ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator
Skoč na obsah Skoč na navigaci

MŠMT ČR MŠMT ČR

Navigace

  • Ministerstvo
    • Základní informace
    • Služby veřejnosti
    • Legislativa
    • Hospodaření resortu
    • Kariéra na MŠMT
    • Pro novináře
    • Ceny MŠMT
    • Genderová rovnost
    • Archiv
  • Vzdělávání
    • Školství v ČR
    • Pedagogičtí pracovníci a pracovnice
    • Společné vzdělávání
    • Předškolní vzdělávání
    • Základní a základní umělecké vzdělávání
    • Střední vzdělávání
    • Vyšší odborné vzdělávání
    • Vysoké školství
    • Spec.vzděl., prevence, inst. vých.
    • Školní stravování
    • Další vzdělávání
    • Školský rejstřík
    • Organizace školního roku
  • Mládež
    • Aktuality
    • Politika mládeže
    • Mládež v pohybu a ve zdraví
    • Finanční podpora
    • Neformální a zájmové vzdělávání
    • Mezinárodní spolupráce
    • Letní tábory
    • Odkazy
    • Kontakty
    • Archiv
  • Sport
    • Kontakty
    • Národní rada pro sport
    • Dokumenty
    • Akreditace - změna od 1. 1. 2020
    • Antidoping
    • Sport
    • Neinvestiční dotace
    • Investiční dotace
    • ARCHIV
  • Výzkum a vývoj
    • BEZPEČNOST VÝZKUMU
    • Aktuality
    • Dokumenty a legislativní předpisy
    • Podpora výzkumu a vývoje
    • Mezinárodní spolupráce ve výzkumu a vývoji
    • Evropský výzkumný prostor
    • Projekty sdílených činností
    • Veřejné rejstříky, registry a seznamy
    • Ceny ministra ve VaVaI
    • Ostatní
  • EU a zahraničí
    • Pomoc Ukrajině
    • Stipendijní pobyty v zahraničí
    • Financování - výzvy a peněžní dary
    • Uznávání kvalifikací a vzdělání v EU
    • Rada EU
    • Erasmus+ a Evropský sbor solidarity
    • Evropský prostor pro vzdělávání
    • Evropské školy
    • Další aktivity v oblasti politik EU
    • Studium cizinců v České republice
    • Mezinárodní smlouvy, organizace a sankce
    • Češi v zahraničí, lektoráty a krajané
    • Jazykové vzdělávání a další mezinárodní projekty
    • Archiv
  • Fondy EU
    • Národní plán obnovy
    • OP JAK (2021-2027)
    • OP VVV (2014-2020)
    • OP VaVpI (2007-2013)
    • OP VK (2007-2013)
  • Marwel seznam

    Moje menu

    Přidat stránku pod názvem:

    Naposledy čtené články

    • Etická výchova není povinná, jedná se pouze o nabídku
    • České hlavy za rok 2013 znají své vítěze
    • Pravidla pro poskytování institucionální podpory na podporu účasti v projektech mezinárodní spolupráce ve výzkumu a vývoji v rámci Evropského metrologického výzkumného programu EMRP
    • Na podporu výzkumu jde z OP VVV už 2,5 miliardy korun
    • Rozhodnutí zadavatele o vyloučení všech uchazečů a zrušení zadávacího řízení „Technologické zajištění pracoviště TDTP“

Vyhledávání

Přihlášení   Registrace
x


Poslat heslo

Přepínání jazyků

Výběr jazyka englishEN
Titulní stránka ⁄ Ministerstvo ⁄ Pro novináře ⁄ Archiv tiskových zpráv ⁄ Tiskové zprávy 2010 ⁄ Etická výchova není povinná, jedná se pouze o...

Etická výchova není povinná, jedná se pouze o nabídku

Tisková zpráva Výzkumného ústavu pedagogického upřesňuje některá fakta týkající se etické výchovy a finanční gramotnosti.    

Praha, 28. ledna 2010

Minulý týden informovalo MŠMT o opatření, kterým se mění Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (RVP ZV). Nově do něj bude zařazen doplňující vzdělávací obor Etická výchova. Změna nabude účinnosti 1. září 2010.

„Doplňující vzdělávací obory nejsou povinnou součástí vzdělávání. Školy si je mohou, ale i nemusí vybrat,"  říká Stanislava Krčková, ředitelka Výzkumného ústavu pedagogického v Praze (VÚP). V Rámcovém vzdělávacím programu jsou povinné vzdělávací obory (např. Chemie, Fyzika), které jsou sdružené ve vzdělávacích oblastech (např. Člověk a příroda). Ty mají jasně vydefinovaný vzdělávací obsah v podobě očekávaných výstupů a učiva, který je pro školy závazný.

Vytváří z něj konkrétní vyučovací předměty. Doplňující vzdělávací obory (Další cizí jazyk, Dramatická výchova nebo nyní nově Etická výchova) tvoří jakousi další nabídku pro školy. Záleží na nich, zda je budou realizovat. Většinou jde o obory, které doplňují a rozšiřují povinný vzdělávací obsah.

