V řadě zemi se jedná o celonárodně organizovanou aktivitu, do níž se školy přihlašují, vyměňují si své zkušenosti a jejich výstupy jsou dále prezentovány a propagovány.
MŠMT považuje myšlenku komunitních škol za přínosný a dlouhodobě jej podporuje. „Koncept komunitních škol nabízí nový pohled na školu a její funkce. Komunitní školy se ujímají úkolu působit jako centra obcí, která posilují rodiny a komunity tak, aby mohly co nejúčinněji přispět ke vzdělávání žáků a žákyň a jejich dalšímu rozvoji. Komunitní školy staví učení směrem k podmínkám, úkolům a výzvám komunity a snaží se využívat reálné zážitky studentů k vytvoření stimulujícího a inspirativního učebního prostředí," řekla náměstkyně ministryně pro sociální programy ve školství Klára Laurenčíková.
Školy, které mají dlouhodobě úspěšnou zkušenost s budováním a posilováním svého komunitního programu v ČR, považují za základní pilíře komunitní školy smysluplné vyplňování volného času žáků, aktivní spolupráci rodičů se školou, další vzdělávání veřejnosti. To vše za aktivního hledání finančních i materiálních partnerů. Škola je vnímána jako služba, která akcentuje poptávku veřejnosti a otevírá se dětem, veřejnosti, zřizovateli i dalším organizacím. Ve škole, která je otevřená, vznikají dobré vztahy mezi všemi zúčastněnými, což přispívá ke zdravé a tvůrčí atmosféře. Žáci mají možnost zapojit se do rozhodování o své škole prostřednictvím parlamentu, rodiče jsou zváni ke spoluúčasti prostřednictvím školské rady (případně sdružení rodičů či jiné občanské iniciativy při škole).
Komunitní škola je také sada záměrně vytvářených partnerství, poskytujících podporu a příležitosti, které jsou důležité pro studenty, rodiny a okolní komunitu. Je potěšitelné, že se v letošním roce přihlásilo k oslavám Mezinárodního dne komunitních škol několik škol z různých regionů. Všechny tyto školy, ať už konají akce na podporu čtenářské gramotnosti, pořádají setkání s rodiči či zvláštní den otevřených dveří, usilují o to, aby se staly místem setkávání, poznávání, výměny zkušeností a zážitků napříč věkovými i sociálními skupinami.
"Věříme, že letošním rokem bude započata kontinuální tradice oslav a připomínání 1. března jako Mezinárodního dne komunitních škol v ČR, jako je tomu v řadě dalších zemí. MŠMT se tomu bude snažit napomoci systémovými kroky směřujícími k posílení role školy jako komunitního centra," uzavřela náměstkyně Laurenčíková. Stejné přesvědčení vyjádřil i Marek Lauermann, koordinátor projektu Ověření mezinárodních standardů komunitní školy pro ČR.