Ke stažení:
Jan KRÁL, moderátor
--------------------
30. červen, to je tradičně konec školního roku. Letos to úplně až tak neplatí, protože někteří ředitelé využili svých
možností a zkrátili školní rok, takže děti mají prázdniny už od minulého pátku. Na většině škol se ale vysvědčení
bude rozdávat až dnes a někde to bude i za účasti politiků, jako třeba v Praze-Karlíně, kde vysvědčení dětem předá
vlastně už končící ministryně školství Miroslava Kopicová a ta je právě teď hostem Ranního interview. Dobré ráno. Jak
už jsem říkal, v některých školách vysvědčení rozdali už v pátek. Nemělo by tohle přeci jen být jednotné?
Miroslava KOPICOVÁ, odstupující ministryně školství, mládeže a tělovýchovy
--------------------
Ono to není ničím výjimečným. Ono to skutečně jednotné je. Školní rok končí 30. 6., ale je pravda, že podle zákona z
roku 2005 ředitelé mohou disponovat s pěti volnými dny, ale není to tak, že by měl jednoduše uzavřít školní
výuku. Ale pravdou je, že tyto dny používají, mají-li závažné důvody, kterými tu výuku odpustí a to mohou být třeba
koncem roku začínající rekonstrukce škol a jiné věci, které potřebují z jiných trochu naléhavých důvodů začít trochu
dříve. Ale jinak oficiální konec školního roku je skutečně až 30. června.
Jan KRÁL, moderátor
--------------------
Mimochodem před necelým rokem se objevily úvahy cestovních kanceláří i ministerstva pro místní rozvoj o změně systému
jarních prázdnin, aby tedy nezačínaly jednotně, ale postupně třeba jako je tomu u jarních prázdnin. Žije tenhle ten
nápad nebo upadl až v zapomnění? Ono to není až tak neobvyklé v některých zemích Evropy.
Miroslava KOPICOVÁ, odstupující ministryně školství, mládeže a tělovýchovy
--------------------
Mnoho se o něm teď nehovoří. Teď jsme na něm opravdu nepracovali toto období, ale já po pravdě řečeno, když jsem se s
tím seznamovala, jak se vlastně lidé dívají na tuto možnost, tak většina z nich řekla: No, jo, ale my jezdíme se
sestrou na dovolenou, ale ono by to stejně vlastně nevycházelo. Takže já si myslím, že asi taková racionální cesta je
zůstat u toho, jak to máme.
Jan KRÁL, moderátor
--------------------
Tak ono podle toho návrhu, jestli si to dobře pamatuji, tak by ty letní prázdniny byly dvouměsíční, ale někde by
začaly už v červnu, skončily někdy v srpnu. Jinde by mohly začít třeba od půlky července a končit v půlce září.
Podobně je tomu v Německu, v Rakousku. Ale na tom nápadu jste tedy vy nepracovali. Pokud by se přeci jen k němu bylo
navráceno, vy byste byla pro? Od kdy by to mohlo být potom v platnosti a vyřešené?
Miroslava KOPICOVÁ, odstupující ministryně školství, mládeže a tělovýchovy
--------------------
Já bych moc tady tomu návrhu, já bych ho moc nepodporovala. My jsme malá země. Ono je to jinak v Německu, kde prostě
ty kapacity potřebují mít nějakým způsobem volné, aby se tam mohly děti a rodiny vystřídat. Ta naše země je malá a já
si myslím, že právě z těch důvodů blízkých vazeb rodinných je lepší, když jsou ty prázdniny jednotné. Nehledě na to,
že ty dva letní měsíce je opravdu nejlepší počasí a myslím si, že to je takhle v pořádku. Já bych nebyla ten, kdo by
tlačil na změnu.
Jan KRÁL, moderátor
--------------------
Vy dnes budete rozdávat vysvědčení dětem. Končí školní rok, ale vlastně svým způsobem končí i obsazení postu
ministryně školství. Jakou známku by si zasloužilo české školství podle vás?
