Eliška Walterová se narodila v roce 1943 v Humpolci. Je vysokoškolskou učitelkou zabývající se srovnávací pedagogikou, zahraničními vzdělávacími systémy a možnostmi jejich využití v českém prostředí. Zajímá jí školní vzdělávání a jeho obsah a proměny školy v rozsáhlé síti vztahů s rodiči a společností. V roce 2018 získala Eliška Walterová cenu Milady Paulové, která je každoročně udílena českým vědkyním Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ve spolupráci s Národním kontaktním centrem - Gender a věda Sociologického ústavu AV ČR.
Eliška Walterová vystudovala Filozofickou fakultu Univerzity Karlovy a následně působila jako učitelka v Pardubicích na Střední průmyslové škole potravinářské technologie. V té době objevila v novinách inzerát Pedagogického ústavu Jana Amose Komenského Československé Akademie věd, který vypisoval konkurz na aspiranturu do Laboratoře programového vyučování. Přihlásila se, konkurz ale nevyhrála. Bylo jí řečeno, že by se hodila spíše do oblasti cizích jazyků. I přes to, že zde nebyla aspirantura vypsána, domluvila se s ředitelem Malířem na brigádě, která nakonec v roce 1969 do aspirantury vyústila a trvala až do roku 1974. Do roku 1989 zde pak pracovala jako vědecká pracovnice.
Od roku 1990 působí na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy, kde byl vybudován Ústav pedagogicko-psychologických výzkumů a na kterém založila oddělení srovnávací pedagogiky. V České republice srovnávací pedagogika jako samostatný obor neexistuje, je zavedena pouze jako předmět. Eliška Walterová se však snaží o mezinárodní propojení a kontakt se zahraničními pracovišti. Spolupracovala na založení edice Školního vzdělávání v zahraničí, ve které vyšlo již osm svazků. Inspirativními jí přijdou vzdělávací systémy Skandinávských zemích. Český vzdělávací systém má podle jejího názoru několik slabin, které se týkají výsledků českého studentstva v mezinárodním srovnání, učitelů čelících problémům, jako je časté vyhoření či častá změna profese a problémů celkového financování školství.
Od 90. let se Walterová zabývala také kurikulem a zkoumala například, jak se veřejnost staví ke škole a vzdělávání. Založila mezinárodní časopis Orbis Scholae, který začal vycházet v roce 2008. Publikují se v něm studie a vedou diskuze o vzdělávání a společenských souvislostech. Eliška Walterová je také členkou redakčních rad časopisů Pedagogika, Studia pedagogika, od roku 2004 do roku 2010 byla členkou redakční rady časopisu The New Education Review.
Za svůj život byla mnohokrát oceněna. V roce 1998 získala bronzovou medaili Univerzity Karlovy, v roce 2013 Zlatou
medaili Univerzity Mateja Bela v Banské Bystrici a v roce 2016 čestnou medaili Pedagogické fakulty Univerzity
Karlovy. Kromě zmiňovaného výzkumu se věnuje také vyučování. Podle ní je propojení výzkumu s výukou potřebné a navíc
byla výuka na vysoké škole jejím velkým snem už od dětských let. V současnosti působí Walterová jako profesorka
v komisích doktorských, habilitačních i profesorských, vede doktorandy i v anglickém jazyce a je spoluřešitelkou
třech různých výzkumných projektů.
Eliška Walterová zdůrazňuje, že je vzdělávání důležité a je podle ní jedinou konstantou v dnešní době, v roce 2018 se
vyjádřila: „Pro společnost je pedagogika mimořádně důležitá. V současném křehkém a proměňujícím se světě
je vzdělávání jednou z mála trvalých a nevyčerpatelných hodnot, stojí za to vzdělávání podporovat a rozvíjet všemi
silami.“
Medailonek v PDF ke stažení ZDE
Zdroje:
Prof. PhDr. Eliška Walterová, CSc. Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání [online]. [cit. 2022-06- 07]. Dostupné z:
https://pages.pedf.cuni.cz/uvrv/eliska-walterova/ TENGLEROVÁ, Hana. Eliška Walterová: Vzdělání je zásadní hodnota.
Gender a věda [online]. Národní kontaktní centrum - gender a věda. 2018. [cit. 2022-06-07]. Dostupné z:
https://genderaveda.cz/rozhovory/eliska-walterova/
Fotografie Lukynec2004 – Vlastní dílo. [online]. [cit. 2022- 06-07]. CC BY-SA 4.0. Dostupné z:
https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=112643382