ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator
Skoč na obsah Skoč na navigaci

MŠMT ČR MŠMT ČR

Navigace

  • Ministerstvo
    • Základní informace
    • Služby veřejnosti
    • Legislativa
    • Hospodaření resortu
    • Kariéra na MŠMT
    • Pro novináře
    • Ceny MŠMT
    • Genderová rovnost
    • Archiv
  • Vzdělávání
    • Školství v ČR
    • Pedagogičtí pracovníci a pracovnice
    • Společné vzdělávání
    • Předškolní vzdělávání
    • Základní a základní umělecké vzdělávání
    • Střední vzdělávání
    • Vyšší odborné vzdělávání
    • Vysoké školství
    • Spec.vzděl., prevence, inst. vých.
    • Školní stravování
    • Další vzdělávání
    • Školský rejstřík
    • Organizace školního roku
  • Mládež
    • Aktuality
    • Politika mládeže
    • Mládež v pohybu a ve zdraví
    • Finanční podpora
    • Neformální a zájmové vzdělávání
    • Mezinárodní spolupráce
    • Letní tábory
    • Odkazy
    • Kontakty
    • Archiv
  • Sport
    • Kontakty
    • Národní rada pro sport
    • Dokumenty
    • Akreditace - změna od 1. 1. 2020
    • Antidoping
    • Sport
    • Neinvestiční dotace
    • Investiční dotace
    • ARCHIV
  • Výzkum a vývoj
    • BEZPEČNOST VÝZKUMU
    • Aktuality
    • Dokumenty a legislativní předpisy
    • Podpora výzkumu a vývoje
    • Mezinárodní spolupráce ve výzkumu a vývoji
    • Evropský výzkumný prostor
    • Projekty sdílených činností
    • Veřejné rejstříky, registry a seznamy
    • Ceny ministra ve VaVaI
    • Ostatní
  • EU a zahraničí
    • Pomoc Ukrajině
    • Stipendijní pobyty v zahraničí
    • Financování - výzvy a peněžní dary
    • Uznávání kvalifikací a vzdělání v EU
    • Rada EU
    • Erasmus+ a Evropský sbor solidarity
    • Evropský prostor pro vzdělávání
    • Evropské školy
    • Další aktivity v oblasti politik EU
    • Studium cizinců v České republice
    • Mezinárodní smlouvy, organizace a sankce
    • Češi v zahraničí, lektoráty a krajané
    • Jazykové vzdělávání a další mezinárodní projekty
    • Archiv
  • Fondy EU
    • Národní plán obnovy
    • OP JAK (2021-2027)
    • OP VVV (2014-2020)
    • OP VaVpI (2007-2013)
    • OP VK (2007-2013)
  • Marwel seznam

    Moje menu

    Přidat stránku pod názvem:

    Naposledy čtené články

    • MF DNES: Teď ještě vybrat správné školné
    • Výzkum PIAAC jde do finále
    • Nákup vícemístného užitkového automobilu
    • Ministryně o víkendu pracovně navštívila Izrael
    • Učitelé a lektoři češtiny v zahraničí se setkali v Praze

Vyhledávání

Přihlášení   Registrace
x


Poslat heslo

Přepínání jazyků

Výběr jazyka englishEN
Titulní stránka ⁄ Ministerstvo ⁄ Základní informace ⁄ Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ⁄ MŠMT v médiích ⁄ MF DNES: Teď ještě vybrat správné školné

MF DNES: Teď ještě vybrat správné školné

Rudolf Haňka
16. června 2010 vyšel v deníku Mladá fronta Dnes komentář prof. Rudolfa Haňky z University of Cambridge, předsedy Rady pro refrormu vysokoškolského vzdělávání. Radu vytvořila ministryně Miroslava Kopicová jako svůj poradní orgán.    

Začíná panovat politická shoda ohledně školného. Létají zde termíny jako „odložené školné“, „školné na dřevo“, „odložená splátka“ či „půjčka na školné“. Mezi nimi jsou však podstatné rozdíly. Politici by si jich měli být vědomi, protože jejich rozhodnutí bude mít dlouhodobý dopad na vysokoškolské vzdělávání dalších generací.

Už samotné administrování školného by nemělo být příliš komplikované a nákladné. Musí být totiž motivující nejen pro studenty, ale i pro vysoké školy. Školné nesmí znevýhodňovat sociálně slabší studenty, naopak jim má umožnit studium, které by si jinak nemohli dovolit. Současně nemůže být školné finanční zátěží pro stát.

Začněme odloženým školným. Zdá se to jednoduché: vystudoval jsi, tak z toho, co vyděláš, což je v průměru asi tak o 15 procent více, než vydělá středoškolák, zaplať, co ti vysoká škola dala. Jde v podstatě o daň z vyššího příjmu a v tomto smyslu může být odložené školné přijatelné pro levici. Z pohledu studenta však asi není příliš motivující. Během studia neplatí nic, takže vztah zákazníka vůči vysoké škole asi nevznikne. Pro vysokou školu to povzbuzující také nebude. Při průměrné délce studia kolem sedmi let začne mít absolvent nadprůměrný plat tak za deset let. Je tedy těžké představit si rektora (funkční období 4-8 let), že bude činit nepopulární kroky, z nichž bude mít užitek až jeho nástupce. Tyto nedostatky by se daly částečně kompenzovat tím, že by stát vysoké škole zaplatil část školného (například polovinu) ještě během studia. Rozpočtové výdaje státu na vysoké školy by se tak zvýšily o několik miliard ročně a je otázka, co by na to řekl ministr financí.

