Moderátor
O státních maturitách budou debatovat náměstek ministryně školství Jindřich
Kitzberger a proti němu sedí místopředseda Rady Asociace ředitelů gymnázií a také ředitel gymnázia v˙Nymburku Jiří
Kuhn. Tak pane místopředsedo, mělo by se po tom dnešním prohlášení ministryně školství paní Kopicové, že se státní
maturity nebudou odsouvat tak, jak se o tom uvažovalo, měli by se studenti a případně školy a ředitelé středních škol
začít něčeho obávat?
Jiří Kuhn, místopředseda, Rada Asociace ředitelů gymnázii:
Myslím, že určitě ne. Ty obavy
nejsou na místě, protože skutečně na té přípravě maturit se pracuje poměrně už dlouho. Obavy budou, ale jestli jsou
opodstatněné, tak o tom vážně pochybuji, protože podle mého názoru těch informací je skutečně dost.
Moderátor
Informací je dost a vše je skvěle připraveno tak, aby se to všechno rozjelo.
Jiří Kuhn, místopředseda, Rada Asociace ředitelů gymnázii:
To je úplně jiná otázka.
Moderátor
Tak ale z˙té otázky vycházela ta moje první otázka, jestli je se čeho obávat. Vy říkáte, že není, tak to pro mě
implikuje, že je vše dobře připraveno.
Jiří Kuhn, místopředseda, Rada Asociace ředitelů gymnázii:
Myslím si, že z˙pohledu škol, které mají za úkol připravit své žáky, tak z˙našeho pohledu se nemusíme obávat. My je
skutečně připravíme. Ty obavy by mohly pramenit z˙nějaké logistiky rozvozu, z˙toho, co jsme právě teď slyšeli, ale to
zase není důvod proč my bychom měli zpochybňovat nebo vůbec se bát toho, že bychom to nezvládli. Náš úkol je
připravit ty žáky na maturitu a to si myslím, že bez problémů zvládneme.
Moderátor
Pane náměstku, občanský demokrat, šéf sněmovního školského výboru Walter Bartoš nedávno řekl, že by ministryně
Kopicová byla sebevrah, pokud by státní maturity neodsunula. Vy teď tedy sloužíte pod sebevrahem z˙tohoto
pohledu.
Jindřich Kitzberger, náměstek ministryně školství:
Ano, z˙tohoto pohledu ano, ale sebevrah si prošel všechny dostupné informace, důkladně zanalyzovala paní ministryně
v˙jakém stádiu se ty přípravy nacházejí a konstatovala, že můžeme pokračovat v˙té přípravě. To znamená, jsou dány
všechny předpoklady pro úspěch.
Moderátor
Můžete mi říct třeba v˙procentech, pokud můžu požádat, do jaké míry je projekt státních maturit necelý rok před svým
ostrým startem přípraven?
Jindřich Kitzberger, náměstek ministryně školství:
To se asi v˙procentech nedá celkově odhadnout. Ty přípravy samozřejmě akcelerují podle toho, jak se blíží. Já bych
řekl, že v˙každém případě přípravy postupují podle harmonogramu, který byl stanoven. Je pravda, že v˙některých
ohledech došlo k˙časovému skluzu
Moderátor
Ve kterých třeba?
Jindřich Kitzberger, náměstek ministryně školství:
Je to v˙té rovině, že byly vyčerpány časové rezervy, které jsme tam měli na větší pohodlí při té přípravě. Teď ty
rezervy nejsou a musíme všechno stihnout tak, jak je naplánováno. Ale přesto ten skluz neznamená, že by to bylo pro
maturitu jakkoliv osudové, že by nemohla proběhnout nebo že by nebyla dobře připravená.
Moderátor
Jinými slovy všechno je v˙takovém časovém rámci, aby včetně té podzimní finální generální zkoušky, prostě příští
duben mohly státní maturity vypuknout naostro a všechno proběhlo na 100 %.
Jindřich Kitzberger, náměstek ministryně školství:
Ano, přesně tak.
Moderátor
Za to můžete obrazně řečeno dát ruku do ohně?
Jindřich Kitzberger, náměstek ministryně školství:
Samozřejmě každý projekt tohoto rozsahu a to by bylo v˙české republice jako v˙kterékoli jiné zemi, má svá rizika. My
s˙těmi riziky pracujeme a snažíme se˙je ošetřit tak, aby u každého rizika jsme si byli schopni říci, když se tohle
nezdaří, máme připravené záložní krizové řešení, které nás přivede k˙cíli také.
