Moderátor:
Začínáme aktuálně. Už v pátek má v centru Prahy začít velká demonstrace. Tentokrát chce část budoucích maturantů
demonstrovat za druhý odklad státních maturit. Pozvání do Otázek tedy přijali nová ministryně školství Miroslava
Kopicová, vítejte v ČT, hezký dobrý den.
Miroslava Kopicová, ministryně školství:
Dobrý den.
Moderátor:
Bývalý ministr školství Ondřej Liška. Za ním míříme do Brna. Ondřej Liška, úřadující šéf SZ. vítejte v Otázkách,
přeji Vám hezký dobrý den.
Ondřej Liška /SZ/, bývalý ministr školství:
Dobrý den.
Moderátor:
A hosty otázek jsou i předseda Asociace ředitelů gymnázií ČR Alfréd Dytrt, hezký dobrý den.
Alfréd Dytrt, předseda Asociace ředitelů gymnázií, ředitel gymnázia v ústí nad Labem:
Dobrý
den.
Moderátor:
A vítám i autora petice za odložení maturit, studenta, který mobilizuje budoucí maturanty prostřednictví sociální
sítě Facebook. Filip Vích. Vítejte v ČT.
Filip Vích, spoluorganizátor protestu proti státním maturitám na Facebooku:
Dobré poledne.
Moderátor:
Všem děkuji, že jste přijali moje pozvání. Z reakcí poslanců, paní ministryně, dvou nejsilnějších politických stran v
ČR, tedy ODS i ČSSD se zdá druhý odklad státních maturit do roku 2012 je téměř jistou věcí. Chystáte už plán "B"?
Miroslava Kopicová, ministryně školství:
Plán "B" samozřejmě chystám. Ale nemyslím si, že je
jistou věcí. Já bych ráda řekla 2 věci do úvodu. Za prvé, já jsem členkou vlády, která má maturity ve svém vládním
prohlášení. Za druhé, stále ještě jsem vázána zákonem a podle něj postupuji. Ale přidal bych ještě jednu další. Já
velmi věřím, že je nutné, abychom maturity otevřeli, zahájili a začali realizovat, protože k tomu je celá řada
důvodů. Pokud se mne ptáte na to, jestli ty 2 návrhy budou přijaty v Poslanecké sněmovně, jestli budou platit, to je
samozřejmě otázka. Každý z nich má své těžké otázky, které musí nějakým způsobem zodpovědět a není tedy jasné, zda
tyto návrhy projdou a budou přijaty.
Moderátor:
K plánu "B" se ještě dostaneme. Podíváme-li se na to, že už jednou jsme odklad státních maturit prožili, o čem pane
předsedo a pane řediteli vypovídá to, že je tady napodruhé úvaha o dalším dvouletém odkladu státních maturit?
Alfréd Dytrt, předseda Asociace ředitelů gymnázií, ředitel gymnázia v ústí nad Labem:
Pro mě
hlavně vypovídá o tom, že se blíží volby a že každé téma, které souvisí se školstvím se může hodit i do nastávajících
voleb. Je dobře říkat, že se něco odloží, příp.zruší až když doběhnou všechna možná šetření, průzkumy, generálky tak,
aby se mohlo konstatovat, že něco nefunguje. Zatím předpokládám, že by se dalo o některých segmentech diskutovat a
doufám, že se dnes k tomu dostaneme, které jsou ne tak úplně jisté, které mohou sebou nést zmatek, ale jinak si
myslím, že celá historie maturitních zkoušek nových se dá datovat až do roku 1996 zpětně. To že už by byly tímto
maturitní zkoušky odloženy podruhé si myslím, že by z nich udělal list papíru, který nemá žádnou váhu. To si myslím,
že není dobrá cesta.
Moderátor:
Filipe, Vám se podařilo prostřednictvím Facebooku zorganizovat 50 tis. budoucích maturantů, středoškoláků.
Podíváte-li se na to, jak s tou Vaši výzvou nakládají politici, tedy s výzvou druhého odložení státních maturit, co
Vás napadá?
Filip Vích, spoluorganizátor protestu proti státním maturitám na Facebooku:
Mně na tom vadí asi
nejvíce to, že ta otázka státních maturit se začala velmi silně politizovat. A to obzvláště v poslední době, poté, co
bylo jasné, že nás čekají předčasné volby. My od samého začátku jsem se snažili o to, abychom vedli debatu, diskusi a
snažili jsme se zapojit všechny strany, jak Ministerstvo školství, tak politiky, protože víme, že pro případný odklad
je budeme stejně tak jako tak potřebovat.
