Ze strany MŠMT bylo na podporu nadaných a mimořádně nadaných žáků v rámci dotačních výzev v roce 2025 alokováno dohromady 85,5 mil. Kč a bylo podpořeno celkem 127 projektů. Jedná se o výzvu Podpora nadaných žáků základních a středních škol v roce 2025 a dále pak o dotační výzvy na podporu soutěží. Kromě samotné finanční podpory nadaných se téma jejich aktivního vyhledávání a podpory prolíná různými činnostmi MŠMT i dalších institucí, které se věnují problematice vzdělávání. V roce 2024 vznikla Platforma podpory nadání MŠMT a NPI ČR, která si do budoucna mimo jiné stanovila více se zaměřit na podporu pro identifikaci nadaných a mimořádně nadaných dětí a žáků a s ní související sjednocení definic a metodik. S tím souvisí také zavedení spádovosti pedagogicko-psychologických poraden, které je nyní součástí navržených legislativních změn v novele školského zákona.
Diskutovány byly i diagnostické nástroje a podpora práce s nimi a zapojení tématu podpory nadání do nových ŠVP v rámci revize RVP. Diskutující se v rámci odborného panelu shodli na tom, že pro podporu nadaných a mimořádně nadaných dětí a žáků jsou nejdůležitější motivovaní učitelé. Pro to je nutné systémově vytvářet vhodné prostředí motivace pedagogických pracovníků, a to jak finančními a legislativními nástroji, tak i prostřednictvím metodické podpory. Důležitá je také motivace škol a školských zařízení, které nyní nadané děti a žáky neidentifikují a nepodporují, aby se tématem více zabývaly.
Shrnutí odborného panelu, příklady inspirativní praxe, prezentace a videozáznam budou zveřejněny na portálu Edu.cz. Pro více informací navštivte webovou stránku projektu IPs DATA.
Realizace odborného panelu je financovaná z projektu Datově-analytická podpora pro hodnocení a řízení vzdělávací soustavy ČR (IPs Datová politika), reg. č. CZ.02.02.XX/00/22_005/0002901.“