„Kariérní řád je další nezbytný krok, který musíme udělat pro motivaci budoucích začínajících učitelů, aby zamířili do škol a také pro motivaci těch kolegů a kolegyň, kteří dlouhodobě učí a potřebují nutně od nás lepší profesní podporu, lepší ohodnocení. Podobně jako lékaři si i učitelé a učitelky zaslouží svůj profesní systém podpory kvality jejich práce. Ovoce z kariérního řádu budou mít nejen učitelé, ale především naše děti v podobě kvalitnějšího vzdělávání. Jsem ráda, že po dvaceti letech debat o kariérním řádu je v Poslanecké sněmovně konkrétní návrh s šancí na schválení, “ prohlásila ministryně školství Kateřina Valachová.
K návrhu se většina učitelů na setkání s ministryní vyjadřovala kladně. V následujících diskuzích zazněly z řad učitelů otázky a připomínky, které se týkaly například nových specializovaných činností, financování, uznatelnosti učitelské praxe či organizačních podmínek atestací.
Brněnský kulatý stůl se konal v budově Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity, jejíž děkan Jiří Němec kariérní řád podporuje: „Pedagogická fakulta zavedení vítá. Otevírá se tak významný prostor pro poskytnutí sociální i odborné opory našim absolventům, kteří přes posílení praxe v období jejich pregraduální přípravy získávají nejceněnější profesní zkušenosti až po skutečném nástupu do škol. Toto období je citlivé, absolventi se setkávají s reálnými problémy žáků a školy, a proto je důležité jim poskytnou nejen kvalitní vzory v podobě vynikajících učitelů, ale též vytvořit prostor pro reflexi jejich zkušeností, radostí a i prvních zklamání. Vítáme zároveň příležitost podílet se na této podpoře jak v průběhu adaptačního období, tak také v rámci atestačního řízení. Jsme rádi, že také vzroste prestiž vynikajících učitelů - expertů, které budeme moci zapojit do pregraduální přípravy našich absolventů v prostředí fakulty, ale též v rámci nově koncipovaných reflektivních praxí.“
Jedním z hostů kulatého stolu v Brně byla ředitelka ŽŠ a MŠ Dolní Loučky Hana Svánovská, která uvedla: „V téměř každém povolání má zaměstnanec možnosti pracovního postupu. Je to důležité pro motivaci člověka k lepším výkonům. Pokud si mladý člověk zvolí studium pedagogického směru, zatím nemá motivaci k tomu, aby se vzdělával dál a chtěl profesně růst. Mnoho mladých lidí, s pedagogickým vzděláním, odchází do jiných oborů jen proto, že tam je čeká rychlejší postup a lepší finanční ohodnocení jejich práce. A jsou to hlavně ti, kteří mají velké ambice k sebevzdělávání a mohli by být vynikajícími učiteli. Učitelské povolání je náročné, ale jak jistě víme, všichni učitelé nepracují stejně. Už teď ve své škole vidím adepty na třetí kariérní stupeň a chci mít možnost jako ředitelka je ocenit.“
Podporu kariérnímu řádu vyjádřil i předseda Českomoravského odborového svazu pracovníků školství František Dobšík: „Karierní řád by mohl být impulsem pro profesní rozvoj pedagogických pracovníků, především učitelů. Vedle současných možností usilovat o vedoucí pozice ve škole – stát se ředitelem – se rozšiřují možnosti specializačních pozicí. Velmi pozitivně vnímám, že začínající učitelé budou podpořeni svými uvádějícími učiteli, kteří budou ohodnoceni příplatkem. Třetí nejvýznamnější větev pro kariéru učitele – rozvoj jeho profesních kompetencí – bude motivací pro vynikající učitele, aby uspěli v atestaci na třetí karierní stupeň. Získají tím vyšší finanční ohodnocení a větší motivaci pro svoji práci.“
Základem nového kariérního řádu pro učitele se stane třístupňový standard učitele, který je postaven na profesních kompetencích učitele a jejich gradaci směrem k rostoucí kvalitě práce učitele. Navrhovaný standard má tři oblasti - oblast osobního profesního rozvoje, oblast vlastní pedagogické činnosti, oblast spolupráce a podílu na rozvoji školy. Standard je navržen jako nástroj pro dosahování, udržování a zvyšování kvality práce učitele a postihuje i rozsah působení učitele ve škole.
Podle návrhu bude každý začínající učitel zařazen do prvního kariérního stupně a bude muset povinně absolvovat dvouleté adaptační období. Po něm bude následovat hodnocení a atestační řízení, po jehož úspěšném absolvování bude učitel zařazen do druhého kariérního stupně. Po 7 letech pedagogické praxe se může (ale nemusí) učitel přihlásit na atestační řízení pro třetí kariérní stupeň. Úspěšné postupy kariérním řádem budou znamenat i vyšší finanční ohodnocení, po dosažení třetího kariérního stupně dostanou učitelé příplatek 5000 Kč.
Návrh počítá také se zavedením nových specializovaných činností (např. koordinátor vlastního hodnocení školy či mentor profesního rozvoje). S výkonem specializované činnosti bude spojen nárok na specializační příplatek. Příplatek 3000 Kč bude také pro tzv. uvádějící učitele, kteří budou ve škole mít na starost začínající kolegy. Zároveň také trvá plán na navýšení platů učitelů na 130 % republikového průměru, přičemž kariérní řád je dalším krokem.
Kariérní řád je součástí novely zákona o pedagogických pracovnících. Při jeho přípravě MŠMT diskutovalo jednotlivé kroky s odbornými asociacemi, školskými odbory a poslanci. Názory pedagogů zjišťovala ministryně Valachová už při svých cestách do Vsetína nebo na Vysočinu, ale i v rámci ostatních výjezdů po krajích. Od roku 2014 se ke kariérnímu řádu učitelů či jejich odborné kvalifikaci uskutečnilo již sedm kulatých stolů.
K tématu se zítra uskuteční historicky první společné výjezdní zasedání poslanců a senátorů školských výborů Parlamentu ČR ve Štiříně. Hlavním bodem jednání bude shrnutí názorů pedagogů z kulatých stolů a další úpravy legislativní předlohy kariérního systému.
Videa z kulatého stolu v Brně lze najít ZDE.
Videa z kulatého stolu v Benešově lze najít ZDE.