ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator
Skoč na obsah Skoč na navigaci

MŠMT ČR MŠMT ČR

Navigace

  • Ministerstvo
    • Základní informace
    • Služby veřejnosti
    • Legislativa
    • Hospodaření resortu
    • Kariéra na MŠMT
    • Pro novináře
    • Ceny MŠMT
    • Genderová rovnost
    • Archiv
  • Vzdělávání
    • Školství v ČR
    • Pedagogičtí pracovníci a pracovnice
    • Společné vzdělávání
    • Předškolní vzdělávání
    • Základní a základní umělecké vzdělávání
    • Střední vzdělávání
    • Vyšší odborné vzdělávání
    • Vysoké školství
    • Spec.vzděl., prevence, inst. vých.
    • Školní stravování
    • Další vzdělávání
    • Školský rejstřík
    • Organizace školního roku
  • Mládež
    • Aktuality
    • Politika mládeže
    • Mládež v pohybu a ve zdraví
    • Finanční podpora
    • Neformální a zájmové vzdělávání
    • Mezinárodní spolupráce
    • Letní tábory
    • Odkazy
    • Kontakty
    • Archiv
  • Sport
    • Kontakty
    • Národní rada pro sport
    • Dokumenty
    • Akreditace - změna od 1. 1. 2020
    • Antidoping
    • Sport
    • Neinvestiční dotace
    • Investiční dotace
    • ARCHIV
  • Výzkum a vývoj
    • BEZPEČNOST VÝZKUMU
    • Aktuality
    • Dokumenty a legislativní předpisy
    • Podpora výzkumu a vývoje
    • Mezinárodní spolupráce ve výzkumu a vývoji
    • Evropský výzkumný prostor
    • Projekty sdílených činností
    • Veřejné rejstříky, registry a seznamy
    • Ceny ministra ve VaVaI
    • Ostatní
  • EU a zahraničí
    • Pomoc Ukrajině
    • Stipendijní pobyty v zahraničí
    • Financování - výzvy a peněžní dary
    • Uznávání kvalifikací a vzdělání v EU
    • Rada EU
    • Erasmus+ a Evropský sbor solidarity
    • Evropský prostor pro vzdělávání
    • Evropské školy
    • Další aktivity v oblasti politik EU
    • Studium cizinců v České republice
    • Mezinárodní smlouvy, organizace a sankce
    • Češi v zahraničí, lektoráty a krajané
    • Jazykové vzdělávání a další mezinárodní projekty
    • Archiv
  • Fondy EU
    • Národní plán obnovy
    • OP JAK (2021-2027)
    • OP VVV (2014-2020)
    • OP VaVpI (2007-2013)
    • OP VK (2007-2013)
  • Marwel seznam

    Moje menu

    Přidat stránku pod názvem:

    Naposledy čtené články

    • CO ZNAMENAJÍ STANDARDY PRO ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ?

Vyhledávání

Přihlášení   Registrace
x


Poslat heslo

Přepínání jazyků

Výběr jazyka englishEN
Titulní stránka ⁄ Ministerstvo ⁄ Pro novináře ⁄ Archiv tiskových zpráv ⁄ Tiskové zprávy 2011 ⁄ CO ZNAMENAJÍ STANDARDY PRO ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ?

CO ZNAMENAJÍ STANDARDY PRO ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ?

Proč potřebujeme standardy?

  • Z programového prohlášení vlády vyplývá zavedení pravidelného zjišťování výsledků vzdělávání v 5. a 9. ročníku základních škol.
  • Abychom mohli žáky na něco testovat, musíme vytvořit požadavky na to, co má žák konkrétně umět. Tyto požadavky nese už platný rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (RVP ZV), který je pro školy povinný. Nově připravené standardy v podstatě jen více konkretizují výstupy z RVP ZV na konci 5. a 9. ročníku a sjednocují různě nastavené úrovně jednotlivých škol.
  • Ze standardů budou vycházet autoři otázek pro testování žáků v 5. a 9. třídách.

Proč vůbec potřebujeme testovat?

Výsledky našich žáků ve výzkumech TIMSS a PISA 2009 poukazují na zhoršování výsledků našich žáků. Analyzuje to i zpráva společnosti McKinsey & Company. Testování žáků probíhá téměř v celé Evropě.

Co jsou to standardy?

Standardy mají přesněji specifikovat očekávané výstupy RVP ZV. Je to upřesnění, konkretizace z očekávaných výstupů RVP ZV - pro 5. a 9. ročník v předmětech český jazyk, matematika a angličtina. Obsahují rozepsané cíle, co má žák ke konkrétnímu tématu umět. Součástí je vždy i vzorová úloha.

Proč jen tři vyučovací předměty?

V první fázi tvorby standardů se tvořily pouze pro prioritní vzdělávací oblasti - matematická, čtenářská, jazyková. V případě cizího jazyka je angličtina vzor možného zpracování standardů pro cizí jazyk. V návaznosti na jednání ministra Josefa Dobeše se zástupci British Council, Goethe-Institutu v ČR a Francouzského institutu v Praze v srpnu 2011 byla zahájena příprava tvorby standardů i pro francouzský a německý jazyk.

