ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator
Skoč na obsah Skoč na navigaci

MŠMT ČR MŠMT ČR

Navigace

  • Ministerstvo
    • Základní informace
    • Služby veřejnosti
    • Legislativa
    • Hospodaření resortu
    • Kariéra na MŠMT
    • Pro novináře
    • Ceny MŠMT
    • Genderová rovnost
    • Archiv
  • Vzdělávání
    • Školství v ČR
    • Pedagogičtí pracovníci a pracovnice
    • Společné vzdělávání
    • Předškolní vzdělávání
    • Základní a základní umělecké vzdělávání
    • Střední vzdělávání
    • Vyšší odborné vzdělávání
    • Vysoké školství
    • Spec.vzděl., prevence, inst. vých.
    • Školní stravování
    • Další vzdělávání
    • Školský rejstřík
    • Organizace školního roku
  • Mládež
    • Aktuality
    • Politika mládeže
    • Mládež v pohybu a ve zdraví
    • Finanční podpora
    • Neformální a zájmové vzdělávání
    • Mezinárodní spolupráce
    • Letní tábory
    • Odkazy
    • Kontakty
    • Archiv
  • Sport
    • Kontakty
    • Národní rada pro sport
    • Dokumenty
    • Akreditace - změna od 1. 1. 2020
    • Antidoping
    • Sport
    • Neinvestiční dotace
    • Investiční dotace
    • ARCHIV
  • Výzkum a vývoj
    • BEZPEČNOST VÝZKUMU
    • Aktuality
    • Dokumenty a legislativní předpisy
    • Podpora výzkumu a vývoje
    • Mezinárodní spolupráce ve výzkumu a vývoji
    • Evropský výzkumný prostor
    • Projekty sdílených činností
    • Veřejné rejstříky, registry a seznamy
    • Ceny ministra ve VaVaI
    • Ostatní
  • EU a zahraničí
    • Pomoc Ukrajině
    • Stipendijní pobyty v zahraničí
    • Financování - výzvy a peněžní dary
    • Uznávání kvalifikací a vzdělání v EU
    • Rada EU
    • Erasmus+ a Evropský sbor solidarity
    • Evropský prostor pro vzdělávání
    • Evropské školy
    • Další aktivity v oblasti politik EU
    • Studium cizinců v České republice
    • Mezinárodní smlouvy, organizace a sankce
    • Češi v zahraničí, lektoráty a krajané
    • Jazykové vzdělávání a další mezinárodní projekty
    • Archiv
  • Fondy EU
    • Národní plán obnovy
    • OP JAK (2021-2027)
    • OP VVV (2014-2020)
    • OP VaVpI (2007-2013)
    • OP VK (2007-2013)
  • Marwel seznam

    Moje menu

    Přidat stránku pod názvem:

    Naposledy čtené články

    • MF PLUS: Nebojte se státní maturity!
    • 3. výzva 2013 k podávání žádostí o poskytnutí institucionální podpory 2013 v rámci Evropského metrologického výzkumného programu
    • Stránka nenalezena

Vyhledávání

Přihlášení   Registrace
x


Poslat heslo

Přepínání jazyků

Výběr jazyka englishEN
Titulní stránka ⁄ Ministerstvo ⁄ Základní informace ⁄ Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ⁄ MŠMT v médiích ⁄ MF PLUS: Nebojte se státní maturity!

MF PLUS: Nebojte se státní maturity!

28. srpna 2009 otiskl časopis MF Plus v příloze Vzdělávání článek Tomáše Stanislavčíka o státní maturitě.    

Maturita je noční můrou většiny středoškoláků. Mnohým z těch, kteří už mají tuto "zkoušku dospělosti" dávno za sebou, se dodnes zdají děsivé sny, jak si u maturitní komise vytáhli otázku, již nechtěli dostat za nic na světě. A pot se z nich řine do peřin stejně jako kdysi na pověstném potítku. Dnešní středoškoláci jsou na tom ještě hůř. Ze spánku je totiž budí strašák jménem státní maturita. Stejný bubák nedá spát ani poslancům, kteří se chovají jako starý, senilní král z Pyšné princezny - odvolávají, co odvolali, a slibují, co slibovali...