Kromě oborů obsahuje kurikulum ještě průřezová témata, která nejsou členěna do výstupů a učiva jako obory. „Každé průřezové téma obsahuje tematické okruhy s nabídkou témat, činností, námětů,"  vysvětluje ředitelka Krčková. Záleží pouze na učiteli, jaké formy zvolí, aby své žáky s tématy seznámil. Průřezová témata by měla prostupovat větším počtem vyučovacích předmětů, životem školy i mimo ni. „Školy si musí samy rozmyslet, jakým způsobem je žákům nabídnou, v jaké formě a kdo z vyučujících nad tématem převezme záštitu,"  dodává Stanislava Krčková.

Kam patří finanční gramotnost

V poslední době se také hodně hovoří o finanční gramotnosti. Ta na rozdíl od Etické výchovy není doplňujícím vzdělávacím oborem, ale ani průřezovým tématem. „Jde o vzdělávací obsah, který už je (podle Rámcového vzdělávacího programu pro gymnázia), nebo teprve bude (podle Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání) povinnou součástí kurikula,"  říká ředitelka VÚP Krčková.

V roce 2007 byl definován tzv. standard finanční gramotnosti, který byl součástí Systému budování finanční gramotnosti v základních a středních školách. Úkolem kurikulárních ústavů bylo promítnout standardy finanční gramotnosti do rámcových vzdělávacích programů. To se podařilo splnit ještě před vydáním Rámcového vzdělávacího programu pro gymnázia (RVP G), který začal platit 1. září 2009. V kurikulu pro základní školy finanční gramotnost ještě zastoupena není. Podle RVP ZV začaly základní školy učit již 1. září 2007, tedy v době, kdy se standard finanční gramotnosti připravoval a o zařazení do kurikula základních škol se teprve diskutovalo. Začlenění této problematiky do povinného vzdělávacího obsahu proběhne v rámci revize kurikula.

Systematický cyklus revizí a změn kurikula

Některé státy své kurikulum průběžně hodnotí a koncepční a obsahové změny připravují až po určité době. Zhruba po patnácti letech vydávají zcela nové kurikulum. Tak to dělá například Finsko, Švédsko nebo Dánsko. Skotsko zase hodnotí kurikulum v daném období jako celek a teprve po ukončení cyklu revize ho upravuje. Například v Kanadě se vždy vybírají zásadní témata a po jejich přehodnocení, které trvá dva až tři roky, se přechází na další oblast.

„Komplexní cyklická revize našeho kurikula by mohla probíhat v období dvanácti let a dílčí revize by mohly být třeba tříleté,"  uvažuje Stanislava Krčková. Za tu dobu se vykrystalizuje potřeba inovace vzdělávacího obsahu o obory a oblasti, které jsou potřebné s ohledem na prudký vývoj společenských změn.

DÁLE ČTĚTE: MŠMT vydalo doplňující vzdělávací obor ETICKÁ VÝCHOVA

 

Alena Géblová
Výzkumný ústav pedagogický
tel.: +420 245 001 402
e-mail: geblova@vuppraha_cz

Nahoru

Navigace v sekci

  • Aktuality
  • Kontakty pro média
  • Tiskové zprávy
  • Ministr
  • Logo MŠMT
  • Archiv tiskových zpráv
    • Tiskové zprávy 2016
    • Tiskové zprávy 2015
    • Tiskové zprávy 2014
    • Tiskové zprávy 2013
    • Tiskové zprávy 2012
    • Tiskové zprávy 2011
    • Tiskové zprávy 2010
    • Tiskové zprávy 2009

Patička

small-logo.png Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

mapa stránek | novinky e-mailem | prohlášení o přístupnosti | RSS 


Rejstříky, databáze
  • Statistika školství
  • Pro veřejnost
  • O školské statistice
  • Sběry statistických dat
  • Statistické výstupy a analýzy
  • Číselníky a klasifikace
  • Adresáře školských institucí
  • Důležité odkazy
  • Školský rejstřík
  • Přehled vysokých škol
  • Plán veřejných zakázek 2024
  • Otevřená data
  • PORTÁL YOUR EUROPE
Kontakt pro veřejnost

Karmelitská 529/5
118 12 Praha 1
tel. ústředna:
+420 234 811 111

Podatelna pro veřejnost:

pondělí a středa - 7:30-17:00
úterý a čtvrtek - 7:30-15:30
pátek - 7:30-14:00


8:30 - 9:30 - bezpečnostní přestávka
(více informací ZDE)

Elektronická podatelna:
posta@msmt_gov_cz

ID datové schránky: vidaawt

Snadné čtení

1Snadne cteni

© 2013 – 2025  MŠMT

Nastavení soubrů cookies

Tvorba webových stránek a aplikací Tvorba webových stránek a aplikací