Moderátor
Pan místopředseda mluvil zejména o těch rizicích nebo případných výhradách, které jsou mimo samotnou působnost
středních škol. To znamená například logistika rozvozu a poté svozu těch vyplněných testů atak dále. Tak jaká rizika
máte pane náměstku na mysli vy?
Jindřich Kitzberger, náměstek ministryně školství:
Tak to jsou samozřejmě tahle. Samozřejmě logistika je tady náročná. Stejně tak je i zřejmé a to k˙tomu došlo i
v˙jiných zemích, že je tady riziko úniku zkušebního tajemství. To znamená, že se nepodaří utajit to zadání. S˙tím se
musí pracovat. Jsou tam připravená bezpečnostní opatření, které by měly to riziko minimalizovat.
Moderátor
Kolik lidí bude vědět při tom ostrém startu, pokud se nepletu 1. dubna 2010, zadání těch státem posvěcených
testů?
Jindřich Kitzberger, náměstek ministryně školství:
Kolik lidí bude znát to zadání?
Moderátor
Tak.
Jindřich Kitzberger, náměstek ministryně školství:
To je řádově jednotky, minimum.
Moderátor
Takže by to nemělo uniknout?
Jindřich Kitzberger, náměstek ministryně školství:
Nemělo.
Moderátor
Tak řekněte mi něco pane místopředsedo o těch rizicích, kterých by bylo možno se obávat. Protože na to kolik řekl
bych v˙uvozovkách humbuku, je už mnoho let kolem státních maturit, kolem neustálého odsouvání tu posvěceného
sněmovnou, tu neposvěceného sněmovnou, tak zatím to vypadá, že vy, jako zástupce ředitelů gymnázií a středních škol
si myslíte, že je všechno v˙pořádku.
Jiří Kuhn, místopředseda, Rada Asociace ředitelů gymnázii:
Tak ono je to složitější. Asociace ředitelů gymnázií stála u zrodu někdy v˙roce 1996, kdy se o tom problému začalo
povídat. Čili skutečně už je to strašně dlouhá doba a v˙Olomouci tehdy na konferenci jsme právě připomínkovali to, že
maturity přestávají být souměřitelné. To znamená, vadilo nám, že některé školy, kterých přibývalo s˙tou maturitou,
takže na těch školách se objevují maturanti, kteří se pravděpodobně nevyrovnají maturantům, které produkují jiné typy
škol. Střední ekonomické školy, takzvané zavedené školy, gymnázia, průmyslovky a tak dále. V˙té chvíli si myslím, že
to byl právě ten okamžik, kdy jsme se snažili, aby ministerstvo, potažmo tedy stát, něco udělal pro to, aby ta
srovnatelnost maturit byla garantována. Od té doby se strašně moc změnilo. Ta populační křivka klesá, my máme stále
míň a míň dětí.
Moderátor
Jak to souvisí s˙tím dneškem?
Jiří Kuhn, místopředseda, Rada Asociace ředitelů gymnázii:
Souvisí to s˙tím velmi, velmi hodně, protože my jsme tehdy navrhovali, aby maturita, aby se stát vůbec zamyslel nad
tím, k˙čemu tu maturitu naši žáci potřebují. Respektive naši mladí lidé. Jestli je to vstupenka na vysokou školu,
případně jestli je to jakýsi doklad, který garantuje vzdělání. Od toho se potom odvíjela dvoukolenost maturity, která
v˙prvopočátku nám úplně nebyla po chuti, se přiznáme, protože jsme říkali, že pokud ten člověk má mít maturitu, tak
by měla být jen jedna. Potom po dlouhých diskusích jsme přistoupili na to a pochopili jsme ten problém, že tedy ty
dvě úrovně maturit mají svoje opodstatnění a tím pádem se tedy šlo po malých kouscích dál a dál a v˙dané chvíli je ta
situace taková, jaká je. To znamená, že za 12, 13 měsíců nás čekají státní maturity.
Moderátor
A teď k˙té ostré finální generální zkoušce, která by měla proběhnout v˙říjnu na podzim, plus nějaké školení
pedagogického personálu přes léto a vůbec celý zbytek roku. Tak je to dostatečné? Víte vy teď přesně, jakým způsobem
budou maturity probíhat?
