ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator
Skoč na obsah Skoč na navigaci

MŠMT ČR MŠMT ČR

Navigace

  • Ministerstvo
    • Základní informace
    • Služby veřejnosti
    • Legislativa
    • Hospodaření resortu
    • Kariéra na MŠMT
    • Pro novináře
    • Ceny MŠMT
    • Genderová rovnost
    • Archiv
  • Vzdělávání
    • Školství v ČR
    • Pedagogičtí pracovníci a pracovnice
    • Společné vzdělávání
    • Předškolní vzdělávání
    • Základní a základní umělecké vzdělávání
    • Střední vzdělávání
    • Vyšší odborné vzdělávání
    • Vysoké školství
    • Spec.vzděl., prevence, inst. vých.
    • Školní stravování
    • Další vzdělávání
    • Školský rejstřík
    • Organizace školního roku
  • Mládež
    • Aktuality
    • Politika mládeže
    • Mládež v pohybu a ve zdraví
    • Finanční podpora
    • Neformální a zájmové vzdělávání
    • Mezinárodní spolupráce
    • Letní tábory
    • Odkazy
    • Kontakty
    • Archiv
  • Sport
    • Kontakty
    • Národní rada pro sport
    • Dokumenty
    • Akreditace - změna od 1. 1. 2020
    • Antidoping
    • Sport
    • Neinvestiční dotace
    • Investiční dotace
    • ARCHIV
  • Výzkum a vývoj
    • BEZPEČNOST VÝZKUMU
    • Aktuality
    • Dokumenty a legislativní předpisy
    • Podpora výzkumu a vývoje
    • Mezinárodní spolupráce ve výzkumu a vývoji
    • Evropský výzkumný prostor
    • Projekty sdílených činností
    • Veřejné rejstříky, registry a seznamy
    • Ceny ministra ve VaVaI
    • Ostatní
  • EU a zahraničí
    • Pomoc Ukrajině
    • Stipendijní pobyty v zahraničí
    • Financování - výzvy a peněžní dary
    • Uznávání kvalifikací a vzdělání v EU
    • Rada EU
    • Erasmus+ a Evropský sbor solidarity
    • Evropský prostor pro vzdělávání
    • Evropské školy
    • Další aktivity v oblasti politik EU
    • Studium cizinců v České republice
    • Mezinárodní smlouvy, organizace a sankce
    • Češi v zahraničí, lektoráty a krajané
    • Jazykové vzdělávání a další mezinárodní projekty
    • Archiv
  • Fondy EU
    • Národní plán obnovy
    • OP JAK (2021-2027)
    • OP VVV (2014-2020)
    • OP VaVpI (2007-2013)
    • OP VK (2007-2013)
  • Marwel seznam

    Moje menu

    Přidat stránku pod názvem:

    Naposledy čtené články

    • ČT 24: Rozhovor s Klárou Laurenčíkovou
    • Sportovní lyžařské vybavení
    • MODERNÍ OBCHOD: Vzdělávání pro praxi
    • Opatření ministryně školství
    • Filozofie, teologie, religionistika

Vyhledávání

Přihlášení   Registrace
x


Poslat heslo

Přepínání jazyků

Výběr jazyka englishEN
Titulní stránka ⁄ Ministerstvo ⁄ Základní informace ⁄ Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ⁄ MŠMT v médiích ⁄ ČT 24: Rozhovor s Klárou Laurenčíkovou

ČT 24: Rozhovor s Klárou Laurenčíkovou

Klára Laurenčíková
2. dubna 2010 zveřejnila Česká školní inspekce dnes zprávu o tom, že více než 30 zvláštních škol vyučovalo zdravé děti podle vzdělávacích programů určených pro lehce mentálně postižené žáky. Česká televize odvysílala při té příležitosti v rámci zpravodajské relace Události, komentáře rozhovor s vrchní ředitelkou sekce speciálního vzdělávání MŠMT Klárou Laurenčíkovou.    

Podívejte se na videozáznam pořadu

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor
--------------------
Dobrý večer. Česká školní inspekce dnes zveřejnila šokující zprávu. Více než 30 zvláštních škol vyučovalo naprosto zdravé děti podle směrnic určených pro lehce mentálně handicapované žáky. Důvodem byla pravděpodobně snaha získat víc peněz. Na dítě, které je vzděláváno podle speciálních programů, totiž může škola dostat od státu až o 50 procent vyšší příspěvek. Začaly páteční Události, komentáře. Skandál se týká více než stovky zdravých žáků. Nejvíc škol, které takto postupovaly, jsou ve Středočeském a Pardubickém kraji. Hrozí jim pokuty a mluví se i o jejich možném zániku.

