Vážené kolegyně,
Vážení kolegové,
blíží se začátek zápisů do základních škol, doba, kdy se děti připravují na vstup do základního vzdělávání. Všichni se jistě snažíme, aby to byl začátek nové etapy jejich života, na kterou se těší a jsou na ni dobře připraveny. Připravit nového prvňáčka na vstup do školy je úkol, který realizují obvykle společně rodiče a širší rodina, mateřská škola i základní škola, do které tyto děti přicházejí. Věřím, že díky Vám, pedagogům, asistentům a všem pracovníkům škol budou zápisy do základní školy příjemným zážitkem pro děti i jejich rodiče.
Základní vzdělání a dobrá předškolní příprava jsou stavebními kameny životní dráhy každého z nás. Na tom, v jakém rozsahu a jak kvalitně je absolvujeme, obvykle záleží naše budoucí profesní dráha a je tím ovlivněno i naše osobní směřování. Je základním právem jednotlivce a zájmem celé společnosti, aby se každému dostalo vzdělání, na které dosáhne, a úkolem vzdělávacího systému je každému v tom maximálně pomoci.
Při této příležitosti bych Vás ráda seznámila s některými skutečnostmi, které se týkají dětí, budoucích žákyň a žáků, jež pocházejí ze sociálního prostředí, které je ve vztahu ke vzdělávání znevýhodňuje. Často jsou to děti žijící v lokalitách sociálně vyloučených či sociálním vyloučením ohrožených. Velmi často se jedná o děti romské. Takových lokalit je v ČR více než 300. Děti zde obvykle mají obtížnější startovací podmínky při nástupu do škol, zejména pokud neabsolvovaly kvalitní předškolní přípravu.
Z průzkumů realizovaných v uplynulém roce jednoznačně vyplývá, že více než 26 % romských dětí realizuje svou povinnou školní docházku ve školách zřízených pro žáky a žákyně s lehkým mentálním postižením a podle vzdělávacího programu upraveného pro lehce mentálně postižené. Jistě se shodneme, že je velmi nepravděpodobné, že by počet dětí romského původu s mentálním postižením byl tak vysoký.
Program pro lehce mentálně postižené má samozřejmě své oprávnění při vzdělávání žáků s tímto postižením. Pokud jsou ovšem podle něj vzdělávány děti, jejichž hendikepem není mentální postižení, ale znevýhodnění dané prostředím, jde o chybu systému, za kterou platí děti i celá společnost.
Při příležitosti zahájení zápisů do základních škol Vás proto vyzývám, abyste důsledně sledovali, zda jsou do základní školy praktické zařazovány pouze děti se skutečným lehkým mentálním postižením, a žádám Vás, abyste hledali cesty, jak i tyto děti přednostně vzdělávat v hlavním vzdělávacím proudu.
Přeji Vám úspěšný školní rok a děkuji za péči a profesionalitu, se kterou ke vzdělávání svých žákyň a žáků přistupujete.
S pozdravem
Miroslava Kopicová
ministryně školství, mládeže a tělovýchovy
VÍCE K TÉMATU:
Vzdělávání Romů dva roky po štrasburském rozsudku