Jiří Kuhn, místopředseda, Rada Asociace ředitelů gymnázii:
Určitě by se tam našla místa, která nejsme schopny říci, jak budou probíhat, ale tady jste narazil na jednu věc,
která je skutečně hodně zásadní a to je proškolení toho sboru. My už jsme v podstatě jedním proškolením kantorů
prošli před dvěma, třemi lety, kdy to bylo poprvé. Tím proškolením prošla většina kantorů, dneska musí tím
proškolením procházet znovu.
Moderátor
Podle mých informací začaly být teprve rozesílány pozvánky.
Jiří Kuhn, místopředseda, Rada Asociace ředitelů gymnázii:
Je to přesně tak, máte pravdu. Ty pozvánky jsou posílány v˙současné době.
Moderátor
A je to dostatečný předstih?
Jiří Kuhn, místopředseda, Rada Asociace ředitelů gymnázii:
Těžko říci. Já doufám, že ano. Protože hlavně kvůli tomu, že ten rok je dostatečná doba na to, aby my jsme věděli,
jak to budeme dělat. Obsahem toho školení totiž nebude, jak máme ty děti připravovat, ale jak máme provést tu
maturitu. To je úplně něco jiného. Čili my víme, jak je máme připravit a teď se proškolíme, jak to technicky
provést.
Moderátor
Redakce Událostí, komentářů dnes hovořila také s Waltrem Bartošem, šéfem školského
výboru Poslanecké sněmovny a on měl několik výhrad ke státním maturitám a tu jednu směřoval k˙tomu, že není
připraveno skóre úspěšnosti. Řekněme nějaká čára ponoru, to znamená přesně definovaná hranice nad kterou je úspěch a
pod kterou je neúspěch.
Jindřich Kitzberger, náměstek ministryně školství:
Tak to takzvané hraniční skóre bude stanovené těsně před maturitou a je to skutečně hranice, pod kterou by se neměl
nikdo dostat. Já chci říci, že to není nějaké absolutní neměnné číslo, které by bylo předem jasné, které víme
všichni, že znamená v˙prvním roce maturitu. Navíc ministr školství má ze zákona možnost potom to hraniční skóre
posunout v˙případě nějakých větších problémů.
Moderátor
To je podobné jako v˙tom polském případě, kdy byly téměř studentské a učitelské bouře a to skóre se snižovalo.
Jindřich Kitzberger, náměstek ministryně školství:
Ano, to bude obdobný mechanismus, který se nemusí použít, ale je nastaven, aby byl možný. Ale já chci říci, že tohle
to jsou věci, které rok před maturitou není skutečně nutné řešit.
Moderátor
Dobře, tak uvidíme, co budeme řešit minimálně v˙průběhu podzimu a potom samotného
jara příštího roku. Pane náměstku, vy zůstaňte prosím ještě u nás ve studiu a pane řediteli, vám děkuji za komentář.
Nashledanou.
Jiří Kuhn, místopředseda, Rada Asociace ředitelů gymnázii:
Děkuji za pozvání.
Moderátor
Ve svém křesle zůstává stále ve studiu náměstek ministryně školství Jindřich
Kitzberger a proti němu tentokrát usedl rektor Univerzity Karlovy Václav Hampl. To jste zamýšlel, aby tou
nejdiskutovanější součástí vaší reformy, vaší verze reformy školství bylo to pětitisícové zápisné?
Václav Hampl, rektor, Univerzita Karlova v˙Praze:
To jsem rozhodně nezamýšlel. Na druhou stranu znaje přeci jenom zdejší scénu trochu, tak mě to zas tak moc
nepřekvapilo.
Moderátor
Jak se vám líbí, pane náměstku, ten nápad, ta koncepce nebo chcete-li reforma z˙dílny UK?
Jindřich Kitzberger, náměstek ministryně školství:
Tak my jsme ještě neměli možnost to dobře prostudovat, takže bych se k˙němu jako celku nerad vyjadřoval. Pan rektor
si vlastně vyzkoušel totéž co my s˙Bílou knihou a s reformou terciárního vzdělávání, že se nejvíc debatovalo o
školném, ačkoliv tam bylo spoustu dalších podstatných věcí. Možná daleko podstatnějších.
Moderátor
Na druhou stranu můžete být uklidněn, že odborná obec se soustředí i na něco jiného, než jen na pětitisícové
zápisné.