Kdo standardy tvořil?

Především učitelé z praxe ve spolupráci s odborníky z vysokých škol a dalších odborných pracovišť. Pracovní skupiny vznikly v listopadu 2010.

Proběhla kolem standardů nějaká veřejná diskuze?

Ano. Dokonce dvoukolová, prostřednictvím webových stránek www.rvp.cz. Podle závěrů druhé části diskuze hodnotilo ve všech třech oblastech pozitivně standardy vždy více než 92 % pedagogů.

Přínos standardů?

Zkvalitnění základního vzdělávání, upřesnění výstupů RVP ZV, nastavení minimální laťky, co mají žáci v uzlových bodech základního vzdělávání umět. Podklad pro tvorbu testovacích otázek. RVP ZV říká, co má žák umět, standardy popisují, jak dobře to má umět.

Jsou standardy povinné?

Ano. Je to však pouze zpřesnění už nyní povinného rámcově vzdělávacího programu (RVP ZV).

Od kdy budou standardy platné?

Platné jsou po podpisu ministra a dnem, kdy budou k dispozici školám na webových stránkách MŠMT.

Musí školy měnit své vlastní školní vzdělávací programy (ŠVP)?

Školy si musí zkontrolovat své výstupy z RVP. Pokud těmto výstupům ŠVP vyhovuje, nemusí se nic měnit. Pokud ne, je třeba ŠVP upravit, přesněji řečeno, pokud v něm něco chybí, je třeba to doplnit.

Znamená to znovuzavedení povinných školních osnov?

V žádném případě. Místo povinných školních osnov mají školy své vlastní školní vzdělávací programy. Ty jim zůstanou, jen pokud v nich něco ze standardů chybí, budou to muset doplnit. Osnovy vymezují na úrovni školy, co se musí probrat v každém ročníku, zatímco standardy říkají školám, co má žák umět v uzlových bodech.

Jak se standardy liší od "doporučených osnov", které nedávno zveřejnil VÚP?

Doporučené osnovy jsou rozepsány pro jednotlivé ročníky ZŠ. Mají sloužit jako návod pro školy, které si neví rady se sestavením ŠVP.

Standardy pouze sjednocují a konkretizují výstupy pro 5. a 9. třídu. Tyto výstupy už existují - v rámci povinného RVP ZV, standardy tyto výstupy konkretizují a zpřesňují, nabízejí modelové úlohy. Standardy jsou určeny všem školám, zatímco doporučené osnovy jen školám, které se neumí poradit s ŠVP.

Jakou úroveň žáků standardy zjišťují?

Tyto standardy pouze minimální - základní úroveň toho, co žák na konci 5. a 9. ročníku musí umět.

Co se standardy dál?

V rámci individuálních projektů národních (IPN) v Operačním programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost (OP VK)předkládá Česká školní inspekce (ČŠI) projekt "Národní systém pro inspekční hodnocení vzdělávací soustavy", ve kterém se plánuje testování žáků 5. a 9. tříd. Součástí této aktivity je příprava testových úloh, jejichž obsahovým základem budou právě standardy.

Jak se využijí data získaná z testování 5. a 9. tříd?

Budou sloužit především jako zpětná vazba pro školu ale i pro rodiče. Nikoliv k sestavování přehledu úspěšnosti škol a tvorbě žebříčků.

 

Nahoru

Navigace v sekci

  • Aktuality
  • Kontakty pro média
  • Tiskové zprávy
  • Ministr
  • Logo MŠMT
  • Archiv tiskových zpráv
    • Tiskové zprávy 2016
    • Tiskové zprávy 2015
    • Tiskové zprávy 2014
    • Tiskové zprávy 2013
    • Tiskové zprávy 2012
    • Tiskové zprávy 2011
    • Tiskové zprávy 2010
    • Tiskové zprávy 2009

Patička

small-logo.png Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

mapa stránek | novinky e-mailem | prohlášení o přístupnosti | RSS 


Rejstříky, databáze
  • Statistika školství
  • Pro veřejnost
  • O školské statistice
  • Sběry statistických dat
  • Statistické výstupy a analýzy
  • Číselníky a klasifikace
  • Adresáře školských institucí
  • Důležité odkazy
  • Školský rejstřík
  • Přehled vysokých škol
  • Plán veřejných zakázek 2024
  • Otevřená data
  • PORTÁL YOUR EUROPE
Kontakt pro veřejnost

Karmelitská 529/5
118 12 Praha 1
tel. ústředna:
+420 234 811 111

Podatelna pro veřejnost:

pondělí a středa - 7:30-17:00
úterý a čtvrtek - 7:30-15:30
pátek - 7:30-14:00


8:30 - 9:30 - bezpečnostní přestávka
(více informací ZDE)

Elektronická podatelna:
posta@msmt_gov_cz

ID datové schránky: vidaawt

Snadné čtení

1Snadne cteni

© 2013 – 2025  MŠMT

Nastavení soubrů cookies

Tvorba webových stránek a aplikací Tvorba webových stránek a aplikací