Ivan LUKÁŠ, redaktor
--------------------
Inspekce prověřila 171 z více než 600 bývalých zvláštních škol. Chodit do nich mají jen děti, které jsou lehce mentálně retardované. Inspektoři ale našli sto deset žáků, kteří žádný handicap nemají, čtvrtina z nich jsou Romové.

Olga HOFMANNOVÁ, ústřední školní inspektorka
--------------------
Někdy o to stojí sami rodiče a trvají na tom, protože ta škola je jim nejznámější, je nejblíže jejich sídla.

Ivan LUKÁŠ, redaktor
--------------------
Jindy ale chybují samotné školy.

Veronika VAŇKOVÁ, IQ Roma servis, Brno
--------------------
To byly děti, které jsou úplně bez diagnózy, setkala  jsem se s případem, kdy doporučení pedagogicko-psychologické poradny bylo, aby dítě nastoupilo na běžnou základní školu, a přesto nastoupilo na základní školu praktickou.

Arnošt VÍTEK, ředitel Základní školy praktické

--------------------
Vím, že jsou případy, kdy ředitel se ustrne a opravdu tý žádosti těch rodičů nakonec podlehne a to dítě vezme, aniž má ještě v ruce doporučení poradny.

Ivan LUKÁŠ, redaktor
--------------------
Diagnostika dětí v poradnách je navíc podle inspekce nekvalitní. Třeba v Ústeckém kraji má v bývalých zvláštních školách diagnózu lehké mentální postižení přes padesát procent romských dětí.

Olga HOFMANNOVÁ, ústřední školní inspektorka
--------------------
Je to velmi významná odchylka od běžné statistiky.

Ivan LUKÁŠ, redaktor
--------------------
To by se ale mělo změnit. Ministerstvo už chystá novely vyhlášek.

Klára LAURENČÍKOVÁ, vrchní ředitelka sekce speciálního vzdělávání, MŠMT

--------------------
Mimo jiné počítá s návrhem takovým, aby tu diagnózu lehkého mentálního postižení musel diagnostikovat také lékař.

Ivan LUKÁŠ, redaktor
--------------------
Bývalým zvláštním školám, na kterých inspektoři objevili žáky, kteří tam nepatří, hrozí minimálně pokuty i to, že budou muset vracet peníze, které na tyto děti inkasovaly navíc. Dotace na postižené děti jsou vyšší, školy tak neoprávněně získali dva a čtvrt milionu. Inspekce proto zvažuje, že pokud chyby neodstraní, navrhne je vymazat z rejstříku, což by znamenalo jejich zrušení. Ivan Lukáš, Česká televize.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor

--------------------
Hosty jsou Klára Laurenčíková z ministerstva školství, dobrý večer.

Klára LAURENČÍKOVÁ, vrchní ředitelka sekce speciálního vzdělávání, ministerstvo školství, mládežea tělovýchovy
--------------------
Dobrý večer.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor
--------------------
A psycholog Václav Mertin, vítám i vás.

Václav MERTIN, psycholog, Katedra psychologie, Filozofická fakulta UK
--------------------
Dobrý večer.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor
--------------------
Paní Laurenčíková, kde vidíte hlavní příčinu toho, že se mezi mentálně postižené děti dostaly i děti úplně zdravé.

Klára LAURENČÍKOVÁ, vrchní ředitelka sekce speciálního vzdělávání, ministerstvo školství, mládežea tělovýchovy
--------------------
Tak ty příčiny spatřuji v podobných oblastech, jaké tady i popsala Česká školní inspekce. Domnívám se, že jde o částečně tedy chybnou diagnostiku toho, jaké skutečně znevýhodnění tito žáci mají a vidím tedy hlavní problém v tom, že dochází k záměně sociálního znevýhodnění za lehké mentální postižení, což je tedy postižení na určité tedy zdravotní nebo na bázi zdravotního postižení.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor

--------------------
Možná to nejpodstatnější, je už tedy zřejmé, že se tím školy chtěly nějak obohatit, nebo šlo jenom o nějaké chyby, je tam, byl tam nějaký záměr získat ten vyšší, výhodnější příspěvek?