Jindřich Kitzberger, náměstek ministryně školství:
To je pozitivní a já jako pozitivní vnímám i tu samotnou diskusi, kterou teď univerzita tím vyvolá. Možná, že v˙řadě
bodů se tam přiblíží těmi svými návrhy k˙těm návrhům, které jsme tam dávali my v˙Bílé knize a v˙tom návrhu na změnu
terciárního vzdělávání.
Moderátor
Řekněte mi, ve chvíli, kdy na ministerstvu školství, jakožto nějaké dítě předchozího ministra Lišky, leží Bílá kniha
terciárního vzdělávání, tak to, že Univerzita Karlova připraví jakýsi proti materiál, znamená to, že vy budete trvat
na Bílé knize nebo jste ochotni to nějakým způsobem skloubit, spolupracovat s˙UK? Jak to je?
Jindřich Kitzberger, náměstek ministryně školství:
Já si myslím, že tam určitě prostor
k˙dialogu, ke spolupráci je.
Moderátor
To znamená, že Bílá kniha vysokého školství není neměnným blokem, který by měl takto zůstat?
Jindřich Kitzberger, náměstek ministryně školství:
To určitě není dogma, které by nebylo v˙této chvíli už k˙jakýmkoliv změnám. My jsme to ani nikdy nepropagovali, že by
tam bylo něco, co není možné diskutovat dál.
Moderátor
Nevypadá to pane rektore jako natažená ruka ke spolupráci?
Václav Hampl, rektor, Univerzita Karlova v˙Praze:
My ten náš materiál, který jsme dneska představili, tak to tak přesně myslíme. Je k˙veřejné diskusi. Máme za to a to
jsme proklamovali v˙celé řadě našich stanovisek k˙tomu procesu Bílé knihy, že prostě ta diskuse, kterou ta bílá kniha
nebo ten proces přípravy Bílé knihy měl vyvolat, zahrnovat, takže byla v˙některých ohledech nedostatečná. Já bych to
tady nerad rekapituloval. Ale toto je náš zásadní fundamentální příspěvek k˙rozpoutání vážné, hluboké diskuse nad
variantami, nad alternativami reformy vysokých škol v˙Česku a náš pohled na to, jaké jsou ty reálné problémy, které
je třeba řešit a jak by například mohly být řešeny.
Moderátor
Aniž bych vás hnal do toho, aby jste rekapituloval veškeré vaše výhrady k˙Bílé knize
ministerstva školství, tak to vezměme z˙druhé strany. Řekněte mi v˙několika bodech, co je v˙té vaší koncepci?
Václav Hampl, rektor, Univerzita Karlova v˙Praze:
Dobře. My se tam zabýváme jednak jakýmsi celkovým rámcem vysokého školství, v˙kterém se nacházíme, kde identifikujeme
věci a to není nijak zvlášť objemné. Prostě vliv globalizace na vysoké školství, evropské procesy, potřebu vyhodnotit
loňský proces, záležitosti kvality. Potřebu zajistit kvalitu zejména v˙situaci narůstajícího počtu studentů a
klesající populační křivky
Moderátor
No neříkejte mi pane Hample, že to se neobjevilo i v˙Bílé knize.
Václav Hampl, rektor, Univerzita Karlova v˙Praze:
Říkám, to jsou jaksi rámce, které nejsou zase nijak dramaticky objevné. To jsou věci, které každý ví. To, kde možná
snáz se identifikují rozdíly, tak jsou řekněme záležitosti, které se týkají akreditačních procesů na univerzitách,
kterým se také Bílá kniha věnovala. My jsme přeci jenom k˙tomu přistoupili z˙trochu jiného konce. Ty způsoby
rozpracování tam jsou jiné, v˙něčem podobné. Rozhodně si myslím, že v˙něčem dotaženější, konkrétnější a
podobně.
Moderátor
Jestli dovolíte, pojďme být o něco konkrétnější. Toto jste řekl v˙online rozhovoru Lidovým novinám. Cituji: vím o
tom, že ministerstvo školství schválilo devadesáti milionový projekt financovaný z˙evropských peněz na přípravu
nových zákonů o terciárním vzdělávání, o finanční pomoci studentům a aktivity s˙tím související. Říkal jste, těžko se
mi to komentuje, aniž bych musel volit poměrně silné výrazy. Co jste měl na mysli, co vás tak rozezlilo?
