Praha, 11. ledna 2010
Zjistilo se také, že stejně jako v jiných oblastech společného soužití stále záleží na jednotlivcích, jejich osobnostních rysech a odborné připravenosti. Stále v lidech pracujících s dětmi a mládeží přetrvává celkem jasná představa, co děti s hendikepem nebudou moci v kroužku dělat. Daleko méně informací mají vychovatelé a jiní odborníci o tom, co takové dítě s hendikepem vlastně dokáže, co potřebuje, jaké musí mít technické či materiální zázemí.
Výzkumný tým Národního institutu dětí a mládeže (NIDM) dotazoval pracovníky základních škol, středisek volného času a neziskových organizací, přičemž se zaměřil i na rodiče a samotné děti. Ukázalo se, že rodiče dětí s hendikepem jsou oproti minulé době výrazně spokojenější. Mohou snadno vyhledat zařízení, které je na speciální potřeby jejich dětí připraveno (např.: APLA, Jedličkův ústav a školy, SLUNÍČKO, MOTÝLEK, Středisko rané péče atd.). Velkou roli zde ale hraje i rodinný rozpočet. Výchova dětí s hendikepem stojí rodiče mnohem více peněz, kroužky se musí platit.
O inkluzi dětí se speciálními vzdělávacími potřebami se více dočtete v detailní závěrečné zprávě, kterou naleznete na těchto stránkách: www.vyzkum-mladez.cz , případné dotazy budou zodpovězeny na webových stránkách projektu www.kliceprozivot.cz, kde jsou kontakty na odborné garanty výzkumů.