Praha 13. dubna 2011 - "V žádném případě tato novela nebude učitelům diktovat, co mají dělat. Vytvořili jsme pro ně didaktickou pomůcku, která jim bude sloužit jako návod, nikoliv nařízení," komentuje ministr spekulace o tom, že novela znamená návrat k povinným školním osnovám.
"Předešlí ministři školství nechali z velké části veškeré kompetence při tvorbě školního vzdělávacího programu na učitelích bez jakékoliv odborné podpory. Novela školského zákona jim tuto odbornou podporu nabízí," dodává Josef Dobeš.
Doplnění RVP
Do návrhu novely zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) navrhlo ministerstvo změnu § 5 odst. 1, jíž by se měl nově stanovit také „obsah vybraných vzdělávacích oblastí“ jako - po diskusi ve vládě – možné kritérium pro tvorbu školních vzdělávacích programů základního vzdělávání. Znamená to, že MŠMT by mělo pravomoc doplnit rámcový vzdělávací program základního vzdělávání (RVP ZV) podrobnějším vymezením obsahu vzdělávání v některých vzdělávacích oblastech – český jazyk, matematika, anglický jazyk.
Stanovení obsahu vybraných vzdělávacích oblastí tak určitě nebude pokrývat rozsah celého školního vzdělávacího programu (ŠVP).
MŠMT se zaměří výhradně na kritické oblasti vzdělávání, kde bylo na základě výsledků sledování kvality vzdělávání v mezinárodním srovnání a z činnosti České školní inspekce zjištěno, že kvalita výstupů základního vzdělávání stagnuje a v některých oblastech se i zhoršuje proti výsledkům z předchozích období.
Ve své podstatě se jedná o doplnění obsahového vymezení učiva v RVP ZV tak, aby školy při přípravě nebo kontrole svých vzdělávacích programů měly větší jistotu při konkretizaci učiva, že jejich programy jsou v souladu s RVP ZV.
Doporučené osnovy neznamená povinné
Co se týká dokumentu z února 2011, který vznikl součinností VÚP a MŠMT s názvem "Doporučené učební osnovy předmětů ČJL, AJ a M pro základní školu", ten má, jak už jeho název napovídá, pouze formu doporučení.
Vhodný může být pro školy, které si nevědí rady a musí například na základě nálezu České školní inspekce své osnovy ve školním vzdělávacím programu upravit. Jde tedy pouze o jakýsi "model", který mohou učitelé využít. Pokud mají učitelé jiné zkušenosti a vyhovuje jim lépe jiné uspořádání, pak je nic nenutí, aby něco ve svých osnovách podle tohoto dokumentu měnili. Rozhodně se nejedná o povinné osnovy!
Mgr. Patrik Kubas
odbor vnějších vztahů a komunikace
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Karmelitská 8, 118 12 Praha 1
e-mail: Patrik.Kubas@msmtcz
tlf.: 234 812 121
mobil: 777 728 464