Václav Hampl, rektor, Univerzita Karlova v˙Praze:
No ne. Tak to jsem měl na mysli to, že přeci
jenom ten proces, kdy ministerstvo samo sobě uděluje grand v˙této výši na přípravu dvou zákonů, kdy my jsme
v˙podstatě v˙krátké době, Univerzita Karlova mám na mysli, byli schopni připravit kompletní zákon o univerzitních
nemocnicích a teď významný podkladový materiál pro možnou změnu zákona o vysokých školách bez takovéto masivní
grantové podpory.
Moderátor
To byla výhrada směrem k˙ministerstvu školství, pane náměstku.
Jindřich Kitzberger, náměstek ministryně školství:
Tak on je to trochu zjednodušený pohled. Ono v˙tom projektu je mnohem více, než o čem tady byla řeč. Já si obecně
myslím, že v˙tom materiálu, který pan rektor začal popisovat, že je určitě hodně bodů, které se budou velmi blížit
tomu, co jsme původně mysleli v˙Bílé knize. A pak také chci říci dál, že my jsme už od té Bílé knihy posunuli trochu
k˙tomu věcnému záměru zákona. Už jsme se snažili převést ho do té konkrétnější podoby, ale těch styčných ploch tam
bude asi hodně.
Moderátor
Mimochodem od věcného záměru zákona mnohdy bývá, když se chce, jen kousek k˙paragrafovanému znění zákona, když se
chce, říkám. Bude to záležitost příští politické reprezentace vzešlé z˙případných podzimních voleb?
Jindřich Kitzberger, náměstek ministryně školství:
Určitě.
Moderátor
A i ten váš materiál, pane rektore, je myšlen spíš pro následovníky pana náměstka a paní ministryně Kopicové?
Václav Hampl, rektor, Univerzita Karlova v˙Praze:
Musím říci, že to je podrobnost, kterou jsme úplně při té přípravě neřešili. Nicméně, když se ptáte, předpokládám, že
asi spíše ano.
Moderátor
Půjde se dohodnout na nějakém takovém materiálu reformy vysokého školství bez
Univerzity Karlovy? Že by se zcela pominul její názor na to, jak by mělo vysoké školství v˙ČR vypadat?
Jindřich Kitzberger, náměstek ministryně školství:
Tak to už je hodně spekulativní. Tak samozřejmě úspěch
Moderátor
Oni jsou hlavním kritikem vašich matriálů.
Jindřich Kitzberger, náměstek ministryně školství:
Samozřejmě, ale úspěch té reformy, obecně jako každé reformy, je dohoda s˙těmi příslušnými aktéry, kterých se ta
reforma nejvíce týká. Samozřejmě tady nechci spekulovat o tom, když jedna vysoká škola bude mít jiný názor, než
všechny ostatní, co se bude dít dál. Ale obecně ten dialog je nutný a musíme ty partnery brát v˙úvahu a těmi partnery
jsou pro nás vysoké školy.
Moderátor
Tak přeci jenom poslední otázka, pane rektore. Zpátky k˙tomu zápisnému. To je nepřekročitelný koncept uvnitř vaší
reformy.
Václav Hampl, rektor, Univerzita Karlova v˙Praze:
Ne, ne. Rozhodně. Náš přístup k˙těmto platbám studentů za studium je zhruba takovýto. To je politická otázka, věc
politického rozhodnutí. Pokud se najde politická vůle, já bych řekl odvaha, nějakým způsobem k˙tomu přistoupit, tak
v˙této chvíli my to vnímáme tak, že nejschůdnější cestou nebo nejméně problematickou cestou by bylo to, čemu my
říkáme zápisné. Ale to rozhodnutí je samozřejmě na politické reprezentaci, na politickém vedení země.
Moderátor
Pánové, děkuji za váš čas, za vaše komentáře. Přeji vám hezký večer. Nashledanou. A ještě než se dostaneme
k˙posledním událostem v˙Barmě, kde vládne tvrdou rukou vojenská chunta je pro vás připraven souhrn dalších dnešních
zpráv a s˙ním Zina Plchová.
ČT 2: Náměstek ministryně Jindřich Kitzberger hostem pořadu Události, komentáře

14. května 2009 byl do pořadu České televize Události, komentáře pozván náměstek ministryně pro všeobecné, odborné a
další vzdělávání Jindřich Kitzberger. Hovořil nejen o přípravě nové maturitní zkoušky, ale okrajově i o reformě
terciárního vzdělávání.