Moderátor:
Teď víte a máte na své straně šéfa školského výboru, poslance ODS Waltera Bartoše. Jaká byla jeho reakce v těch
předchozích měsících, ještě před tím než bylo jasné, že se blíží předčasné volby a že tady je nějakých zhruba 50 tis.
studentů, možných prvovoličů, které by bylo dobré získat?
Filip Vích, spoluorganizátor protestu proti státním maturitám na Facebooku:
On určité
pochybnosti vyjádřil na samém počátku, kdy vyšel první článek o naší činnost. Stejné pochybnosti vyjádřil i Vítězslav
Jandák. Na druhou stranu mě trošku zaráží to, že my jsme se ho snažili oslovit, snažili jsme se domluvit nějakou
schůzku a na emaily nám nereaguje.
Moderátor:
Exministr školství Ondřej Liška, který podle většiny kritiků bude, pokud dojde k druhému odkladu státních maturit,
tak podle největších kritiků bude nést největší díl viny. Vy, Ondřeji Liško, říkáte, že ten případný druhý odklad
státních maturit znamená jejich definitivní konec. Není to zbytečné strašení?
Ondřej Liška /SZ/, bývalý ministr školství:
Je to úplně naprosto logicky podložené tvrzení.
Když si všimnete jako historii státní maturity mají, tak já jsem byl skutečně prvním ministrem, který ten projekt
uchopil, manažersky ho zvládnul, dal mu jasné vyznění, jasný rámec, zajistil jeho kompletní financování a začal také
systematicky o něm informovat. Kromě webových stránek, zpravodajů, maturitních novin nikdy nebylo známo tolik
informací o státní maturitní zkoušce jako při mém odchodu. Já naopak si velmi vážím toho, že paní ministryně
Kopicová, která sama měla pochybnosti při vstupu na Ministerstvo školství, zda ten projekt je připraven, nechala si
zpracovat jeho důkladnou analýzu, nakonec zjistila, že je potřeba pokračovat, že je to ve stádiu, kdy maturity
připravené jsou. Konec konců, abychom se vyhli těm případným slabým stránkám nebo rizikům od začátku byly připraveny
2 generální zkoušky státních maturit. Jedna z nich už proběhla, druhá proběhne na podzim a byly připraveny tyto
generální zkoušky právě proto, aby ještě před samotným ostrým startem bylo jasné, zda maturity jsou bezpečné. Ta
druhá generálka ještě neproběhla, proběhne na podzim a to bude ten moment, kdy bude moci ta příští vláda konstatovat,
zda maturitní zkoušky mají naostro být spuštěny nebo ne.
Moderátor:
Promiňte, ale znovu se vracím k té původní otázce. Ten první dvouletý odklad státních maturit celý projekt nezrušil.
Proč by ten druhý případný odklad měl znamenat konec toho projektu?
Ondřej Liška /SZ/, bývalý ministr školství:
Protože ty přípravy jsou natolik v plném proudu. Ať
už jsou to rozpočtově vázaní finance, ať je to celá logistika, stovky lidé, kteří na nich pracují, tisíce učitelů,
kteří se nyní účastní vzdělávacích kurzů, přípravných kurzů, školení. Toto všechno dát znova do pohybu si myslím, že
bude nadlidský úkol a fakticky to bude znamenat naprostou demotivaci a neschopnost znova to postavit na nohy tento
projekt v takové míře v jaké je to nyní. Navíc bych chtěl zdůraznit, že studenti už více než rok přesně vědí, co se
mají naučit pro to, aby zvládli ty maturitní zkoušky. Katalogy byly vydány v březnu 2008. Toto je jejich starost. Co
se týče logistického, administrativního zajištění, to je otázka pro školy a pro ministerstvo. Na tom se pracuje. Z
toho důvodu také proběhne ta druhá generálka a myslím si, že studentu skutečně nemají žádný racionální důvod pro to
se obávat, že by při státní maturitní zkoušce neuspěli.
Moderátor:
Miroslava Kopicová, pokud by ona měla zodpovědět tu základní otázku. Je na místě, to před čím varuje Ondřej Liška, že
druhé odložení bude znamenat definitivní konec projektu státních maturit nebo to vnímáte jako strašení?
Miroslava Kopicová, ministryně školství:
Já myslím, že to není strašení. Já si dovedu
představit maximální odklad o jeden rok. To z toho důvodu, že prostředky, které jsou teď na státní maturity
připraveny, tak jsou i z velké části evropskými prostředky. Tzn. jedná se o projekt, který se už začal financovat, už
se realizují určité aktivity, které z něj proplaceny budou ještě.