Co však se studentem, který chce a může školné zaplatit rovnou každý rok a nechce být,zdaňován‘ v pozdějších letech? V bílé knize terciárního vzdělávání se navrhuje sleva 30 procent. To by však znamenalo, že student z chudších poměrů zaplatí o polovinu více než student z bohaté rodiny a navíc to bude léta splácet. Groteskní představa.

Druhou komplikací je nebezpečí, že se takovýto systém financování „rozkmitá“. Přísun peněz ze školného deset let poté, co nastala nějaká změna uvnitř vysoké školy, je vlastně systém s prodlením ve zpětné vazbě. A jak ví každý student elektrotechnické průmyslovky, ten je notoricky nestabilní. Něčím podobným prošla v druhé polovině minulého století Velká Británie. V té době sice ještě nezavedla školné, vláda však začala centrálně ovlivňovat počty doktorandů. Výsledkem byly střídající se nedostatky a přebytek PhD. absolventů.

Z žádané kvalifikace PhD. v biochemii se během několika let stal „průkaz k nezaměstnanosti“. Něco podobného by mohlo způsobit i odložené školné.

Přímé školné s odloženou splátkou je výhodnější

Přímé školné platí student přímo vysoké škole, pokud na ně nemá, tak si půjčí. Je normální půjčovat si na auta či jiné hmotné statky, tak proč ne na školné? Navíc vysoká škola dostane peníze, když na ní student studuje, a jsou plné předpoklady k motivaci oběma směry. Nesmí jít samozřejmě o něco jako hypotéka, za kterou ručí student a kterou musí splácet hned, ať na to má nebo nemá. Na rozdíl od odloženého školného jsou s takovýmto školným bohaté zkušenosti v Evropě i jinde. Společenský význam studia je vyjádřen tím, že stát garantuje placení půjčky a buď hromadně zařídí celý systém půjček za příznivou úrokovou míru u některé banky, či sám financování a vybírání splátek organizuje. Další rozdíl od běžné hypotéky tkví v tom, že splátky nastanou až v době, kdy absolvent pobírá nadprůměrný plat. Pokud se mu nikdy nepodaří takového platu dosáhnout, nese zodpovědnost stát.

Dobrým prvním krokem je zavedení systému finanční pomoci nemajetným studentům. Tak tomu bylo například v Británii, která začátkem devadesátých let zavedla systém půjček pro studenty na základní životní náklady. Později se tento již zaběhlý a osvědčený systém půjček rozšířil i na půjčku na školné.

Vysoké školy se ke školnému stavějí různě. Některé je vítají za podmínky, že se tím nesníží přísun peněz z veřejných prostředků. Jiné v něm vidí nebezpečí poklesu počtu uchazečů o studium. Technické a přírodovědné obory mají již dnes potíže s náborem schopných studentů a panuje obava, že školné situaci dále zhorší. To se však nestane, pokud u školného stanovíme pouze strop a necháme na škole, jak vysoké školné si pro své fakulty stanoví. Pak se může školné stát naopak motivačním faktorem, kdy obory s převisem poptávky mohou stanovit školné na horní hranici, zatímco obory, kterým se uchazečů nedostává, stanoví školné nižší nebo žádné. Tato výhoda však u odloženého školného neplatí.

Není možné „zdaňovat“ absolventa po skončení studia částkou, která se bude lišit podle fakulty, kde před lety studoval.

Jedno je jasné: pokud se nová vláda rozhodne pro školné, nemělo by být příliš komplikované a musí mu předcházet zavedený systém studentských půjček.

Nahoru

Navigace v sekci

  • Základní informace
    • Ministr školství, mládeže a tělovýchovy
    • Vedení úřadu
    • Organizační struktura a Organizační řád MŠMT
    • Kontakty
    • Záštity udělované MŠMT
    • Historie ministerstva
    • Budova ministerstva
    • Příspěvkové organizace
    • Organizační složky státu
    • Povinně zveřejňované informace
    • Ochrana osobních údajů (GDPR, pověřenec)
    • MŠMT PODPORUJE GENDEROVOU ROVNOST!
    • Důležité odkazy
  • Služby veřejnosti
  • Legislativa
  • Hospodaření resortu
  • Kariéra na MŠMT
  • Pro novináře
  • Ceny MŠMT
  • Genderová rovnost
  • Archiv

Důležité odkazy

Česká školní inspekce

Akademie věd ČR

Vysoké školy

Profil MŠMT v NEN

Patička

small-logo.png Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

mapa stránek | novinky e-mailem | prohlášení o přístupnosti | RSS 


Rejstříky, databáze
  • Statistika školství
  • Pro veřejnost
  • O školské statistice
  • Sběry statistických dat
  • Statistické výstupy a analýzy
  • Číselníky a klasifikace
  • Adresáře školských institucí
  • Důležité odkazy
  • Školský rejstřík
  • Přehled vysokých škol
  • Plán veřejných zakázek 2024
  • Otevřená data
  • PORTÁL YOUR EUROPE
Kontakt pro veřejnost

Karmelitská 529/5
118 12 Praha 1
tel. ústředna:
+420 234 811 111

Podatelna pro veřejnost:

pondělí a středa - 7:30-17:00
úterý a čtvrtek - 7:30-15:30
pátek - 7:30-14:00


8:30 - 9:30 - bezpečnostní přestávka
(více informací ZDE)

Elektronická podatelna:
posta@msmt_gov_cz

ID datové schránky: vidaawt

Snadné čtení

1Snadne cteni

© 2013 – 2025  MŠMT

Nastavení soubrů cookies

Tvorba webových stránek a aplikací Tvorba webových stránek a aplikací