Osud projektu státní maturity, který má odstartovat na jaře příštího roku, je nejistý. Hovoří se o dvouletém nebo ročním odkladu. Z původně tří plánovaných generálních zkoušek se uskutečnila jedna. Čeho se všichni tak bojí?

ZMĚNA K LEPŠÍMU

Současná maturita nemůže být objektivní, protože neexistují jednotné mantinely a pravidla pro konání maturitní zkoušky, která by platila pro všechny typy a obory škol. Každá z přibližně 1300 středních škol si dělá svou maturitu sama. Zkoušky a kritéria jejího hodnocení mají definovány různě, a výsledky maturantů mezi školami jsou tudíž neporovnatelné. To je také důvod, proč vysoké školy přestaly zhruba před patnácti lety přihlížet k výsledkům maturitních zkoušek. Není to ale škoda? Nebylo by žádoucí, aby se žák dostal na vysokou školu i díky maturitnímu vysvědčení?

Současné maturitní vysvědčení nelze v tomto smyslu využít, jeho obsah nemá pro další život valný význam. Hlavní je, že ho člověk má, nikoli co v něm je. Tohle je všeobecně známá pravda. Upřímně, co tedy žáka motivuje, aby u maturity uspěl co nejlépe?

Pokud tedy nové maturitní vysvědčení bude mít pro budoucí život člověka smysl, bude motivován k tomu, aby udělal maturitu co nejlépe. Všichni pak budou vědět, že jeho jednička je skutečně lepší než dvojka jiného maturanta z jiné školy. Zavedení nové maturity je určitě změna k lepšímu.

CO SE VLASTNĚ ZMĚNÍ?

Objektivity, srovnatelnosti a užitečnosti maturitní zkoušky lze dosáhnout jedinou cestou, a sice tím, že část maturity bude jednotná, tedy stejná. To znamená, že bude mít jednotné zadání ( s možností volby úrovně obtížnosti u většiny zkoušek) a bude jednotně hodnocena. Co to konkrétně znamená? Jaké změny budoucí maturanty čekají? K maturitě pořádané školou, jak ji známe v současnosti, nově přibude ještě další, celostátně zadávaná část zkoušky. Důvodem pro tuto změnu je umožnit, aby bylo možné srovnávat výsledky vzdělávání napříč různými středními školami. Reformovaná maturita počítá se dvěma celostátními zkouškami: z českého jazyka a literatury a z cizího jazyka nebo matematiky. Student si bude moci vybrat. Pouze na něm také bude, zda se rozhodne absolvovat společnou zkoušku na základní, nebo náročnější úrovni. Navíc bude de facto jen didaktický test (obrázek o něm si lze udělat na www.novamaturita.cz).

Součástí společné části zkoušky z českého jazyka a literatury a také z cizího jazyka je i písemná práce a ústní zkouška. Obojí se ale dělá už teď, jen s tím rozdílem, že témata nejsou zadávána celostátně a hodnocení není nastaveno centrálně. Matematika se bude dělat jen didaktickým testem. Žák nebude zkoušen u tabule. Studenti se rozhodně nemusí bát, že se bude zkoušet něco, co se dosud nezkoušelo. Látka se nemění, mění se jen způsob zkoušení. V českém jazyce i v cizích jazycích jde hlavně o ověření komunikační schopnosti studenta. Poněkud náročnější je seznam povinné literatury. Každá škola připravuje svůj, který musí obsahovat pro základní úroveň 40 knih, pro vyšší 105. Pro základní úroveň si musí žák vybrat aspoň 20 knih, pro vyšší 30. Co se stane, když se najde někdo, kdo ho neodevzdá? V tom případě se bude losovat z pracovních listů s ukázkami.