Moderátor:
Ono to má být zhruba 0,5 mld. Kč ta přípravná fáze státních maturit. Kolik zhruba
peněz jde...
Miroslava Kopicová, ministryně školství:
Zhruba třetina.
Moderátor:
Třetinu by musela ČR vrátit, pokud by došlo k druhému odložení?
Miroslava Kopicová, ministryně školství:
Ano.
Moderátor:
Bude to ten Váš kompromisní návrh, se kterým když uvidíte, že poslanci ODS a ČSSD trvají na odkladu státních maturit,
že jim nabídnete kompromis pouze jednoho roku?
Miroslava Kopicová, ministryně školství:
Já jsme s nimi ještě nehovořila. A musím říct, že
stále věřím, že se s nimi domluvím. Stejně jako věřím, že se domluvím se studenty. On o to je takové neustálé
laškování o tom, co naše země chce a nechce. My stojíme teď v době ekonomické krize na prahy rozhodnutí kam půjdeme
dál. A takové hrátky, jestli budeme děti trošku více zatěžovat nebo méně, to je ta nejmenší diskuse, kterou máme
vést. Naše země byla až donedávna, až dosud vlastně zemí, která byla více méně pokud se týče investic považována za
rozvojovou zemi. Sem šly nízké investice, byli jsme subdodavatelem komponent. Zkrátka, bylo tu velmi málo
vysocekvalifikačně náročných zaměstnání, povolání, businessu. My jsem ale velmi drazí. Naše pracovní síla je dneska
4x dražší než Balkán, 2x více než Polsko nebo Maďarsko. My tedy už nebudeme atraktivní pro tento druh investic. My
jsme v nich ale velmi dobře obstáli a máme šanci, když hovořím s investory, tu důvěru, kterou jsme si vybudovali, že
získáme investice daleko náročnější.
Moderátor:
Chápu to správně, k tomu jsou nezbytné státní maturity, tzn. jako součást lepšího investování do vzdělávání?
Miroslava Kopicová, ministryně školství:
No jistě. Vysoké školy si už dneska stěžují, že dostávají děti mnohem hůře připravené než dřív.
Moderátor:
Filipe, z těch argumentů, které Vy jste slyšel, jako zástupce 50 tis. studentů, kteří jsou na Facebooku a chtějí v
pátek demonstrovat v Praze. Dovedete si představit, že by bylo možné maturity neodložit a přitom by politici,
ministryně školství Miroslava Kopicová nebo bývalý ministr školství Ondřej Liška by mohli vám dát takové argumenty,
které vy pro vás byly přijatelné, abyste nepožadovali odložení maturit?
Filip Vích, spoluorganizátor protestu proti státním maturitám na Facebooku:
My na ty argumenty čekáme od samého začátku. Já bych se ještě vrátil k tomu, co říkal pan Liška. My rok na něco
připravováni možní jsme, ale chybí nám např. seznam povinné četby, informace i tom, k čemu tu maturitu potřebujeme.
Protože tady je informace o tom, že to budou akceptovat vysoké školy. Jaká vysoká škola zatím řekla, že to akceptovat
bude? Nehledě na to, ty testy, ta státní maturita neřeší ani to, co ty vysoké školy požadují. Čili obecné studijní
předpoklady. Proto dnes spousta fakult má národní srovnávací zkoušky. Já si dokážu představit, že v té maturitě
budeme pokračovat, ale tehdy, až my dostaneme informace, až bude jasně známo, proč vlastně státní maturitu děláme.
Protože státní maturita podle mého názoru nevyřeší to, že ti studenti o tu maturitu budou mít zájem.
Moderátor:
Tady navážu, Filipe, na Vaše slova, když se podíváme do statistik, studenti dávají jasně najevo, že pokud by výsledek
státní maturity byl součástí přijímacího řízení na VŠ, tak by si většina z nich zvolila vyšší úroveň, vyšší stupeň
státní maturitní zkoušky. Tady jsou data ze sociologického výzkumu agentury STEM/MARK, který mají Otázky k dispozici.
Podívejme se na ně. Na otázku: Pokud vyšší úroveň maturitní zkoušky bude vstupenkou na VŠ, tak si ji u některého
předmětu zvolí určitě 33 % určitě ano dotázaných středoškoláků. Spíše ano 31 % dotázaných. Spíše ne a určitě ne
odpovědělo dohromady 18 % studentů. Stejný počet studentů v tom sociologickém šetření agentury STEM/MARK odpovědělo,
že neví. Ondřeji Liško, obracím se na Vás do Brna. Pod Vaším vedení, proč Ministerstvo školství nedalo víc záruk
studentům a nezískalo si víc studenty pro celý ten projekt. Slyšel jsem argumenty Filipa.
