Výuka etické výchovy pomáhá zlepšovat celkovou atmosféru na školách, čímž dává základ pro celkové zlepšování klimatu v České společnosti. Do vzdělávacích plánů se dostala před pěti lety jako nepovinný předmět.
„Etická výchova rozvíjí sociální dovednosti žáků a pomáhá jim osvojit si empatii a mezilidskou komunikaci. Podle našich zkušeností se ve školách, které ji zavedly, daří výrazně omezovat šikanu a další negativní jevy a celkově zlepšovat atmosféru,“ vysvětluje její význam ředitel obecně prospěšné společnosti Etická výchova Dušan Drabina.
Na vlivy zavedení Etické výchovy do vzdělávacích plánů se v příštím roce zaměří i stát. Kromě vlivu na klima ve škole bude Česká školní inspekce zjišťovat i to, v jakém rozsahu a formě se na jednotlivých základních školách učí.
Výuku etické výchovy podporuje také ministerstvo školství. Národní institut dalšího vzdělávání, což je přímo řízená organizace MŠMT, se podílel spolu s Etickým fórem ČR na tvorbě učebnic i dalších materiálů pro výuku ve všech devíti ročnících základních škol. Kromě toho podporuje MŠMT rozvojovým programem školení dalších pedagogů. Tato školení vedou formou čtyřhodinových workshopů pro celé sborovny nebo delších školení pro jednotlivce (40 nebo 250 hodin) akreditovaní lektoři. Záměrem je, aby se etické výchově dával větší důraz i na pedagogických fakultách.
„Zatímco v minulosti bylo zavedení etické výchovy do škol snahou jednotlivých učitelů, dnes je z ní plnohodnotný volitelný předmět s jasným obsahem a vlastními učebnicemi. Jsme rádi, že jej můžeme podpořit, a pomoci tak mimo jiné společnému vzdělávání a vytváření lepšího klimatu na základních školách,“ vysvětluje Kateřina Valachová, ministryně školství, mládeže a tělovýchovy.
„Etická výchova nám může pomoci v rámci společného vzdělávání přijmout člověka - dítě s úctou a respektem takového, jaký je, i s jeho odlišnostmi,“ doplnil na konferenci k etické výchově náměstek ministryně pro vzdělávání Jaroslav Fidrmuc.
Kromě MŠMT, ČŠI a obecně prospěšné společností Etická výchova můžou výuku etiky na českých školách podpořit i firmy takzvanou adopcí škol. Program Adopt a School for Ethics (ASET) propojuje firmy, kterým záleží na rozvoji etického prostředí, s jednotlivými školami. Firma si v jeho rámci adoptuje svou vlastní školu a podpoří v ní zavedení etické výchovy. Program vznikl v roce 2012 z iniciativy Elišky Coolidge Haškové, podílejí se na něm ale i další osobnosti dlouhodobě propagující etické chování. Ve správní radě společnosti Etická výchova jsou například filozof Jan Sokol nebo ekonom Tomáš Sedláček.
„Etické a morální prostředí by mělo být cílem každé uvědomělé firmy. A výchova začíná již v mládí, právě na školách. Firmy tak mohou přispět k dlouhodobému zlepšování naší společnosti a mezilidské důvěry v ní. Samy navíc jistě ocení lepší morálku a měkké dovednosti v nových generacích potenciálních zaměstnanců a manažerů,“ říká Eliška Coolidge-Hašková, iniciátorka a garantka programu ASET.
Za výuku etické výchovy mohou školy získat ocenění Etická škola ve třech stupních – bronzovém, stříbrném a zlatém. Společnost Etická výchova jej pod záštitou MŠMT udělila už více než 60 základním školám a víceletým gymnáziím. Na tiskové konferenci 24. září obdrželo titul Etická škola dalších pět škol. Stříbro získala ZŠ Školní, Praha 4 s podporou firmy ExxonMobil, ZŠ Raškovice s podporou SAFT Ferak, a.s. a ZŠ Navis, Dobřejovice. Bronzový stupeň získaly DINO SCHOOLS OF PRAGUE za podpory pana Prügera a ZŠ Sloup v Čechách s přispěním Jíša, s.r.o..