Proměnou projde i maturitní vysvědčení - nově má mít dvě části. V jedné budou výsledky ze společné části maturitní zkoušky, v druhé z profilové části. Z vysvědčení bude možné vyčíst také úroveň, kterou si student pro společnou část zvolil. Ke státní ( společné) části maturity by měl každý maturant dostat vedle vysvědčení ještě protokol s podrobnostmi. Z toho bude zřejmé, kolikátý se umístil například v rámci školy, oboru, eventuálně i kraje či dokonce v rámci celé republiky. Kritéria hodnocení zkoušek a dílčích zkoušek společné části maturity stanoví ministerstvo školství. Didaktické testy, což jsou jakési formuláře, se budou vyhodnocovat centrálně, písemná práce školenými hodnotiteli ve škole. Ti se budou vyjadřovat také k ústní zkoušce, o níž však nakonec rozhodne zkušební maturitní komise hlasováním.

JAK TO CHODÍ VE SVĚTĚ

Zakončování středoškolského studia, jež my známe jako studium maturitní, se v některých zemích děje na základě průběžně získávaných známek, v jiných na základě závěrečné zkoušky. Ta je zadávána někde interně školou, jinde externě státem nebo nezávislými subjekty. Časté jsou i kombinace obojího. Například v Anglii získávají žáci certifikáty z jednotlivých vyučovacích předmětů na základě externího hodnocení. Certifikáty vydávají nezávislé subjekty, ale proces reguluje státní správa. Ve většině německých zemí zadávají témata písemné zkoušky školské dozorčí orgány. Externí zadání se praktikuje třeba ve Francii, v Itálii, Dánsku, Chorvatsku. Společnou neboli státní maturitu zavedli před několika lety také na Slovensku. Trend státních maturit jde napříč Evropou a se vstupem do Evropské unie se mu nevyhne ani Česká republika. Většina zemí se k tomuto kroku uchýlila již v minulosti. Díky tomu můžeme čerpat i z jejich zkušeností - a to jak z těch dobrých, tak špatných.

Nahoru

Navigace v sekci

  • Základní informace
    • Ministr školství, mládeže a tělovýchovy
    • Vedení úřadu
    • Organizační struktura a Organizační řád MŠMT
    • Kontakty
    • Záštity udělované MŠMT
    • Historie ministerstva
    • Budova ministerstva
    • Příspěvkové organizace
    • Organizační složky státu
    • Povinně zveřejňované informace
    • Ochrana osobních údajů (GDPR, pověřenec)
    • MŠMT PODPORUJE GENDEROVOU ROVNOST!
    • Důležité odkazy
  • Služby veřejnosti
  • Legislativa
  • Hospodaření resortu
  • Kariéra na MŠMT
  • Pro novináře
  • Ceny MŠMT
  • Genderová rovnost
  • Archiv

Důležité odkazy

Česká školní inspekce

Akademie věd ČR

Vysoké školy

Profil MŠMT v NEN

Patička

small-logo.png Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

mapa stránek | novinky e-mailem | prohlášení o přístupnosti | RSS 


Rejstříky, databáze
  • Statistika školství
  • Pro veřejnost
  • O školské statistice
  • Sběry statistických dat
  • Statistické výstupy a analýzy
  • Číselníky a klasifikace
  • Adresáře školských institucí
  • Důležité odkazy
  • Školský rejstřík
  • Přehled vysokých škol
  • Plán veřejných zakázek 2024
  • Otevřená data
  • PORTÁL YOUR EUROPE
Kontakt pro veřejnost

Karmelitská 529/5
118 12 Praha 1
tel. ústředna:
+420 234 811 111

Podatelna pro veřejnost:

pondělí a středa - 7:30-17:00
úterý a čtvrtek - 7:30-15:30
pátek - 7:30-14:00


8:30 - 9:30 - bezpečnostní přestávka
(více informací ZDE)

Elektronická podatelna:
posta@msmt_gov_cz

ID datové schránky: vidaawt

Snadné čtení

1Snadne cteni

© 2013 – 2025  MŠMT

Nastavení soubrů cookies

Tvorba webových stránek a aplikací Tvorba webových stránek a aplikací