Ondřej Liška /SZ/, bývalý ministr školství:
Myslím si, že jsme oproti původnímu stavu, kdy jsme přebírali státní maturity velmi výraznou podporu získali. To že
nyní ta velmi opojná mobilizace prostřednictvím Facebooku běží takto rychle a v takovém měřítku, to já přikládám i do
jisté míry spíš takové popularitě těchto sítí. Jaká je racionalita, jaká je skutečnost? Státní maturita byla
systematicky a je vysvětlována prostřednictvím samostatného webu, prostřednictvím zpravodaje a všechny odpovědi na
otázky, které pan kolega student položil, tak ty všechny jsou v dostupných materiálech. Ono stačí číst nebo
poslouchat. Já je klidně rád zopakuji.
Moderátor:
Počkejte, neutíkejte od té otázky. Oni stále nemají studenti ty záruky, které se týkají VŠ. Že zkrátka VŠ budou víc
přihlížet k výsledku státní maturitní zkoušky.
Ondřej Liška /SZ/, bývalý ministr školství:
Přesně to chci právě říci. To je věta, kterou jsme měl na jazyce jako další. My jsme od začátku říkali, že z hlediska
zákona a z hlediska autonomie vysokých škol nelze vysokým školám nařídit, aby státní maturitní zkoušku akceptovali
jako pevnou součást přijímacího řízení. To prostě nelze. Lze to udělat pouze tím, že státní maturitu zavedeme a
zavedeme ji v takové kvalitě, že přirozenou cestou se stane součástí té požadované kvality, jak ji požadují vysoké
školy. Zatímco v minulosti naprostá většina VŠ odmítala státní maturitní zkoušky, dnes jsme v situaci jiné, kdy VŠ
vyčkávají v jaké podobě budou státní maturity a říkají, že pokud to bude v odpovídající kvalitě, jsou připraveny
akceptovat výsledky státních maturitních zkoušek jako součást přijímacího řízení. Tzn., to co chtějí studenti po
Ministerstvu školství, to nelze zajistit a pokud jim někdo nevysvětlil k čemu ta státní maturitní zkouška je, v tom
si myslím, že také nemají pravdu. Státní maturitní zkouška je konečně po dlouhých desetiletích možnost, jak ověřit s
jakým vzděláním a v jaké kvalitě mladí lidé vstupují do života tak, aby to mohli navzájem srovnat. Je to naopak
veliký krok v jejich prospěch, protože díky státní maturitní zkoušce budou moci prokázat buď těm VŠ v následujících
letech nebo svým případným zaměstnavatelům, jakého skutečného vzdělání dosáhli. Dnes drží v ruce list papíru, který
nemá valnou hodnotu. Krok směrem ke státní maturitní zkoušce je naopak krokem směrem k tomu, aby ten list papíru,
který se jmenuje Maturitní vysvědčení, aby konečně nějakou hodnotu získal.
Moderátor:
Stručná otázka, poslední pro tuto chvíli na Vás do Brna. Jste ochoten přijít v pátek na tu demonstraci v centru Prahy
a tyto věci studentům vysvětlit, abyste je získal na svoji stranu a neříkali: "jasně, máme stále nedostatek
informací, odložme státní maturity".
Ondřej Liška /SZ/, bývalý ministr školství:
Já jsme připraven tam přijít. Já bohužel ještě nemám svůj program natolik jasný, abych to mohl tady na 100 %
garantovat, ale rozhodně se rád se studenty setkám. Primární odpovědnost nyní nese Ministerstvo školství, paní
ministryně Kopicová a samozřejmě vláda, která to má ve svém vládním prohlášení a je to i v zákoně. Tzn. vláda ani
ministerstvo školství neudělá nic, co by nebylo v zákoně a já věřím, že i poslanci zmoudří a větší část z nich
neodloží státní maturity dříve než proběhne ta podzimní generální zkouška, která je právě zamýšlena jako ověření toho
faktu, že státní maturita je v pořádku a bezpečná. Rád se ale se studenty setkám a tuto nabídku mohu říci tady -
pokud budete chtít, jsem připraven se s vámi setkat a o věcných důvodech, proč odložit či neodložit s vámi budu rád
diskutovat.
Moderátor:
Stejná otázka i pro ministryni školství Miroslavu Kopicovou, chystáte se Vy v pátek na tu demonstraci a vysvětlit
studentům, jak to skutečně je a rozptýlit jejich obavy, které mají a které jsou na Facebooku?
