Praha, 17. února 2010
„Demografický vývoj a narůstající kapacita vysokých škol způsobily, že se v roce 2008 poprvé vyrovnal počet maturantů a počet míst na vysokých školách. Pro každého maturanta tak bylo místo na vysoké škole bez jakéhokoliv omezení, bez výběru i bez dostatečné motivace k dalšímu vzdělávání," varuje ministryně školství Miroslava Kopicová.
Převis uchazečů o studium dnes hlásí nadále humanitní a společenské obory. Technické a přírodovědné obory se naopak o své studenty musejí ucházet. Klesající demografická křivka absorbuje převis u humanitních a společenských disciplín a umožní sem přesun části těch, kteří studují techniku a přírodovědu z nouze. Úroveň technických a přírodovědných oborů tak vlastně dál trpí.
Trend nedostatku technických absolventů přitom můžeme sledovat v celé Evropě i v USA. Zatímco v Asii touží studovat vědecké a technické obory 60 % patnáctiletých, v Evropě je to zhruba 15 %. Francouzský energetický gigant EDF nedávno oznámil, že do roku 2015 odejde do důchodu na 40 % jeho provozních a servisních pracovníků. Francouzské firmy EDF a AREVA oznámily záměr najímat až 750 jaderných absolventů ročně, přičemž francouzské školství jich zatím dodává jen kolem 350. Lze tedy očekávat velký zájem také o absolventy z dalších evropských zemí. Kvalitní absolventi technických oborů se tak stanou žádaným zbožím, za něž si firmy budou ochotny připlatit.
Problém nízkého zájmu o technické obory si dobře uvědomuje i Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Hlavními nástroji jsou v tomto směru dva typy projektů financovaných z evropských strukturálních fondů.
Individuální projekty národní (IPn) jsou výrazně orientovány na oblast vědy, výzkumu, jejich zapojení do evropského kontextu a způsoby hodnocení jejich výstupů. Zabývají se však i transferem poznatků do praxe, ochranu duševního vlastnictví či efektivní řízení institucí terciárního vzdělávání a vědeckovýzkumných subjektů. Z hlediska tématu kulatého stolu je nejdůležitější projekt s názvem Podpora technických a přírodovědných oborů.
Individuální projekty ostatní (IPo) představují prostor pro samostatnou aktivitu jednotlivých škol, opět výrazně orientovaný na přírodovědné a technické předměty - cesta k pomůckám, vybavení učeben, materiálu k pokusům a interaktivním modelům atd.
Ministryně školství Miroslava Kopicová se s ostatními účastníky kulatého stolu shodla, že zájem o studium
technických oborů je zapotřebí stimulovat: "Pokud se žákům a žákyním středních škol podaří ukázat, že technické obory
jsou nejen široce uplatnitelné a perspektivní, ale že už samotné studium těchto oborů může být velmi
atraktivní, máme nejdůležitější krok za sebou. Vůči technickým oborům však zatím existuje
spousta zbytečných předsudků a obav, bohužel široce rozšířených. Je jen na nás, abychom je odstranili. Pro naši
budoucí prosperitu to má klíčový význam."
S využitím materiálů Skupiny ČEZ.
ředitelka odboru vnějších vztahů a komunikace
tel.: +420 234 811 566
e-mail: katerina.bohmova@msmt