Klára LAURENČÍKOVÁ, vrchní ředitelka sekce speciálního vzdělávání, ministerstvo školství, mládežea tělovýchovy

--------------------
V tuto chvíli není zřejmé, jaké všechny důvody a souvislosti stály za tím, že tedy k této chybě došlo. A my samozřejmě budeme sledovat přijatá opatření, která inspekce uložila těmto školám, tedy naplnit, budeme se zajímat o to, zdali dojde k té nápravě, nebo ne.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor
--------------------
Ale víte, jde opravdu o hodně škol, až 34 škol, to vypadá téměř jako systém nebo, přesněji řečeno, jako selhání systému, toho, co by mělo fungovat.

Klára LAURENČÍKOVÁ, vrchní ředitelka sekce speciálního vzdělávání, ministerstvo školství, mládežea tělovýchovy

--------------------
Tak toto šetření České školní inspekce v podstatě potvrzuje, že naše snahy, které již trvají zhruba rok a půl, dva roky, o to zvyšovat určitou otevřenost a spravedlivost českého vzdělávacího systému jsou opodstatněné, že je nezbytně nutné pokračovat v opatřeních, se kterými jsme začali a která, jak věříme, přispějou k tomu, aby k systémovým chybám tohoto charakteru do budoucna nedocházelo.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor

--------------------
Pane doktore, setkal vy jste se ve své praxi někdy s něčím podobným?

Václav MERTIN, psycholog, Katedra psychologie, Filozofická fakulta UK

--------------------
No, jednoznačně, vždyť to je praxe českého školství za posledních 30 nebo 40 let, že v podstatě se kroutí vyhlášky a zákony, které původně mluvily vždycky a ty školy takhle byly zřizované, pro děti mentálně postižené a u nás se to kroutilo, že to je i pro děti, které selhávají v základní škole. A to jsou dvě kategorie, které se jenom někdy překrývají. A potom myslím si, že by mělo zaznít, že u nás všechny školy se snaží získat žáky, nevím, proč by ty, ty speciální školy nebo školy praktické se také nesnažily získat žáky. Je to tak nastavený systém.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor

--------------------
Otázkou je, jestli se získávají, jestli se snaží získávat to úplně košér metodami, takříkajíc.

Václav MERTIN, psycholog, Katedra psychologie, Filozofická fakulta UK

--------------------
No, tak jestli tomu já dobře rozumím, tak kousek, pokud tam nemají ty zprávy, tak to se musí napravit a pokud na ty děti mentálně nepostižené získávaly peníze, které jsou určené pro děti mentálně postižené, tak to úplně košér není, pokud já mohu soudit. Ale jinak to je legitimní, že se přece neintegrují jen děti postižené do hlavního proudu, ale je i ta druhá možnost, že ty děti nepostižené, aspoň byla, že jo, že mohly chodit do speciálních škol.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor

--------------------
Ale nemůže to na ty děti mít nějaký, já nevím jaký, ptám se, jaký vliv to na ně může mít, když tedy chodí dohromady děti handicapované a, řekněme, úplně zdravé.

Václav MERTIN, psycholog, Katedra psychologie, Filozofická fakulta UK

--------------------
Víte, my pořád používáme tu zdravotnickou kategorizaci a mluvíme i o těch dětech s lehkou mentální retardací, jako kdyby to bylo zdravotní postižení. Já vím, že formálně to tak je, ale jako zkuste říct, toto dítě je lehce mentálně postižené a toto je na té hranici, kdy už není. Je to velice složité. A k tomu, co jste se zeptal, samozřejmě, pokud se ocitnete někde, kam jako úplně nepatříte, tak vždycky to platí i pro ty děti mentálně postižené, které my tak jako někdy až tak jako bezhlavě integrujeme. Oni tam nejsou taky úplně nejspokojenější, víte, že to není úplně jednoduché. A tady, pokud to dítě, které není mentálně retardované, je s těmi dětmi mentálně retardovanými, tak tam je například jeden velikánský problém, že ono nemá stejné cíle, jako kdyby bylo v té běžné škole.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor

--------------------
Ve skupině dětí, které byly chybně zařazeny do těch zvláštních, jak se jim dříve říkalo, škol, je čtvrtina dětí romského původu. České školství je přitom už delší dobu kritizováno, že je v praktických školách příliš právě romských dětí. Proč se tenhle problém nedaří vyřešit dlouhodobě.