Miroslava Kopicová, ministryně školství:
Já už jsme jim navrhla, máme domluvenou hodinu, kdy přijdou na ministerstvo a já samozřejmě považuji za zásadní
povinnost s nimi sedět. Já musím říct, že tu otázky, kterou jste položil, proč vlastně máte mít vyšší maturitu, já ji
považuji za velmi legitimní a musím říct, že na ni nedostanete jasnou odpověď v tuto chvíli a mohu vám vysvětlit, jak
situace vypadá. Ministerstvo školství, ostatně jako řada dalších ministerstev není dostatečně vybaveno strategickou
kapacitou. To je na samostatnou debatu. Ale důležité je, že jsem přesvědčena, že maturita nedostala do vínku jasně
definovaný cíl, když se připravovala pře 5-6 lety. Tzn., že pokud jde o tu nižší úroveň maturity, ta je nesmírně
důležitá a zásadní, protože konečně začínáme nastavovat tu nejnižší možnou laťku, abychom zjistili s čím děti odchází
ze ZŠ, jaké minimální penzum znalostí mají. To je základ pro to, abychom vůbec věděli, jak mohou být vytvářeny
programy vysokých škol, s jakou kvalifikací lidí můžeme u nás počítat. To bude takový první krok, kdybychom měli
znovu dávat všem školám jakousi laťku toho, co musí studenty naučit. Pokud jde o tu náročnější maturitu. Ta, pokud
jsem dobře informována, vznikla více méně z iniciativy gymnázií. Určitě mě pan předseda Asociace doplní, legitimním
způsobem, protože gymnázia učí děti na daleko vyšší úrovni než je tato základní. A co teď můžeme udělat? Já jsme
přesvědčena, že pochopitelně VŠ čekají, co se stane. Oni ještě neví jak maturita, kdy bude, jak bude, jak bude
vypadat. A proto nemohou nic nabízet a nic poskytovat,. Ale pokud se stane to, že budeme mít maturitu ve dvou
úrovních z nichž každá bude škálovaná, a VŠ uvidí, že ta škála skutečně něco znamená, to bodové ohodnocení, které
studenti dostanou, jistě k tomu budou přihlížet. Vždyť je to jenom další nástroj, který budou mít. Já bych se ale moc
obávala, abychom již v počátečních letech tyto dvě úrovně od sebe oddělovali. Já myslím, že úkolem školství je naopak
sbližovat. Protože kdybychom to neudělali, tak některé děti, které mají horší výsledky díky sociálnímu zázemí, bychom
vyloučili z toho procesu.
Moderátor:
Paní ministryně, tady od Filipa Vícha zazněla také jasná věc - máme málo informací, jak se na maturitu chystat,
nemáme seznam literatury, např. četby. Vy jste kroutil, pane předsedo a pane řediteli Dytrte hlavou, tzn., že
odmítáte, že by studenti na gymnáziích neměli tyto informace?
Alfréd Dytrt, předseda Asociace ředitelů gymnázií, ředitel gymnázia v ústí nad Labem:
Mám
dceru, která je ve 3. ročníku a tudíž se jí to týká a moc se o to nezajímá. Ale myslím si, že každý, kdo má aspoň
jeden prst na knikání se může doklikat na webovky novamaturita a hlavně si myslím, že tam hraje roli také to, že ta
situace je na jednotlivých školách různá. Protože my jsme třeba dělali informační schůzku pro naše studenty. Seznam
literatury je dávno zpracován. Možná, že někde na nějaké lokální škole se toto neděje a musíme si říci, že ta nová
maturita nese sebou i určité komplikace pro vyučující. Ona je trošku náročná. Zejména jazykáři říkají, že je to možná
víc maturita pro ty vyučující než pro studenty a tím pádem třeba jakoby nadšeně to všechno nepředávají dál. To jsou
potom jakoby takové ty místní odchylky.
Moderátor:
Vy osobně si myslíte, proč tady Filip a další studenti jsou proti maturitě, že to je jeden z důvodů, že chtějí
jednodušší maturitu?
