Myšlenka svazkového školství byla podnícena jednak snahou reorganizace školství v oblasti Údolí Desné, ale také potřebou vyřešit problémy na jednotlivých školách. Škola se dělí na organizační útvary, kterými jsou základní škola, mateřská škola a ekonomický úsek. V rámci těchto útvarů je škola dále členěna na jednotlivá pracoviště. Toto sdružení též dokázalo získat mnoho prostředků z různých dotačních titulů včetně evropských fondů a jiných mezinárodních zdrojů. Činnost škol se rozšiřuje na další komunitní aktivity, jakými jsou sport, celoživotní vzdělávání, kulturní a spolkové aktivity.
Starostové sdružených obcí a ředitelka školy vysvětlili ministrovi postupy, jakými jsou školy řízeny a jak je dosahováno potřebného politického konsenzu mezi zastupitelstvy obcí. „Školní vzdělávací program ZŠ a MŠ Údolí Desné vychází z přesvědčení, že dítě potřebuje mít své jistoty, svou identitu, perspektivu, potřebuje mít možnost tvůrčí aktivity a motivace. Snažíme se proto proměnit školu v prostředí, kde se žákům s velmi různorodými vzdělávacími potřebami dostává nejen kvalitní a kvalifikované vzdělávací péče, ale kde se současně cítí bezpečně a spokojeně. Chceme dále rozvíjet silné stránky školy a myšlenku, že charakter naší práce nese pro žáky možnost pozitivního prožívání, získání zdravého sebevědomí, rozvíjení kritického myšlení a schopnost sebehodnocení,“ připomíná ředitelka školy Eva Bicanová.
Ministr Dalibor Štys přislíbil přípravu metodických podkladů pro koordinaci různých finančních zdrojů, zejména zdrojů MŠMT a regionálních zdrojů, a součinnost při propagaci výsledků. „Škola plní důležitou roli v budování občanské společnosti. Je proto třeba tuto roli škol podpořit, což je jedním z mých cílů v úřadu,“ dodal ministr školství.