Klára LAURENČÍKOVÁ, vrchní ředitelka sekce speciálního vzdělávání, ministerstvo školství, mládežea tělovýchovy
--------------------
Tak ten problém je bohužel založený na celé řadě příčin, které potřebujeme postihnout v celém komplexu a není možné v podstatě tento problém řešit jednou změnou například legislativy. Musíme se zabývat tím, jak zkvalitnit předškolní přípravu dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí, což v českém kontextu jsou nejčastěji zatím tedy bohužel děti romské. Dále je nezbytně nutné podpořit ty školy hlavního vzdělávacího proudu metodicky, ale i finančně, aby dokázaly naplňovat vzdělávací potřeby dětí znevýhodněných a aby jim dokázaly zajistit adekvátní podporu. Jestli dovolíte, já bych jenom nerada ten problém, který identifikovala Česká školní inspekce, také nerada bych ho zlehčovala. Myslím si, že děti bez mentálního handicapu skutečně nepatří a nemají být vzděláváni pro děti s mentálním handicapem a toto chceme také legislativou v podstatě zakázat a řešit to i tímto směrem.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor

--------------------
Když zůstaneme u toho, že tam je velká řada romských dětí, je to podle vás něco jako rasová diskriminace, nebo byste tento termín v tomto případě vůbec nepoužil.

Václav MERTIN, psycholog, Katedra psychologie, Filozofická fakulta UK
--------------------
Ne, já bych to nepoužil, i když samozřejmě nemohu to úplně vyloučit v jednotlivých případech. Já si myslím, že i ta slova, která zazněla z úst paní ústřední školní inspektorky, že ty poradny nepracují kvalitně, podle mě pracují naprosto lege artis přesto, že jsou rozdíly mezi kraji, rozumím tomu. Ale jaksi Česká republika je velice malá a tady myslím si, že ta úloha třeba ministerstva, aby jako stanovila určitá pravidla. Já si vybavuju, to byly letité diskuse, kde oni říkali, to si musíte stanovit vy sami, to není možný, aby odborníci tohle stanovovali.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor

--------------------
Školám hrozí pokuty, někde i úplný zánik. Tušíte, jak by to v praxi vypadalo, budova školy se asi nezakonzervuje, ani nezbourá, jak by v praxi znamenalo, že taková škola bude zrušena, co by to znamenalo?

Klára LAURENČÍKOVÁ, vrchní ředitelka sekce speciálního vzdělávání, ministerstvo školství, mládežea tělovýchovy
--------------------
A tak znamenalo by to to, že by ti žáci museli býti vzděláváni v jiných školách v tom daném regionu.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor

--------------------
Co by bylo s tou původní školou, by mě zajímalo.

Klára LAURENČÍKOVÁ, vrchní ředitelka sekce speciálního vzdělávání, ministerstvo školství, mládežea tělovýchovy
--------------------
To je také samozřejmě na rozhodnutí zřizovatelů, zřizovateli jsou kraje a obce, proto i samosprávu je nutné vtáhnout do připravovaných změn a samospráva se musí chopit své aktivní role právě i v procesu transformace základních škol praktických a v otevírání vzdělávacího systému.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor

--------------------
A budou nějak potrestáni pracovníci škol, ředitelé, učitelé, uvažujete o tom, každou školu přece jenom tvoří lidé, nebo budou moci v klidu přejít do jiných škol, jako by se, s prominutím, nechumelilo.

Klára LAURENČÍKOVÁ, vrchní ředitelka sekce speciálního vzdělávání, ministerstvo školství, mládežea tělovýchovy

--------------------
Tak, musím říci, že tady až tak daleko jsme v tuto chvíli zatím ještě nenahlídli. My se budeme snažit o to, aby školy, které tedy, u kterých došlo k určitému pochybení, tak aby sjednaly co nejrychleji nápravu a ty konkrétní jednotlivé postupy a ty úplné závěry, s těmi se teprve seznámíme.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor
--------------------
Dobře, ale už byste měli mít jasno třeba, co s těmi dětmi především, které byly vlastně neprávem zařazeny do jiné školy, než v jaké by měly být. Jak jim třeba bude kompenzována doba, kterou strávili mimo běžné vyučování. Už máte třeba nějakou úvahu tímto směrem?