Miroslava KOPICOVÁ, odstupující ministryně školství, mládeže a tělovýchovy
--------------------
Já bych využila druhé možnosti slovního hodnocení pro sebe, ale musím říct, že člověk se nemá hodnotit sám. Já možná
mohu říct jenom to, že ten hlavní smysl, který jsem se snažila své práci dát, je, ukázat, jak je školství významné,
jak v tuto chvíli není důležitější resort než je ministerstvo školství, protože ono v sobě váže vzdělanost populace
váže v sobě vědu a výzkum. A to jsou cesty, kterými jedině můžeme být úspěšnou zemí a myslím, že si musíme vzít
příklad z některých velmi významných zemí jako je Švédsko, které jsou velmi úspěšné a kde dokonce bez ohledu na to,
která zrovna vláda je u moci, tak toto je zásadní priorita státu. A o to jsem se snažila.
Jan KRÁL, moderátor
--------------------
Požádal jsem vás o známku. Nedočkal jsem se jí. Dočkal jsem se tedy onoho slovního hodnocení. To bude mít na
vysvědčeních také mnoho žáků, i když většina škol stále ještě známkuje. Soudě podle vaší odpovědi si možná dokážu
odpovědět i já, ale přesto který z těch způsobů známkování je vám bližší, známka anebo slovní hodnocení?
Miroslava KOPICOVÁ, odstupující ministryně školství, mládeže a tělovýchovy
--------------------
Já si myslím, že každé má své výhody a přednosti. Ale domnívám se z toho, jak školy fungují, jak reagují na tu
možnost, protože mají obě možnosti, tak většina škol známkuje, je to pro ně jednodušší citelnější, a samozřejmě že
kdybychom používali slovní hodnocení, určitě je objektivnější může daleko lépe postihnout celou řadu charakterových
vlastností a schopností žáka. Ale já se domnívám, že stejně to vysvědčení není tím jediným, s čím vlastně potom žák
pracuje. Je dobře, když on sám ví a jeho rodiče vědí, v čem je jeho silná slabá stránka. Ale to není dáno tím, jestli
je na vysvědčení dvojka nebo jestli je slovní hodnocení.
Jan KRÁL, moderátor
--------------------
A nestálo by zato skloubit mít známku s vysvětlením?
Miroslava KOPICOVÁ, odstupující ministryně školství, mládeže a tělovýchovy
--------------------
Já myslím, že ano. Pochopitelně, když se dostanete do té realizační fáze, tak zase všichni říkají: Ale jaký slovník
se bude používat a někdo má ostřejší a tak dále. Vždycky je to problematické, ale cesta se dá najít. Experti se o tom
baví. Ale já osobně si myslím, že ten systém, kdy máme pět známek, ostatně mívali jsme dokonce i sedm za Marie
Terezie, ale od té doby fungujeme takto a já se domnívám, že tomu každý rozumí, co na tom vysvědčení je.
Jan KRÁL, moderátor
--------------------
Po dnešní noci víme, že resort ministerstva školství povede Josef Dobeš, místopředseda Věcí veřejných. Co a tu volbu
říkáte?
Miroslava KOPICOVÁ, odstupující ministryně školství, mládeže a tělovýchovy
--------------------
Já jsem ještě pana budoucího ministra osobně nepotkala, takže já se samozřejmě těším na to, že určitě bude si vědom
toho, jaký resort dostává do ruky. Samozřejmě bude mít před sebou mnoho těžkých úkolů, protože startuje reforma
vysokého školství, je v běhu reforma výzkumu a to jsou klíčové reformy důležité pro konkurenceschopnost této země.
Takže ty úkoly, které ho čekají, budou těžké. Ale čekají ho i radostné věci, které jsme připravili, jako jsou peníze
do škol, a možná při té příležitosti mohu říct, že základním školám jsme poskytly 4,5 miliardy korun. Třetina škol už
se přihlásila do projektů. Jsou to z 90% zcela bezchybné předložené projekty a já mám radost, že 400 škol už dostane
ke konci července první peníze. Takže pan ministr tam má celou řadu i pozitivních věcí. Ale je to samozřejmě velmi
těžký resort a já mu přeju hodně štěstí.
Jan KRÁL, moderátor
--------------------
Ministryně školství, dosluhující ministryně školství Miroslava Kopicová byl a hostem Ranního interview. Děkujeme za
rozhovor a na shledanou, na slyšenou.
Miroslava KOPICOVÁ, odstupující ministryně školství, mládeže a tělovýchovy
--------------------
Na shledanou a hezké léto.