Cílem MŠMT není vybudování státního systému (obdoby školského systému), či investice desítek miliard ročně.
„Chceme kultivovat prostor dalšího vzdělávání a vytvořit vhodné systémové nástroje, které
podpoří motivaci a osobní odpovědnost všech občanů ke vzdělávání v dospělém věku. Je třeba dosáhnout změny
v přístupu a myšlení společnosti směřující ke konceptu celoživotního učení," dodává Jakub Stárek.
V roce 2008 se Český statistický úřad (ČSÚ) připojil k Šetření o vzdělávání dospělých (AES - Adult
Education Survey), které realizoval EUROSTAT s cílem zjistit, jaká je situace v oblasti vzdělávání
dospělých ve 29 evropských zemích. ČSÚ se k šetření připojil díky grantovému projektu a finančnímu přispění
MŠMT.
Náhodně bylo vybráno 7 800 domácností, ve kterých tazatelé provedli rozhovory o účasti na formálním a
neformálním vzdělávání, obsahové náplni, nákladech respondentů na vzdělávání, o informálním učení, dále o účasti v
kulturním životě, o využití IT, o dosažených znalostech cizích jazyků a důvodech neúčasti ve vzdělávání. Do šetření
byli zapojeni respondenti ve věku 25 až 64 let. Po přepočtu na celou populaci základní soubor zahrnoval 6 045
tisíc osob.
„Z šetření vyplynulo např. to, že ČR dosáhla nadprůměrného výsledku účasti dospělých osob na dalším
vzdělávání v porovnání s ostatními státy EU. V roce 2007 se v ČR účastnilo formálního nebo
neformálního vzdělávání 2 276 tis. osob (37,7 %) v referenčním věku," uvádí ředitel odboru dalšího
vzdělávání Jakub Stárek.
Další informace o výsledku šetření ČSÚ v roce
2007
Pro podporu dalšího vzdělávání jsou využívány prostředky ESF. Níže uvádíme nejvýznamnější z nich, které
jsou realizovány z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost:
1. Podpora individuálního vzdělávání občanů
MŠMT podpoří vzdělávání všech občanů ve věku 25 až 64 let, kteří nemají trvalý pobyt na území hl. m. Prahy.
Prostředky ve výši zhruba 4,5 mld. Kč z ESF bude možné čerpat na jazykové a počítačové vzdělávání a vzdělávání
v podnikatelských dovednostech. Jednorázovou finanční podporu poskytne MŠMT na jedno z uvedených témat a
umožní tak vzdělávat se všem, kdo cítí finance jako bariéru ke vstupu do dalšího vzdělávání.
2. Posílení kvality a rozvoj dalšího vzdělávání v krajích
Kraje obdrží z prostředků ESF přes 3 mld. Kč k podpoře dalšího vzdělávání. Podpora bude směřovat k rozvoji
a zvýšení kvality v nabídce dalšího vzdělávání v regionu. Vyšší kvalita a vyšší hustota infrastruktury
dalšího vzdělávání znamená větší možnosti pro občany ČR. Distribuce přes kraje respektuje regionální potřeby a
umožňuje ušít další vzdělávání na míru.
3. Národní soustava kvalifikací, systém uznávání a spolupráce se zaměstnavateli
MŠMT buduje Národní soustavu kvalifikací a systém uznávání výsledků dalšího vzdělávání. Podařilo se navázat úzkou
spolupráci se zaměstnavateli, kteří prostřednictvím sektorových rad ovlivňují obsah NSK. Ta díky tomu odpovídá reálné
situaci na trhu práce. Občané mají možnost získat formální doklad o své kvalifikaci, aniž by musely navštěvovat školu
či kurz. Stačí, když u zkoušky prokážou své znalosti a dovednosti. Na tyto aktivity navazuje nový projekt NSK 2,
který tuto spolupráci významně prohloubí.
4. Proměna škol v centra celoživotního učení
MŠMT spustí projekty (UNIV 2 KRAJE), které se zaměří na střední odborné školy s cílem naučit je podnikat
v oblasti dalšího vzdělávání. Toto opatření provázané s dalšími (i legislativními) kroky povede
k zvýšení kvality vzdělávání a stabilizaci středních odborných škol v době demografického poklesu.
Kateřina Böhmová
ředitelka odboru vnějších vztahů a komunikace MŠMT
tel.: +420 234 811 566
e-mail: katerina.bohmova@msmtcz