Klára LAURENČÍKOVÁ, vrchní ředitelka sekce speciálního vzdělávání, ministerstvo školství, mládežea tělovýchovy
--------------------
Tak, je nezbytně nutné v podstatě tedy dobře určit vzdělávací potřeby těchto dětí, nastavit jim pomocí individuálních vzdělávacích plánů přechod do běžného vzdělávacího programu a zajistit jim adekvátní podporu pro to, aby mohly býti vzdělávány stejně kvalitně jako jakékoliv děti jiné bez reálného mentálního handicapu.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor

--------------------
A neuvažujete, že by třeba část z pokut, kterými mohou být ty školy potrestány, že by byla použita na jakousi kompenzaci, že by směřovala přímo nějakým způsobem k těm dětem, nebo k zajištění jejich lepšího vzdělávání?

Klára LAURENČÍKOVÁ, vrchní ředitelka sekce speciálního vzdělávání, ministerstvo školství, mládežea tělovýchovy

--------------------
Tak my na podporu vzdělávání dětí sociálně znevýhodněných vyčleňujeme skutečně nemalé finanční prostředky, ať už jde o naše dotační programy, nebo i připravovaný projekt financování asistentů pedagogů, školních psychologů, speciálních pedagogů z prostředků Evropské unie a chceme také i novelou školského zákona více posílit ty běžné školy proto, aby dokázaly zajistit všechny podpůrné nástroje dětem, které je potřebují a které tedy si zaslouží místo v hlavním vzdělávacím proudu.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor
--------------------
Pane doktore, poslední otázka na vás. Mohou se děti bez problémů zapojit do běžné výuky, teď když se přišlo na to, že se mají vzdělávat v jiné škole než v té, ve které se vzdělávaly doposud.

Václav MERTIN, psycholog, Katedra psychologie, Filozofická fakulta UK

--------------------
Jsem přesvědčený, že to bude velikánský problém a tak, jak znám české školství, sice nevím ty konkrétní případy, ale tak si myslím, že přesto, že ty děti třeba nebyly nebo nejsou podle vyjádření České školní inspekce mentálně retardované, že budou mít obrovské problémy a že se v podstatě stejně pořádně nezapojí.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor

--------------------
Děkuju vám, že jste přišli. Díky vám oběma, na shledanou.

Václav MERTIN, psycholog, Katedra psychologie, Filozofická fakulta UK
--------------------
Na shledanou.

Klára LAURENČÍKOVÁ, vrchní ředitelka sekce speciálního vzdělávání, ministerstvo školství, mládežea tělovýchovy
--------------------
Na shledanou.

Nahoru

Navigace v sekci

  • Základní informace
    • Ministr školství, mládeže a tělovýchovy
    • Vedení úřadu
    • Organizační struktura a Organizační řád MŠMT
    • Kontakty
    • Záštity udělované MŠMT
    • Historie ministerstva
    • Budova ministerstva
    • Příspěvkové organizace
    • Organizační složky státu
    • Povinně zveřejňované informace
    • Ochrana osobních údajů (GDPR, pověřenec)
    • MŠMT PODPORUJE GENDEROVOU ROVNOST!
    • Důležité odkazy
  • Služby veřejnosti
  • Legislativa
  • Hospodaření resortu
  • Kariéra na MŠMT
  • Pro novináře
  • Ceny MŠMT
  • Genderová rovnost
  • Archiv

Důležité odkazy

Česká školní inspekce

Akademie věd ČR

Vysoké školy

Profil MŠMT v NEN

Patička

small-logo.png Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

mapa stránek | novinky e-mailem | prohlášení o přístupnosti | RSS 


Rejstříky, databáze
  • Statistika školství
  • Pro veřejnost
  • O školské statistice
  • Sběry statistických dat
  • Statistické výstupy a analýzy
  • Číselníky a klasifikace
  • Adresáře školských institucí
  • Důležité odkazy
  • Školský rejstřík
  • Přehled vysokých škol
  • Plán veřejných zakázek 2024
  • Otevřená data
  • PORTÁL YOUR EUROPE
Kontakt pro veřejnost

Karmelitská 529/5
118 12 Praha 1
tel. ústředna:
+420 234 811 111

Podatelna pro veřejnost:

pondělí a středa - 7:30-17:00
úterý a čtvrtek - 7:30-15:30
pátek - 7:30-14:00


8:30 - 9:30 - bezpečnostní přestávka
(více informací ZDE)

Elektronická podatelna:
posta@msmt_gov_cz

ID datové schránky: vidaawt

Snadné čtení

1Snadne cteni

© 2013 – 2025  MŠMT

Nastavení soubrů cookies

Tvorba webových stránek a aplikací Tvorba webových stránek a aplikací