Alfréd Dytrt, předseda Asociace ředitelů gymnázií, ředitel gymnázia v ústí nad Labem:
Já chápu celkem jejich postup. Já kdybych byl v jejich roli, tak bych asi taky dělal, co bych mohl, aby to nebylo
jinak. Jednou ta generace, která to bude mít jinak musí přijít, protože se musíme dostat do evropského kontextu. Za
druhé, ze všech jednání je zřejmé, že zástupci VŠ tu maturitu tak jak je vůbec neberou vážně. To co říkala paní
ministryně je krok k tomu, že se maturity stane opravdu vstupenka na VŠ, ale ne hned po roce dvou. Ale ještě bych rád
oddal, že to není ten problém, jestli se maturita zruší a bude to navždy, jestli se odloží a jaké to bude mít
důsledky. Ono to je ještě o něčem velmi výrazně jiném. Většina kantorů ztratí chuť cokoliv dělat, protože oni
strávili mnoho a mnoho času, museli si vypracovat školní vzdělávací programy. Tam všechna ta témata o ukončování
studia se musela zapracovat a všechny školy, které chtěly, nejenom v této části té nové maturity, ono to běží už
dávno, třeba 10 let zpátky, byly různé sondy maturit, maturita nanečisto.
Moderátor:
Tzn., že Vy byste také se připojil té tezi, že když to podruhé bude odloženo, že ten projekt definitivně skočí?
Alfréd Dytrt, předseda Asociace ředitelů gymnázií, ředitel gymnázia v ústí nad Labem:
Třeba neskončí, ale ti učitelé budou tak otráveni, že už se na další kolo budou koukat s úsměvem. To nastávalo už v
tom prvním odložení se o tom velmi diskutovalo, zda je dobře ten odklad o 2 roky udělat, protože to nepřinese dobrou
atmosféru ve školách. A udělat to ještě jednou, tak to si myslím, že ne. A zejména ten první odklad byl velmi
zdůvodňovaný tím, aby ti, co nastupují ke vzdělávání znali podmínky, za kterých budou školu opouštět. Což se stalo a
to byl ten primární důvod, proč se to udělalo.
Moderátor:
Filipe, z těch argumentů, které jste zatím slyšel, které z nich Vám přijdou jako racionální a berete je jako dobré
východisko pro diskusi v příštím týdnu?
Filip Vích, spoluorganizátor protestu proti státním maturitám na Facebooku:
Já si myslím, že určitě bych tu nedostatečnou informovanost nesváděl na učitele. Do doby než tady byla nějak silná
skupina na sociální síti Facebook, než tady bylo téměř 20 tis. podpisů pod peticí, tak těch informací tam tolik
nebylo. To si může ověřit každý už jenom z toho, kdy ta informace vyšla. Já jsme rozhodně rád, že tady dnes můžeme
být, že můžeme o tom diskutovat, protože to si myslím, že je hodně důležité a je to důležité nejen pro studenty, ale
i pro učitele, ale i pro samotné ministerstvo. Protože asi si uvědomí i to, že všechno v pořádku není tím, že pokud
lidi, učitelé a studenti ti pochybnosti mají, tak i tak je to chyba ministerstva, protože by mělo ty pochybnosti
rozptýlit.
Moderátor:
Když teď navážu na slova Filipa Vícha. Podívejme se na ještě jednu statistiku, hodnocení kvality testů i učiteli i
řediteli. I to máme k dispozici a to díky sociologickému šetření právě mezi řediteli škol a mezi kantory. Ředitelů
škol bylo 315, učitelů SŠ více než 2 tis. tady jsou data únorového šetření agentury STEM/MARK. Na otázku, jaký je váš
názor na kvalitu testů, které produkuje Cermat, tedy středisko, které odpovídá za státní maturity, odpovídá 40 %
ředitelů, že výborná až chvalitebná. Dobré jsou podle víc než poloviny ředitelů škol. U učitelů je to podobné, jak
vidíte sami. Jen 18 % učitelů považuje úroveň testů ke státním maturitám za dostatečnou až nedostatečnou. Paní
ministryně, role Ministerstva školství, nepodcenili jste vydávání např. té prováděcí vyhlášky? Stále ještě není,
stále ještě ji nemají učitelé k dispozici. Shodou okolností mi přišel včera večer i jeden z emailů diváků Otázek,
jedné paní z pedagogicko-psychologické poradny na Praze 3, Petry Horynové, která jasně říká, že ta příslušná vyhláška
a posudek, který mají dělat pedagogicko-psychologické poradny, tak zatíží pedagogicko-psychologické poradny, přitom
dones není ta prováděcí vyhláška. Tzn. proč Ministerstvo školství nevydalo tu vyhlášku dřív, proč ještě stále čekáte
až na konec června, kdy má vyjít.
