Miroslava KOPICOVÁ, odstupující ministryně školství, mládeže a tělovýchovy
--------------------
Já si myslím, že každé má své výhody a přednosti. Ale domnívám se z toho, jak školy fungují, jak reagují na tu možnost, protože mají obě možnosti, tak většina škol známkuje, je to pro ně jednodušší citelnější, a samozřejmě že kdybychom používali slovní hodnocení, určitě je objektivnější může daleko lépe postihnout celou řadu charakterových vlastností a schopností žáka. Ale já se domnívám, že stejně to vysvědčení není tím jediným, s čím vlastně potom žák pracuje. Je dobře, když on sám ví a jeho rodiče vědí, v čem je jeho silná slabá stránka. Ale to není dáno tím, jestli je na vysvědčení dvojka nebo jestli je slovní hodnocení.

Jan KRÁL, moderátor
--------------------
A nestálo by zato skloubit mít známku s vysvětlením?

Miroslava KOPICOVÁ, odstupující ministryně školství, mládeže a tělovýchovy
--------------------
Já myslím, že ano. Pochopitelně, když se dostanete do té realizační fáze, tak zase všichni říkají: Ale jaký slovník se bude používat a někdo má ostřejší a tak dále. Vždycky je to problematické, ale cesta se dá najít. Experti se o tom baví. Ale já osobně si myslím, že ten systém, kdy máme pět známek, ostatně mívali jsme dokonce i sedm za Marie Terezie, ale od té doby fungujeme takto a já se domnívám, že tomu každý rozumí, co na tom vysvědčení je.

Jan KRÁL, moderátor
--------------------
Po dnešní noci víme, že resort ministerstva školství povede Josef Dobeš, místopředseda Věcí veřejných. Co a tu volbu říkáte?

Miroslava KOPICOVÁ, odstupující ministryně školství, mládeže a tělovýchovy
--------------------
Já jsem ještě pana budoucího ministra osobně nepotkala, takže já se samozřejmě těším na to, že určitě bude si vědom toho, jaký resort dostává do ruky. Samozřejmě bude mít před sebou mnoho těžkých úkolů, protože startuje reforma vysokého školství, je v běhu reforma výzkumu a to jsou klíčové reformy důležité pro konkurenceschopnost této země. Takže ty úkoly, které ho čekají, budou těžké. Ale čekají ho i radostné věci, které jsme připravili, jako jsou peníze do škol, a možná při té příležitosti mohu říct, že základním školám jsme poskytly 4,5 miliardy korun. Třetina škol už se přihlásila do projektů. Jsou to z 90% zcela bezchybné předložené projekty a já mám radost, že 400 škol už dostane ke konci července první peníze. Takže pan ministr tam má celou řadu i pozitivních věcí. Ale je to samozřejmě velmi těžký resort a já mu přeju hodně štěstí.

Jan KRÁL, moderátor
--------------------
Ministryně školství, dosluhující ministryně školství Miroslava Kopicová byl a hostem Ranního interview. Děkujeme za rozhovor a na shledanou, na slyšenou.

Miroslava KOPICOVÁ, odstupující ministryně školství, mládeže a tělovýchovy
--------------------
Na shledanou a hezké léto.

Nahoru

Navigace v sekci

  • Základní informace
    • Ministr školství, mládeže a tělovýchovy
    • Vedení úřadu
    • Organizační struktura a Organizační řád MŠMT
    • Kontakty
    • Záštity udělované MŠMT
    • Historie ministerstva
    • Budova ministerstva
    • Příspěvkové organizace
    • Organizační složky státu
    • Povinně zveřejňované informace
    • Ochrana osobních údajů (GDPR, pověřenec)
    • MŠMT PODPORUJE GENDEROVOU ROVNOST!
    • Důležité odkazy
  • Služby veřejnosti
  • Legislativa
  • Hospodaření resortu
  • Kariéra na MŠMT
  • Pro novináře
  • Ceny MŠMT
  • Genderová rovnost
  • Archiv

Důležité odkazy

Česká školní inspekce

Akademie věd ČR

Vysoké školy

Profil MŠMT v NEN

Patička

small-logo.png Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

mapa stránek | novinky e-mailem | prohlášení o přístupnosti | RSS 


Rejstříky, databáze
  • Statistika školství
  • Pro veřejnost
  • O školské statistice
  • Sběry statistických dat
  • Statistické výstupy a analýzy
  • Číselníky a klasifikace
  • Adresáře školských institucí
  • Důležité odkazy
  • Školský rejstřík
  • Přehled vysokých škol
  • Plán veřejných zakázek 2024
  • Otevřená data
  • PORTÁL YOUR EUROPE
Kontakt pro veřejnost

Karmelitská 529/5
118 12 Praha 1
tel. ústředna:
+420 234 811 111

Podatelna pro veřejnost:

pondělí a středa - 7:30-17:00
úterý a čtvrtek - 7:30-15:30
pátek - 7:30-14:00


8:30 - 9:30 - bezpečnostní přestávka
(více informací ZDE)

Elektronická podatelna:
posta@msmt_gov_cz

ID datové schránky: vidaawt

Snadné čtení

1Snadne cteni

© 2013 – 2025  MŠMT

Nastavení soubrů cookies

Tvorba webových stránek a aplikací Tvorba webových stránek a aplikací