Zástupkyně Irska, Anne Looney, ředitelka Národního úřadu pro kurikulum a hodnocení, zdůraznila, že změna myšlení musí
začít u učitelů. „Do diskuse o kurikulu u nás vstupují zástupci rodičů, ale i průmyslu," komentovala situaci
v Irsku. „Kurikulum je veřejným zájmem, o kterém chtějí všichni diskutovat. Proto používáme jazyk, který je
srozumitelný pro všechny. Nemluvíme o kompetencích, ale o dovednostech," sdělila účastníkům panelové diskuse, která
se konala poslední den pracovního setkání v prostorách Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR.
Výzkumný pracovník Úřadu pro rozvoj kvalifikací a kurikula v Anglii, David Pepper, prezentoval na panelové
diskusi, které se zúčastnili všichni zahraniční návštěvníci, pracovníci MŠMT, zástupci odborných vzdělávacích
institucí, pedagogických fakult, základních škol a gymnázií, výsledky studie klíčových kompetencí z 27 členských zemí
EU. „Liší se pouze terminologie, která odráží kontext národních kurikul," poznamenal a zdůraznil, že vedení a
organizace školy hrají hlavní roli v hodnocení klíčových kompetencí.
Jindřich Kitzberger, náměstek ministryně školství ČR, se dotkl složité cesty k definování standardu učitelské
profese. Reagoval tak na otázku z pléna, jaké dovednosti a postoje mají mít samotní učitelé, aby mohli změnit
způsob organizace práce a učení.
Český příklad dobré praxe
Poprvé v historii existence mezinárodní skupiny Evropské komise pro klíčové kompetence a rozvoj kurikula
diskutovali její členové se žáky a pedagogy. Výzkumný ústav pedagogický v Praze, který jejich setkání
v České republice organizoval, využil svých dobrých kontaktů se základní školou v Londýnské ulici
v Praze 2. Žáci vyšších ročníků provedli zahraniční delegaci po třídách a pedagogové ji pak seznámili se
zaváděním klíčových kompetencí a s jejich hodnocením v jejich podmínkách. Pracovníci Evropské komise byli
s českou školou velmi spokojeni „Právě takové příklady dobré praxe potřebujeme," pochvaloval si Tapio Säävälä,
vedoucí oddělení školního vzdělávání sekce Comenius Evropské komise, podle kterého školy nesou pochodeň učícího se
procesu.
Kateřina Böhmová
ředitelka odboru vnějších vztahů a komunikace
tel.: +420 234 811 566
e-mail: katerina.bohmova@msmtcz
Rádi odpovíme na Vaše dotazy:
Mgr. Jaroslav Faltýn
Náměstek ředitele VÚP
Tel.: 245 001 403
E-mail: faltyn@vupprahacz
Mgr. Šárka Václavíková
pracovnice VÚP
Tel.: 245 001 417
E-mail: vaclavikova@vupprahacz
Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Senovážné nám. 1588/4
P. O. BOX 3
110 06 Praha 1
Tel.: 245 001 401