Miroslava Kopicová, ministryně školství:
Já nečekám, já už jsme ji podepsala, pane redaktore. Podepsala jsem ji před několika dny a ta vyhláška jenom čeká na
zařazení do sbírky. My v podstatě jsme připraveni vyvěsit a já jsme dala pokyn aby visela. Jsem překvapena, jestli
tam ještě nevisí. To zkontroluji, ale samozřejmě, i když ještě musí být formálně legislativně zařazena tak tam se
žádné změny nedějí. Čili je v podstatě hotová, je schválená.
Moderátor:
Ten argument trvá, proč Ministerstvo školství a možná to bude i otázka do Brna na Ondřeje Lišku, když budu citovat z
dopisu Petry Horynové, který mi napsala včera večer, tak tady je: "Naším úkolem jako pedagogicko-psychologických
poraden je ke státním maturitám vyšetřit všechny studenty se speciálními vzdělávacími potřebami, kteří o to požádají
vzhledem k tomu, že nebyla ještě zveřejněna příslušná vyhláška a posudek, musí být studentovi vydán do 15. listopadu,
půjde o neskutečné zatížení pedagogicko-psychologických poraden. Takové psychologické a speciálně pedagogické
vyšetření je několikahodinové. Posudek musí vydat pouze psycholog či speciální pedagog. Ví o tomto problému tam
nahoře?" tedy vy, jako ministryně školství?
Miroslava Kopicová, ministryně školství:
Já jsem byla pouze informována, že probíhá komunikace s nimi, proto jsme tu vyhlášku podepsala, podepsala jsem ji bez
prodlení. Jestli a jak probíhala předchozí komunikace, to nevím.
Moderátor:
Ondřeji Liško, Vaše odpovědnost za to, že ta vyhláška mohla vyjít dřív a nemuselo se čekat až na konec června.
Ondřej Liška /SZ/, bývalý ministr školství:
Myslím si, že za dobu svého funkčního období jsem dělal naprosto všechno, aby tyto věci byly včas, byly podle
harmonogramu. Já jsem opakovaně připomínal, že ten projekt byl před mým příchodem zanedbaný. Ono se o něm hovořilo
skoro 10 let a pak byl znovu odložen. Nakonec si myslím, že jsem ten harmonogram, který jsme si předsevzali a za ten
1,5 roku mého působení dodrželi, že byl našlapaný úkoly a nám se ho podařilo dodržet. Já si myslím, že tento finiš,
kdy každý den se musí stát něco, nebo každý týden přinejmenším,a by státní maturitní zkouška klapla, to se týká a
týkalo by se úplně každého takto obrovského logistického projektu, jako je zásah do vzdělávací soustavy typu zavedení
státní maturitní zkoušky. Já si myslím, že ta vyhláška přichází ne včas, ale přichází ještě v moment, kdy se na to
ostatní mohou adaptovat a já věřím, že pedagogicko-psychologické poradny zvládnou. Každý segment školství, který se
tohoto projektu týká, to nějakým způsobem zatíží. Ale podle expertů a mých analytiků z doby mého působení na
ministerstvu, z jejich zpráv vím, že to mohou zvládnout a že to může skutečně skončit zdárnou a bezpečnou užitečnou
státní maturitní zkouškou.
Moderátor:
Říká pro tuto chvíli Ondřej Liška. Pane předsedo Dytrte, je ta vyhláška zásadním problémem, protože to jsme slyšel i
od mnoha učitelů, středoškolských učitelů, jasně říkali, kdyby ministerstvo tu vyhlášku vydalo dřív, tak jsme mohli
my studentům dříve přinášet další informace.
Alfréd Dytrt, předseda Asociace ředitelů gymnázií, ředitel gymnázia v ústí nad Labem:
Já si myslím, že to je těžiště celého problému. To co se týká obsahu, to opravdu jasné je. Já jsme nechtěl vložit
učitelům, že něco zanedbali, jak jste to komentoval. Jenom chci říci, že pokud Vy nevíte něco, co na jiných školách
vědí, tak někde něco nefunguje stejně. Ale k tomhle tématu je třeba ještě také dodat další informace. Tzn. najednou
se objevuje, že Vy jste zmiňoval, že obecné studijní předpoklady nikdo netestuje. Ale všimněte si, že to nejsou
obecně studijní předpoklady pro určitou fakultu. To jsou obecně studijní předpoklady podle názorů té testovací
organizace. Kdežto maturitní zkouška bude ověřovat znalosti, které student nabyl za dobu studia. To si myslím, že je
výrazný rozdíl a vysoké školy s tím pracovat dobře mohou. Co se týká termínů, opravdu si myslím, že vyhláška je pozdě
a opravdu si myslím, že je pozdě. Krizová je jedna část a to jsou vlastně školení všech těch hodnotitelů u ústního
zkoušení. To předtím je všechno už vyzkoušené, testy atd. Tam já bych problém neviděl. Ale teď masově probíhají různá
školení a táhne se to až do podzimu. Harmonogram, který zpracoval Cermat, nebo který má, je fajn, ale třeba nám to
komplikuje také život, protože neumíme vyslat v těch termínech, nebo v tom krátkém časovém sledu tolik učitelů pryč.
Termíny je podle mého teď trošku jaksi slabá stránka. Myslím si, že to i s tím umíme nějak udělat, to je riziko ale
Vaše, to neumím zhodnotit já, ale tam si myslím si myslím, že to je i otázka nejistoty studentů, protože oni moc
neví, jak to bude probíhat, kdy to bude probíhat. Ti učitelé jim raděj neříkají nic, aby se nespletli, protože se
všechno 3x změnilo. To si myslím, tam já souhlasím s tím, že je tam jádro pudla.
Moderátor:
Je to, Filipe, ta další zásadní otázka, jejíž zodpovězení budete chtít slyšet od ministryně školství Miroslavy
Kopicové.
Filip Vích, spoluorganizátor protestu proti státním maturitám na Facebooku:
Určitě, protože my ty informace chceme, protože se nám jedná o poměrně zásadní krok do dalšího života a mnohdy ty
protesty můžou být i z toho důvodu, že ty informace nemáme tak, jak bysme je mít měli.
Miroslava Kopicová, ministryně školství:
Já sama vidím, jak je důležitá, protože tu vyhlášku znám samozřejmě, protože jsme ji podepisovala a snažím se, aby ty
termíny, které byly slíbeny, byly všechny dodrženy. Já jsme si vědoma těchto věcí.
Moderátor:
A proškolení těch kantorů?
Miroslava Kopicová, ministryně školství:
To běží a také jsem viděla část těch kurzů. Všechny byly velice dobře hodnoceny. Já si myslím, že budou dokonce i
velmi důležité pro kantory jako takové, nejen pro tu maturitu. Ale pochopitelně slouží tomuto účelu a snažím se, aby
všechno běželo jak má. Nicméně logistika byla nastavena.
Moderátor:
Paní ministryně, poslední otázka, Vy jste tady jasně řekla, že v případě, že poslanci dvou nejsilnějších politických
stran trvali na svém a odkládaly se maturity, že nabízíte kompromisní termín jednoho roku, v případě, že by trvali na
těch 2 letech, jaký je ten krizový plán "B", na který jsme se ptal v úvodu?
Miroslava Kopicová, ministryně školství:
Pak musíme, abych tak řekla, jenom se snažit, aby bylo co nejmenší škody. A to škody finanční. Neumím obhájit ty
škody lidské. To co tady pan ředitel řekl. To byla také jedna z poznámek, co jsem si tady připravila, když jsem o tom
tématu přemýšlela. Samozřejmě, zklamat lidi je to nejhorší, co můžeme udělat, ale myslím si, že i zklamat studenty.
Já nevěřím, že se bojí utkat se o své místo na slunci, protože my máme velmi chytré děti a to, že mají teď špatné
výsledky v porovnaní se zahraničím znamená, že ale nemáme kvalitní vzdělávací systém. A s tím přeci chceme něco
udělat.
Moderátor:
Já vám děkuji, že jste přijali mé pozvání. Hostem Otázek byla nová ministryně školství Miroslava Kopicová. Děkuji,
hezký zbytek dne.
Miroslava Kopicová, ministryně školství:
Děkuji.
Moderátor:
Do Brna pro tuto chvíli děkuji bývalému ministrovi školství, úřadujícímu šéfovi SZ Ondřeji Liškovi. Ještě se uvidíme
ve druhé hodině Otázek. Pro tuto chvíli děkuji.
Ondřej Liška /SZ/, bývalý ministr školství:
Na viděnou.
Moderátor:
A hosty Otázek byli i předseda Asociace ředitelů gymnázií Alfréd Dytrt. Někdy příště na shledanou.
Alfréd Dytrt, předseda Asociace ředitelů gymnázií, ředitel gymnázia v ústí nad Labem:
Na shledanou, děkuji.
Moderátor:
A děkuji i autorovi petice za odložené maturity, studentovi, který mobilizuje budoucí maturanty prostřednictví
sociální sítě Facebook Filipu Víchovi. Věřím, že se nesetkáváme v Otázkách naposledy. Děkuji za Vaši účast.
Filip Vích, spoluorganizátor protestu proti státním maturitám na Facebooku:
Taky děkuji. Hezký zbytek dne.